دسته‌بندی نشده · ژوئن 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مدیریت، فراسوی اعداد | مارگارت هفرنان | انتشارات ترجمان علوم انسانی



معرفی کتاب مدیریت، فراسوی اعدادکتاب مدیریت، فراسوی اعداد نوشته مارگارت هفرنان، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های دنیای رسانه و تجارت است که تجربیات خود را با شما شریک می‌شود. این اثر با استفاده از شواهد معتبر ثابت می‌کند، تکیه صرف بر آمار و رقم چگونه بهترین مدیران را از واقعیت منحرف و در نتیجه فجایعی غیرقابل باور در سازمان‌ها خلق می‌کند.

درباره کتاب مدیریت، فراسوی اعداد

در سال 1972، یکی از هواپییماهای مسافربری بریتیش یوروپین ایرویز تنها سه دقیقه بعد از برخاستن سقوط کرد. این فاجعه، مرگ 118 مسافر را در پی داشت و شوک و غم بزرگی را به خانواده‌های درگذشتگان، کارمندان و اعضای این شرکت وارد کرد؛ اما تلخ‌ترین بخش آن مدتی بعد آشکار شد: افراد زیادی از مشکلات این هواپیما که منجر به سقوط آن شد مطلع بودند. چه اتفاقی می‌افتد که در سازمانی با این سطح از اعتبار، کارکنان تصمیم می‌گیرند ابراز عقیده‌ را متوقف کنند؟ مارگارت هفرنان نویسنده کتاب مدیریت، فراسوی اعداد (Beyond Measure The Big Impact of Small Changes) معتقد است دلیل وقوع چنین فجایعی کوتاهی در ارتباط صریح و نپرسیدن سوالات جدی است و این عوامل می‌توانند هر سازمان دیگری را نیز به سقوط بکشانند.

هفرنان که خود یکی از فعالان حوزه کسب‌وکار است، توضیح می‌دهد که در بسیاری از موارد تکیه بر آمار و نمودارها مدیران را از بررسی مسائل مهم منحرف می‌کند. هیچکس منکر نقش داده‌ها در ارزیابی یک شرکت نیست اما دلیل اصلی موفقیت یا شکست را باید خارج از اعداد روی کاغذ جستجو کرد. رشد یک محیط کاری به فرهنگی که در آن رواج دارد وابسته است و ما به فرهنگ‌های مناسب نیازمندیم تا نه تنها از وقوع فجایع جلوگیری کنیم، بلکه بتوانیم بهترین‌ها را از ذهن اعضای گروه استخراج کنیم.

همه ما مثال‌هایی از مدیرانی داریم که خودشان را در اتاق کار محبوس کرده و تنها برای اعلام ورشکستگی به جمع کارمندانشان آمده‌اند. اگر شما هم مانند بسیاری از رهبران موفق علاقه‌ای به تکرار این مسیر ندارید نویسنده موفق کتاب مدیریت، فراسوی اعداد از شما دعوت می‌کند تا تمرکز خود را به سمت فرهنگی که در شرکتتان جریان دارد جلب کنید. یک سازمان نیرو و توان خود را نه از چند ستاره درخشان، بلکه از هوش جمعی تمام اعضایش به دست می‌آورد. با این حساب می‌توان گفت که سازمان‌ها ذاتا دموکراتیک هستند و اگر تصمیم دارید این کشتی را با موفقیت به ساحل هدفتان برسانید، لازم است قوانین منسوخ مدیریت را دور بریزید.

مارگارت هفرنان در این اثر با تکیه بر سال‌ها تجربه خود در دنیای تجارت، مفاهیم ساده اما مهمی را که معمولا در تلاش برای کسب سود بیشتر فراموش می‌شود یادآوری می‌کند و از شما می‌خواهد تا فراتر از کلیشه‌های موفقیت بیندیشید. با رها گذاشتن ذهنتان می‌توانید ارزش‌ها و هویت خود را بیابید و در نتیجه تصمیمات بهتری برای رهبری سازمان خود اتخاذ کنید.

کتاب مدیریت، فراسوی اعداد مناسب چه کسانی است؟

تمامی مدیران در رده‌ها و سازمان‌های مختلف مخاطب این اثر هستند.

با مارگارت هفرنان بیشتر آشنا شویم

مارگارت هفرنان (Margaret Heffernan) یکی از نویسندگان حوزه کسب‌وکار است که بعد از سال‌ها فعالیت به عنوان مدیر اجرایی و تاجر، تصمیم به اشتراک ایده‌ها و تجربیات خود گرفته است. او تهیه‌کننده و کارگردان برنامه‌های مختلفی برای B.B.C و Timewatch بوده و توانسته در این جایگاه جوایزی را نیز از آن خود کند. جالب است بدانید کارهای او زمینه معرفی بسیاری از هنرمندان و دانشمندان مختلف انگلیسی به دنیا را فراهم کرده و نقش مهمی در غنی‌سازی تلویزیون بریتانیا ایفا کرده است.

در بخشی از کتاب مدیریت، فراسوی اعداد می‌خوانیم

بدیلیون و همکارانش آزمایشی طراحی کردند. آن‌ها ابتدا شش چالش را مشخص کردند (مشکلات فعلی از مهندسی مکانیک گرفته تا بیوشیمی) و این چالش‌ها را بین همه 2300 عضو تحقیق و توسعه رُش توزیع کردند. نتایج به‌دست‌آمده تاد را ناامید کرد: تنها 419 نفر از کارکنان زحمت نگاه‌کردن به این چالش‌ها را به خود داده بودند و از آن تعداد هم فقط 40 نفر طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه کرده بودند، که بعضی از آن‌ها بیشتر از چند خط نبود.

تنها یکی از این پیشنهادات موفق بود: راهی برای اندازه‌گیری عمر باتری تعیین قند خون. اما این موفقیت هم شیرین بود و هم تلخ. این چالش از سوی تیم مراقبت‌های دیابتی در آلمان مطرح شده بود، و مهندسی هم که این چالش را حل کرده بود در همان تیم حضور داشت، اما در ایندیاناپلیس. او پیش از مطرح‌شدن آن چالش چیزی از آن مشکل نشنیده بود. این موضوع، همان‌طور که بدیلیون می‌گوید، نشان می‌دهد که هوش افراد چطور در ساختارهای درهم‌پیچیده سازمانی به دام می‌افتد و پنهان می‌شود.

درمقابل، یکی از دشوارترین چالش‌ها که رُش را بیست سال درگیر خود کرده بود بین 160 هزار نفر «مشکل‌گشا» توزیع شد که در یک پلتفرم آزادِ نوآوری به نام اینوسنتیو کار می‌کردند. این بار نتایج بدیلیون را شگفت‌زده کرد: 113 پیشنهاد مطرح شد که پر بود از جزئیات، داده‌ها، شکل‌ها، آزمایش‌ها و البته انرژی. تنها پس از شش روز و فقط با جایزه‌ای 25 هزار دلاری، یکی از این پیشنهادات نوآورانه مشکل را حل کرد.

دو مشکل عظیم حل شده بود. اما بعضی از پژوهشگران رُش از این آزمایش و نتایج حاصل از آن ناراضی بودند. بدیلیون نسبت به اندیشه‌های جدید بسیار مشتاق بود اما بسیاری از همکارانش با این موضوع که کسی از بیرون بتواند کارها را انجام دهد به‌شدت مخالف بودند. او آن شرایط را این‌طور توصیف می‌کند: «شمشیرها بالا رفته بود؛ آن‌ها در برابر اینکه افراد دیگر بخواهند مسائلشان را حل کنند موضع دفاعی گرفته بودند.»
فهرست مطالب کتابمقدمه مترجم
قدردانی
مقدمه
[1] کش‌مکش خلاقانه
تفاوت است که تفاوت ایجاد می‌کند
کش‌مکش خلاقانه نیازمند تمرین است
تفاوت‌های تعیین‌کننده
سؤالات بهتر، تصمیمات بهتر
بیشترین بهره‌گیری از خطاها
[2] سرمایه اجتماعی
تدریس همدلی
ملاط و آجر
زمان به سرمایه اجتماعی شکل می‌دهد
قدرت شنیدن
[3] فکر‌کردن فعالیتی جسمی است
تک‌وظیفگی!
ساعت بیشتر/کارایی کمتر
مغزهای متحرک
اوقاتِ بی‌سروصدا در کنار هم
سفردوستی
اول پردازش سریع، سپس سم‌زدایی
[4] درهم شکستن موانع
کنجکاوی مرز میان بخش‌ها را در هم می‌شکند
سری به بیرون زدن: از دفتر کارت خارج شو
رواج‌دادن تفکر واگرا
برو: برو بیرون!
استفاده از جلسات خارج از شرکت
برگرد خونه
[5] همه‌جا پر از رهبر است
تأثیر انگیزشی انتظار بالا
رده‌بندی‌های مصنوعی را فراموش کن
رهبران باور دارند
توزیع قدرت
بهترین ایده تعیین‌کننده است
قدرت در ناتوانی
مشکل قدرت
از آنجایی که هستی رهبری کن
خرد‌کردن
[سخن آخر]
ناسازگاری‌ها و اتفاقات احتمالی
یک چیز دیگر…
سخنرانی‌های مرتبط
منابع و مطالعات بیشتر





معرفی و دانلود کتاب مدیریت، فراسوی اعداد | مارگارت هفرنان | انتشارات ترجمان علوم انسانی