دسته‌بندی نشده · آوریل 26, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1: درک و استقرار برنامه مدیریت دانش در یک سازمان یادگیرنده | پیر سالایس



معرفی کتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1: درک و استقرار برنامه مدیریت دانش در یک سازمان یادگیرندهکتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1 نوشته‌ی پیر سالایس و ژان لوئیس ارمین، به موضوع گسترش و استقرار برنامه مدیریت دانش در یک سازمان یادگیرنده می‌پردازد. این اثر با الگوبرداری از رویکرد عملیاتی چهار مرحله‌ای در مورد نظریه مدیریت دانش و رویکرد مدیریت دانش صحبت می‌کند.

درباره‌ی کتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1:

مدیریت دانش (KM) در حال حاضر در مرحله‌ی شکوفایی و بلوغ است. این دانش جایگاه خود را در دنیای دانشگاهی پیدا کرده و به عنوان یک زمینه مستقل که رشد ثابت و چشمگیری دارد، شناخته می‌شود. بسیاری از کنگره‌ها، جوامع دانش آموخته و مجلات علمی بین‌المللی در دنیا به موضوع مدیریت دانش پرداخته‌اند. مدیریت دانش در دنیای اقتصاد نیز جایگاه خود را پیدا کرده است. به علاوه در برخی از سازمان‌ها، فرایند‌های جدید KM استقرار یافته، ساختار‌های خاص پیرامون این موضوع ایجاد شده و انتظارات خاصی در اهداف استراتژیک ادغام شده است. به همین خاطر به تدریج، دنیای اقتصاد با این “اقتصاد دانش” شناخته شده سازگار می‌شود.

پس از تردید و غالباً اغتشاشات اولیه، KM در شرکت‌ها نیز رشد پیدا کرد. KM یک عنصر ساختاریافته قوی و به منزله ورودی استاندارد‌های بین‌المللی است که در حال حاضر رویکرد مدیریت دانش شرکت‌های سراسر جهان را هدایت می‌کند.

همچنین هر شرکتی همواره دانش خود را مدیریت کرده‌ است و با توضیح آن دانش در اسناد و رویکرد‌ها، به عنوان مثال از طریق آموزش و با سازماندهی انواع مبادلات با کارکنان خود، مورد کارشناسی قرار گرفته است. در مورد دانش فنی نیز (توانایی یک نماینده برای انجام یک فعالیت براساس کاربرد دانش روش‌شناسی)، به عنوان مثال می‌توان گفت، زمینه مدیریت دانش دارای سه بعد است: رسمیت بخشیدن، حفظ و استفاده مجدد.

رسمیت بخشیدن، رسیدن به مرحله بلوغ در زمینه دانش مربوطه را ممکن می‌سازد و عامل را مجبور به ایجاد تفکر یا مشاهده عناصر فیزیکی دستکاری شده و توصیف آن‌ها از طریق مدل‌ها می‌کند. عامل حفظ کردن این امکان را می‌دهد که دانش رسمی ‌را که به طور موقت یا دائم در دسترس مالک آن نیست حفظ کند. استفاده مجدد از تخصص، یک بحث اقتصادی برای رویکرد مدیریت دانش است چرا که به محض رسمی ‌شدن و حفظ آن، درک می‌کنیم که چگونه این دانش می‌تواند توسط دیگر نمایندگان واجد شرایط، اما در غیاب شخصی که آن را در اختیار دارد، پیاده‌سازی شود. ‌

باتوجه به مقدمه گفته شده، پیر سالایس (Pierre Saulais) و ژان لوئیس ارمین (Jean Louis Ermine) در کتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1 (Knowledge Management in Innovative Companies 1)، به معرفی مفاهیم مدیریت دانش (KM) در سازمان‌ها، مفاهیم روش‌های عملیاتی و نیز لزوم وجود یک دیدگاه کلی و مشترک درخصوص پروژه KM شرکت می‌پردازند.

کتاب مدیریت دانش در شرکت های خلاق 1 مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای کارمندان و فعالان شرکت‌ها و سازمان‌های نوآور و خلاق کاربردی و مفید است.

در بخشی از کتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1 می‌خوانیم:

مرحله آینه (که می‌توان آن را اثر آینه‌ای نیز نامید. اگرچه این اصطلاح، قدرت معنایی کمتری در اینجا دارد) به این دلیل به این نام خوانده می‌شود که مرتبط با مطالعات روانکاوانه ژاک لاکان می‌باشد که به مرحله‌ای از رشد شناختی در اوایل کودکی اشاره می‌کند که در آن دوره، نوزادان ناگهان خود را به صورت شخصیت‌هایی کاملا ساختار یافته و به طور کلی متمایز از محیط مشاهده می‌کنند.

هنگام ساخت یک سیستم KM، یک پدیده مشابه با مشارکت افرادی که دانش لازم برای ورود به سیستم (کارشناسان، مشارکت کنندگان در قالب کارشناس و غیره (را ارائه می‌دهند رخ می‌دهد (یا باید رخ دهد). آن‌ها خود را به لطف کار بر روی دانش سازمان به رسمیت می‌شناسند که اغلب یک کار بازسازی است، بازسازی، در قالب یک شخصیت “آگاه” ساختار یافته در زمینه دانش سازمان شکل می‌گیرد که این افراد پیش از این از آن اگاه نبودند. آن‌ها همچنین حجم و کیفیت دانشی را که در تجربه حرفه‌ای خود جمع‌آوری کرده‌اند درک می‌کنند که به طور کلی تشخیص آن آسان نیست (برای دارندگان دانش حرفه‌ای و تخصصی، این دانش بدیهی است). بنابراین آن‌ها خود را در آینه ارائه شده توسط سیستم مدیریت دانش به رسمیت می‌شناسند که به آن‌ها دیدی ساختار یافته و مفید از دانشی می‌دهد که در سازمان ذخیره کرده‌اند. مرحله آینه، یک پیش شرط برای موفقیت اجرای پروژه KM است. استثنائا، اگر این پدیده اتفاق نیفتد، احتمال شکست پروژه زیاد است: که این امر منجر به عدم تایید تکه‌های دانش موجود در سیستم توسط افرادی می‌شود که قرار است آن‌ها را سپرده‌گذاری کنند.
فهرست مطالب کتابفصل اول
فصل دوم: تجزیه و تحلیل استراتژیک سرمایه دانش یک سازمان
فصل سوم: سرمایه‌گذاری بر روی سازمان دانش
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب مدیریت دانش در شرکت‌های خلاق 1: درک و استقرار برنامه مدیریت دانش در یک سازمان یادگیرنده | پیر سالایس