دسته‌بندی نشده · فوریه 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی | اشرف سادات موسوی | انتشارات مهر کاویان



معرفی کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردیبی شک ازدواج یکی از رخدادهای مهم زندگی است که عامل فرهنگ در آن بسیار تعیین کننده خواهد بود. به همین دلیل اشرف سادات موسوی در کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی تلاش کرده تا مجموعه منسجمی فراهم کند که در آن مسائل فرهنگی و واقعی جامعه ایران، مدنظر قرار گیرد و کمک بیشتری به افرادی که در آستانه ازدواج قرار دارند، برساند.

درباره کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی:

در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی به زبان انگلیسی درباره مشاوره قبل از ازدواج ترجمه و تالیف شده‌اند. اما کتاب‌هایی که با توجه به مسائل فرهنگی و بومی به چنین موضوعی بپردازند، تعداد کمتری دارند پس از این حیث از اولویت بالاتری برخوردار خواهند بود. به همین جهت می‌توان عنوان «نگاه کاربردی» را وجه تمایز این کتاب با سایر آثار منتشر شده به حساب آورد.

حتی ترجمه صرف کتاب نیز در زمینه حل مسائل ازدواج، نمی‌تواند به طور کلی راه‌گشا باشد. زیرا بدون در نظر گرفتن خاستگاه اجتماعی آیین تشکیل خانواده، بررسی یک پژوهشگر غیربومی همه جنبه‌های یک تحلیل را در بر نمی‌گیرد. اگرچه در تالیف این کتاب، مولف لازم دیده است به برخی متون خارجی مراجعه کند، اما طرح‌ریزی محتوای کتاب، با نگاهی فرهنگی و جامعه‌شناسانه شکل گرفته است.

این کتاب با بهره‌گیری از روش‌ دموگرافیک و تهیه پرسشنامه از 348 نمونه آماری و تحلیل الگوهای مختلف ارتباطات عاطفی و جنسی در جامعه، داده‌های ارزشمند و قابل اتکایی را در حوزه ازدواج و رابطه با جنس مخالف ارائه می‌دهد. ساختار این پژوهش به صورتی است که بعد از بررسی اطلاعات شرکت‌کنندگان و مصاحبه با آن‌ها، راهکارهای مفیدی برای بهبود ارتباط و حل مشکلاتشان مطرح می‌شود و خوانندگان را با موقعیت‌های واقعی و مختلف زیادی آشنا می‌کند.

نویسنده کتاب، استادیار پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا، مباحث خود را از دوران نوجوانی و بروز انگیزه‌ها و میل جنسی آغاز می‌کند و با ارائه تعریف شفاف از مفهوم ازدواج و عوامل موثر بر میزان موفقیت آن، بحث خود را به سرانجام می‌رساند. کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی، می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب همسر مناسب باشد.

کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی مناسب چه کسانی است؟

این اثر برای افرادی که قصد تشکیل خانواده دارند و در آستانه ازدواج در انتخاب همسر با سوالات و تردیدهایی مواجه شده‌اند مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی می‌خوانیم:

عموما در نوع انسان زنان از روابط کوتاه مدت با جنس مخالف پرهیز می‌کنند، زیرا هزینه‌های آن مانند خطر عفونت‌های آمیزشی، و خطر بارداری و بی‌ارزشی، زیاد است. برعکس در روابط بلندمدت زن می‌تواند از منابع مرد بهره‌مند شود و برای بقاء نسل تولیدمثل کند. اما مردان از الگویی متفاوت پیروی می‌کنند.

برای مردان روابط گذرا و بی‌تعهد نسبت به رابطه طولانی‌مدت پذیرفتنی‌تر است. هنگامی‌که مردان تعهد بلندمدت را می‌پذیرند، هزینه‌ها افزایش می‌یابد و همراه آن، دقت درگزینش همسر زیاد می‌شود.

منطق همسرگزینی زنان بر انتخاب یک شریک بلندمدت با ژن‌های خوب و پتانسیل تولیدمثلی لازم و نیز دارای میل و دلبستگی به صرف وقت و سرمایه‌گذاری برای همسر و فرزندان استوار است. چنین مردی باید دارای منابع مالی و موقعیت اجتماعی خوبی برای فرزندان باشد.

در تمام جوامع فرزندان این مردان از سلامت فیزیکی و روانی بالاتری برخوردارند و عمر بیشتری می‌کنند. به طور کلی زنان صرف‌نظر از سن (مردان مسن تر)، نژاد و جایگاه اجتماعی اقتصادی، مردان تحصیل‌کرده‌تر با درآمد بیشتر را به مردان خوش‌قیافه ترجیح می‌دهند. در این ازدواج‌ها احتمال طلاق کمتر و رضایت زناشویی زنان بیشتر است.

زنان افزون بر جاه‌طلبی، سخت‌کوشی و موفقیت اجتماعی به دنبال ثبات هیجانی و جهت‌گیری خانوادگی مرد هستند. در کشور‌های غربی مهربانی، فهم، درک و هوش مرد برای زنان دارای ارزش زیادی است.
فهرست مطالب کتابمقدمه نویسنده
بخش اول
1- دوران نوجوانی
2- انگیزش، شخصیت و جنسیت
3- مرحله قبل از ازدواج
4- تعریف ازدواج و عوامل موثر بر آن
بخش دوم
5- مشاوره قبل از ازدواج
6- آموزش عوامل موثر بر ازدواج موفق
7- چند موضوع دیگر
این منابع برای مطالعه بیشتر موضوع می‌تواند کمک‌کننده باشد





معرفی و دانلود کتاب مشاوره قبل از ازدواج با نگاه کاربردی | اشرف سادات موسوی | انتشارات مهر کاویان