دسته‌بندی نشده · فوریه 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مقیاس‌های هوش وکسلر | رحمت اله عظیمی | انتشارات آزمون یار پویا



معرفی کتاب مقیاس‌های هوش وکسلرکتاب مقیاس‌های هوش وکسلر، بر اساس طرح ابداعی دیوید وکسلر، توسط متخصصین این حوزه رحمت‌اله عظیمی و محمد مجدیان تالیف شده است. این مقیاس که هم برای سنجش هوش بزرگسالان و هم کودکان طراحی شده، کمک زیادی به شناسایی استعداد و توانایی‌های فردی می‌کند. مربیان و پژوهشگرانی که برای سنجش هوش‌های چندگانه به معیاری استاندارد نیاز دارند، می‌توانند از این منبع استفاده کنند.

درباره کتاب مقیاس‌های هوش وکسلر:

هوش در تعریف وکسلر ابعاد مختلفی دارد. او معتقد است که هوش در اشکال مختلفی همچون هوش عملی، کلامی، اجتماعی و انتزاعی وجود دارد. بنابراین تشخیص و هدایت یک فرد در مسیر کشف استعداد و شکوفایی او می‌تواند بسیار موثر و کارساز باشد.

بر اساس همین تعریف ممکن است که یک فرد بر اساس هوش خود، در یک وجه توانایی بیشتری داشته باشد اما سایر جوانب هوشی نیز در عملکرد او تاثیرگذار هستند. به عبارت دیگر تمام عوامل ذهنی و هوشی دست در دست یکدیگر، ماحصلی یکپارچه ارائه می‌دهند.

در این میان اندازه‌گیری هوش کودکان به دلیل تعیین میزان پیشرفت تحصیلی و موفقیت شغلی آن‌ها در آینده اهمیت بسیار زیادی دارد. این آزمون‌ها با در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصی و منحصربه‌فرد هر کودک، اطلاعات جامعی را در اختیار محققان قرار می‌دهد و شاخصه‌های اعتمادبه‌نفس، عزت نفس و اضطراب کودک را نیز در نتیجه آزمون لحاظ می‌کنند.

در مقیاس هوشی بزرگسالان چندین آزمون فرعی در نظر گرفته شده است که آزمون‌های کلامی و عملی کلیت آن را تشکیل داده‌اند. تفاوت اصلی آزمون کودکان و بزرگسالان در این است که 2 آزمون‌ اختیاری نیز در آن وجود دارد که به نوعی مکمل سایر آزمون‌ها به حساب می‌آیند.

دکتر رحمت‌اله عظیمی و محمد مجدیان با بررسی دقیق این مقیاس و آزمون‌های موجود در این سنجش به دانشجویان و پژوهشگران روانسنجی و روانشناسی کمک می‌کنند تا تفسیر درست‌تری از نتایج آزمون به شرکت‌کنندگان مورد مطالعه خود ارائه دهند و با دقتی بالاتر در تحقیقات استفاده کنند.

کتاب مقیاس‌های هوش وکسلر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان، دانشجویان و متخصصان روان‌ و درمان از این کتاب برای انجام تحقیقات پرسشنامه‌ای و پژوهشی خود استفاده می‌کنند. این کتاب با راهنمای تفسیر بالینی، نگاهی به ماهیت نظریه‌های هوش و داشتن 110 نکته کنکوری، منبع مناسبی برای داوطلبین آزمون ارشد و دکتری در گرایشات روانشناسی خواهد بود.

در بخشی از کتاب مقیاس‌های هوش وکسلر می‌خوانیم:

وکسلر در سال 1949 با انتشار نسخه اول مقیاس هوشی وکسلر کودکان به تدوین فرضیه‌های بالینی در زمینه بروز اختلالات عصبی – تحولی از قبیل اختلال حرکتی، اختلال زبان – گفتار، ناتوانی یادگیری و اختلالات نقص توجه – بیش فعالی تأکید نمود.

وی اعتقاد داشت بروز پراکندگی معنا دار بین هوش‌بهرهای کل، کلامی و غیرکلامی (عملی) منجر به تدوین فرضیه‌های بالینی می‌شود. هنگامی که هوش‌بهر کلامی از هوش‌بهر غیرکلامی (عملی) و گاهی اوقات از هوش‌بهر کل پایین تر شود و این تفاوت یا پراکندگی از لحاظ آماری معنا دار باشد، می‌توان به ایجاد فرضیه‌های بالینی پیرامون اختلال زبان – گفتار یا ناتوانی یادگیری اشاره نمود. علاوه بر آن، اگر هوش‌بهر غیرکلامی (عملی) از هوش‌بهر کلامی و گاهی اوقات از هوش‌بهر کل پایین تر باشد و پراکنش معنا داری مشاهده شود، فرضیه‌های بالینی در زمینه اختلال حرکتی عنوان می‌شوند.

از آنجایی که دیوید وکسلر مرزهایی فراتر از شیوه‌های تفسیر را به کار گرفت و اصطلاح روش-های تفسیری را در سنجش بالینی سازه هوش به کار برد، پیچیدگی‌های قابل توجهی را در فرایندهای ارزیابی مدنظر قرار داد. مفهوم پراکنش و پس از آن، تفاوت معنا دار بین هوش‌بهرهای سه گانه از جمله مفاهیم نوینی بود که توسط وکسلر در روش‌های تفسیری به کار برده شد. وی در اندازه گیری و ارزشیابی پراکنش، به تلفیق برخی از مفاهیم آمار و روان سنجی در سنجش بالینی و سازه هوش پرداخت که از جمله می‌توان به اصطلاح خطای معیار اندازه گیری و فاصله اطمینان اشاره نمود.
فهرست مطالب کتابمقدمه
بخش اول: مقیاس‌های هوش وکسلر
تعریف هوش از نظر وکسلر
مقیاس‌های هوشی وکسلر
مقیاس هوشی بزرگسالان (WAIS)
خرده‌مقیاس‌های هوش کلامی
خرده‌مقیاس‌های هوش غیرکلامی (عملی)
مقیاس هوشی کودکان (WISC)
ﻣﻘﻴﺎس ﻫﻮش وﻛﺴﻠﺮ ﻛﻮدﻛﺎن نسخه ﭼﻬﺎرWISC – IV (2003)
ﻣﻘﻴﺎسﻫﻮش وﻛﺴﻠﺮﻛﻮدﻛﺎن نسخه پنجم WISC – V (2015)
مقیاس هوشی پیش دبستانی (WPPSI)
مقیاس هوشی پیش دبستانی ویرایش 3 (WPPSI -III)
مقیاس هوشی پیش دبستانی ویرایش 3 تجدید‌نظر شده (WPPSI -III – R) وکسلر 1989
مقیاس هوشی پیش دبستانی ویرایش 4 (WPPSI – IV) وکسلر 2012
بخش دوم: تفسیربالینی مقیاس‌های هوش وکسلر
تفسیر کمی، کیفی و بالینی مقیاس‌های هوشی وکسلر
رویکرد تفسیری مقیاس‌های هوشی وکسلر از نسخه اول تا پنجم
اهداف سنجش خرده‌مقیاس‌های وکسلر
بخش سوم: نکات کنکوری ماهیت و نظریه‌های هوش ارشد و دکتری
ماهیت هوش
نظریه‌های هوش
منابع فارسی
منابع انگلیسی
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب مقیاس‌های هوش وکسلر | رحمت اله عظیمی | انتشارات آزمون یار پویا