دسته‌بندی نشده · آوریل 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی | اعظم رسولی پرشکوه | انتشارات کلید پژوه



معرفی کتاب مهارت‌های دهگانه زندگیبرای رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی باید مهارت‌های زیادی بیاموزیم. اما آموختن ده مهارت اصلی از سایر موارد ضروری‌تر است. اعظم رسولی پرشکوه در کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی این قابلیت‌ها را برای شما برمی‌شمرد و در هر بخش درباره آن‌ها با شما سخن می‌گوید. این کتاب کمک می‌کند تا در چالش‌های زندگی بهترین عملکرد را داشته باشید و با برخورداری از رفتار منطقی، به موفقیت برسید. برای اینکه بدانید این ده مورد چه مهارت‌هایی هستند با این کتاب همراه شوید.

درباره کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی:

چرا گاهی اوقات در برابر برخی مسائل به بن‌بست می‌خوریم و نمی‌دانیم چه رفتاری از خود بروز دهیم؟ یا اینکه چرا بعضی افراد در مواجهه با مراحل و لحظات مهم زندگی دچار مشکل می‌شوند؟ پاسخ این سوال در ضعف مهارتی فرد نهفته است. به طور کلی ده مهارت مهم اساسی در زندگی وجود دارد که هرکس با آموختن آن‌ها می‌تواند از میزان شکست و آسیب‌پذیری خود کم کند و به رضایتی عمیق دست یابد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی مهارت‌های زندگی به معنای به وجود آوردن روابط سالم بین افراد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تصمیم گیری درست و حل اختلافات بدون آسیب رساندن به دیگران است و هر فرد باید این مهارت‌ها را در طول زندگی بیاموزد و از آن‌ها در رفتار خود استفاده کند.

مهمترین ویژگی که انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند، قدرت تفکر و یادگیری است. ما به کمک یادگیری رشد می‌کنیم و می‌توانیم ویژگی‌های نهفته و پرورش‌نیافته وجودمان را توسعه و تعالی ببخشیم. مهارت‌های زندگی نیز مانند سایر مهارت‌ها آموختنی‌اند و باید برای یادگیری آن‌ها زمان بگذاریم.

این ده مهارت که در کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی از آن‌ها به عنوان شاه‌کلید موفقیت یاد شده‌اند، توانمندی زیادی به شما می‌بخشند. یکی از معتبرترین دسته‌بندی‌هایی که وجود دارد، فهرست مهارت‌هایی نظیر قدرت تصمیم‌گیری در حل مسئله، تفکر خلاق و نقادانه، مهارت ارتباطی یا مدیریت رابطه، خودآگاهی ضمن احساس همدلی، مدیریت احساسات هیجانی و مدیریت استرس است.

شما با آموختن این ده مورد در برابر هر مشکل و مساله‌ای پاسخی انطباقی در دست خواهید داشت و بحران‌های بزرگ و مسائل کوچک را با آرامش و عقلانیت بیشتری حل می‌کنید. این کتاب با داشتن پرسش‌نامه و ارائه تعاریف روانشناسی و شخصیتی مثل یک مشاور و مربی در کنار شما خواهد بود.

کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی مناسب چه کسانی است؟

علاقمندان به توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی و کسانی که برای رشد و پیشرفت شخصیت خود اهمیت زیادی قائل هستند، از مطالب کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی سود خواهند برد.

در بخشی از کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی می‌خوانیم:

ارتباط موثر چیست؟ شاید بتوان گفت ارتباط موثر تا حدی شامل رعایت موارد زیر بوده است:

1) احساس خود را در مورد شرایط موجود بیان کنید: شامل احساس خوب و احساس بد می‌شود در مورد بیان احساس خوب نیازی به توضیح نیست چون باعث خوشحالی و صمیمیت می‌شود اما در مورد بیان احساس بد به جای قهر کردن، خشم، عصبانیت… آن را صادقانه به طرف مقابل بیان کرده البته با ذکر دلیل.

2) سرقول خود ماندن: قول بی‌جا ندهیم، مهمترین دلیل قول بیجا دادن هیجانی شدن در هنگام قول دادن است. برای اینکه این اتفاق نیفتد قبل از قول دادن کمی فکر کنیم و با مرور برنامه‌های خود یا قول ندهیم و یا یک قول قطعی و صد در صد بدهیم.

3) یکم تلاش کن: یعنی در ارتباط با دیگران مسئولیت پذیر باشیم افرادی که در گروهی مشارکت دارند مسئولیت 100 درصد را نپذیرفته و خوب کار نمی‌کنند و با بیشتر شدن اعضاء گردوه مسأله حادتر شده و این مسأله در برقراری ارتباط ما با سایرین نقش بسزایی دارد و ما را دچار مشکل می‌کند.

4) تنها برای خود ارزش قائل نشویم: گونه‌ای رفتار کنیم که طرف مقابل هم احساس مهم بودن بکند. یکی از بهترین راه این است که اطلاعات در مورد طرف مقابل جمع کنیم یعنی بدانیم چه دوست دارد و یا ازچه چیزی بدش می‌آید و با شناخت به وجود آمده طبق سلیقه او رفتار کنیم.

5) مسئولیت پذیری: مهمترین و بنیادی‌ترین اصل در ارتباط موثر می‌باشد یعنی تمام توان و انرژی دانش خود را در زمینه‌های خاص به کار گیریم و تا انجام کار مسئولیت خود را پذیرفته.

6) اول فکر کنیم بعد سخن گوئیم، کم گوی و گزیده گوی چون در / تا زاندک تو جهان شود پر

7) شجاعت قبول کردن اشتباهات خود را داشته باشیم: پذیرش اشتباه و خطاها را در نظر دیگران محترم و قابل اعتماد می‌کند.

8) صادق بودن: صداقت و راستگویی شرط اصلی و اساسی ارتباط موثر می‌باشد.
فهرست مطالب کتابخودآگاهی
سبک‌های ارتباطی
ارتباط موثر
استرس
خشم
رفتار جرأت مندانه
حل مسأله
اعتماد به نفس (عزت نفس)
همدلی
تفکر نقاد
تفکر خلاق





معرفی و دانلود کتاب مهارت‌های دهگانه زندگی | اعظم رسولی پرشکوه | انتشارات کلید پژوه