دسته‌بندی نشده · می 22, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اول | زهرا دهقان | انتشارات یمام



معرفی کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اولکتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اول به قلم زهرا دهقان، رمانی‌ست عاشقانه و جذاب از تاریخ شکوهمند ایران باستان که در هزاره‌ی نخست پیش از متولد شدن مسیح روایت می‌شود و از عشق، شجاعت و مبارزه صحبت می‌کند.

درباره‌ی کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اولل:

به جرأت می‌توان گفت که ایرانیان یکی از متمدن‌ترین، پیشرفته‌ترین و شادمان‌ترین مردمان جهان باستان بودند. جشن‌هایی همچون نوروز، مهرگان و سده، سازه‌هایی همچون تخت جمشید و یافته‌هایی مانند آن‌چه که در شهر سوخته به دست آمده است یک صدا بر درستی این ادعا گواهی می‌دهند. به همین خاطر این وظیفه‌ی بزرگ ماست که تاریخ و فرهنگ کشور خود را بشناسیم و آن را سرمشقی قرار دهیم و چراغ راهمان کنیم برای ساختن آینده‌ای بهتر.

نایریکا ماجرای عشقی است که میان کش‌مکش‌های ایران و توران زاده شده و چاره‌ای ندارد مگر بالیدن در میان جنگ و خون. داستان کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران از عشقی ممنوعه شروع می‌شود. سرزمین توران، همسایه ایران، شاهزاده‌ای به نام مهرداد دارد که با اصرار پدرش یعنی پادشاه و علی‌رغم میل و علاقه خود با دختری از نژاد خودشان ازدواج کرده است. مهرداد روزی اتفاقی دختری شجاع و زیبا را در بازار می‌بیند، این دختر که نامش میتراست فرزند یکی از تاجران ایرانی‌ست و دختری متفاوت از دیگران است که به نبرد و تیراندازی علاقه دارد.

دیدار مهرداد و میترا باعث می‌شود تا علاقه‌ای میان این دو شکل بگیرد. اما ازدواج شاهزاده‌ای از توران و دختری از ایران غیرممکن است اما هیچکدام از آن دو نمی‌دانند که این عشق آتشین چه سرنوشت سخت و عجیبی را به دنبال دارد…

حوادث کتاب نایریکا در روزگاری رخ می‌دهد که کمتر از یک هزار سال از زندگی زرتشت پیامبر گذشته است. ایرانیان دین تازه را پذیرفته‌اند اما تورانیان همچنان برای ماندن بر آیین پیشینیان خود پافشاری می‌کنند.

درواقع دشمنی دیرینه‌ی ایران و توران که از روزگار فریدون آغاز شد و با کشته شدن زرتشت به دست سربازان تورانی شدت گرفت، همچنان پا بر جاست و سدی‌ است استوار در برابر یگانگی فرهنگی دو کشور که همواره پیشینه‌ و سنت‌های یکسانی داشته‌اند.

زهرا دهقان هدف از آفرینش این داستان را بازگو کردن شماری از جشن‌ها، آیین‌ها و شیوه‌ی زندگی ایرانیان در گذشته‌ای بسیار دور دانسته و تلاش کرده تا گزیده‌ای از تاریخ سلسله‌هایی همچون کیانیان و پیشدادیان را به تصویر بکشد. بخش‌های تاریخی داستان از روی منابع تاریخی و مستند به تصویر کشیده شده و تلاشی‌ است برای شناخت هرچه بهتر پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی این سرزمین.

در این میان، بخش عاشقانه و شخصیت‌های اصلی داستان بیشتر بر پایه‌ی تخیل نویسنده نوشته شده است. بی‌گمان خواندن تاریخ در قالب یک داستان بسیار جذاب‌تر و به یاد ماندنی‌تر از خواندن مقاله‌ای در این زمینه است.

در انتها باید گفت که نایریکا، ماجرای اشک و لبخند است. داستان دلاوری‌هاست؛ داستان نوادگان فریدون و سیاوش و کیخسرو. داستان کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران: جلد اول، پنجه بر ریشه‌ی تاریخ‌ِ ژرف ایران کشیده و در سه هزار سال پیش پدید می‌آید. جایی که میان جنگ و خون، عشق شکوفا می‌شود.

کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اول مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌های عاشقانه و تاریخی از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اول می‌خوانیم:

سه ماه پس از ازدواج میترا و شاهپور، نامه‌ای به دست میترا رسید و او را از رسیدن کاروان به چین آگاه ساخت. گمان می‌رفت که شش ماه در شهرهای گوناگون چین بمانند و سپس به توران بازگردند.

مهرداد هنوز سخنی با پدرش نگفته بود. نمی‌خواست جان میترا را به خطر اندازد. خانه‌ای کوچک در شهر خرید و بانویی رازدار را برای همنشینی با همسرش به آن‌جا فرستاد. شاهپور همه‌ی تلاشش را می‌کرد تا بیشترین زمان را با همسر پنهانی‌اش بگذراند اما گاهی چنان درگیر دربار می‌شد که هفته‌ها از دیدار میترا بازمی‌ماند.

اکنون در پایان بهار سی و دومین سال پادشاهی اردشیر، میترا نامه‌ای دریافت کرده و آگاه شده بود که کاروان پدرش به نزدیکی مرز توران رسیده‌ است. هنگام آن رسیده بود که مهرداد با پدرش گفت و گو کند و همسرش را به دربار ببرد.

نخستین بار که مهرداد تلاش کرده بود با شاهنشاه درباره‌ی عشق و دختری که به او وابسته بود گفت‌وگو کند، پدرش سخت خشمگین شده و او را از خود رانده‌ بود. همسرش نیز چنان آزرده شده بود که گویی روزگاری دلداده و دلباخته‌ی یکدیگربوده‌اند. یک‌بار مهرداد، بانوی جوانش را -بدون آنکه کسی از کیستی او آگاه باشد- به دربار برد تا مگر مهرش را به دل پدرش بیندازد اما نیرنگش کارگر نشد.

تابستان رسیده بود اما خبری از کاروان بازرگانی نمی‌آمد. هرچه پیش‌تر می‌رفتند ترس و نگرانی از آینده نیز بیشتر می‌شد. ناخرسندی شاهنشاه و ناآگاهی از روزگار بازرگانان همچون خوره به جان زن و شوهر جوان افتاده بود.
فهرست مطالب کتابپیش گفتار
هزاره‌ی نخست پیش از زایش مسیح: تابستان سال سی‌و دوم پادشاهی اردشیر
بهار سی و یکمین سال پادشاهی اردشیر
آذر ماه بیست و نهمین سال پادشاهی اردشیر
بهار سال سی‌و یکم پادشاهی اردشیر
سال سی و سوم پادشاهی اردشیر
بهار سال سی‌ و یکم پادشاهی اردشیر
سال سی و دوم پادشاهی اردشیر
تابستان سال سی و دوم پادشاهی اردشیر
سال سی و سوم پادشاهی اردشیر
سال سی و هفتم پادشاهی اردشیر
سال سی و هشتم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهلم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهلم پادشاهی اردشیر
بهار سی و نهمین سال پادشاهی اردشیر
بهار سال چهلم پادشاهی اردشیر
بهار سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهلم پادشاهی اردشیر
تابستان سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
تابستان سال چهلم پادشاهی اردشیر
تابستان سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
پاییز سال چهلم پادشاهی اردشیر
تابستان سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
تابستان سال چهل و یکم پادشاهی اردشیر
زمستان سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
تابستان سال چهل و یکم پادشاهی اردشیر
زمستان سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
بهار سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
تابستان سال چهل و یکم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهل و دوم پادشاهی اردشیر
سال چهل و سوم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهل و دوم پادشاهی اردشیر
سال چهل و سوم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهل و دوم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهل و چهارم پادشاهی اردشیر
بهار سال سی و نهم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهل و چهارم پادشاهی اردشیر
سال چهل و هفتم پادشاهی اردشیر
بهار سال چهل و هفتم پادشاهی اردشیر
پاییز سال چهل و هفتم پادشاهی اردشیر
آبان سال چهل و هفتم پادشاهی اردشیر
بهمن ماه سال چهل و هفتم پادشاهی اردشیر
بیست و نهم بهمن ماه سال چهل و هفتم پادشاهی اردشیر»





معرفی و دانلود کتاب نایریکا: شاهدخت گمشده‌ی توران – جلد اول | زهرا دهقان | انتشارات یمام