دسته‌بندی نشده · می 12, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن: جستارهایی از ربکا سولنیت | ربکا سولنیت



معرفی کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن: جستارهایی از ربکا سولنیتهر کس بگوید من همیشه می‌دانستم در زندگی کدام مسیر را بروم بدون شک حقیقت را نمی‌گوید… کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن نیز چنین موضوعی را محور اساسی خود قرار داده و ربکا سولنیت نیز تلاش کرده تا در این مجموعه جستار به موضوعاتی چون فقدان، گم شدن، فرهنگ و طبیعت، و سردرگم بودن در جهان هستی بپردازد.

درباره کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن:

زندگی همواره انسان را چنان دچار سرگشتگی می‌کند که برای هیچ سوالی جوابی نداشته باشد. آیا شما تا به حال احساس کرده‌اید نمی‌دانید در این جهان چه می‌کنید؟ یا نمی‌توانید به پایدار بودن چیزی اطمینان کنید؟ آیا در لحظاتی احساس کرده‌اید خودتان را نمی‌شناسید؟

آنچه در کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن (A Field Guide to Getting Lost) می‌خوانید، جستارهای زندگی‌نامه‌ای از ربکا سولنیت هستند که مضامینی همچون عدم قطعیت، اعتماد، از دست دادن، خاطرات، آرزوها، و بُعد مکان را مورد بحث قرار می‌دهند. او در پی کشف روش‌هایی است که به‌واسطۀ آنها راهمان را در جهان پیدا می‌کنیم، یا مکان‌هایی که در مسیر یافتن یا گم کردن خود ازشان می‌گذریم؛ حال طبیعت وحشی باشد یا محیط شهری. داستان‌های کوچک سولنیت در این جستارها به داستان‌های بزرگ‌تری ربط می‌یابند: از داستان اسارت آمریکایی‌های قدیم، تا به کار بردن رنگ آبی در نقاشی‌های دوران رنسانس و مواجهۀ خود سولنیت با کوه و بیابان و فیلم «سرگیجه»ی هیچکاک. گرچه فقط اینها هم نیست، و موسیقی، فلسفه، جغرافیا، روابط عاشقانه و… هم در نوشتن این جستارها بی‌تاثیر نبوده‌اند.

آنچه جستارهای ربکا سولنیت (Rebecca Solnit) را جذاب می‌کند این است که نوشته‌هایش با آنکه سرشار از تصویر و استعاره‌اند و خواننده را هنگام خواندن کتاب در افکار و آرمان‌های شخصی نویسنده غرق می‌کنند، اما او مسیری مشخص را انتخاب کرده و نوشته‌هایش را در راستای ایده‌ای واحد نوشته است. در حقیقت، سولنیت نه در پی پاسخ است و نه قصد دارد به جای خاصی برسد. نقشه‌های او مسیر را نشان نمی‌دهند، بلکه نگاه را عوض می‌کنند. او به شما یاد می‌دهد با نسبی بودن جهان هستی کنار بیایید و بدون تلاش بیهوده برای درنوردیدن مرزهای ناشناخته از زندگی لذت ببرید.

نکوداشت‌های کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن:

– یک مجموعه بسیار عالی. (Maria Popova)
– مجموعه‌ای از مسافرت‌ها و جهانگردی‌ها ، که خواننده را به‌سمت مناظر غیرمنتظره سوق می‌دهد. (New Yorker)
– ملغمه‌ای جذاب از خاطرات شخصی، گمانه‌زنی‌های فلسفی، طبیعت‌گردی، تاریخ فرهنگی و نقد هنری. (Los Angeles Times)

کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن مناسب چه کسانی است؟

اگر به خواندن زندگی‌نامه، جستارهای فلسفی، و کتاب‌های مربوط به خودشناسی علاقه‌مندید، کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با ربکا سولنیت بیشتر آشنا شویم:

ربکا سولنیت، نویسنده و فعال حقوق‌بشر آمریکایی تاکنون بالغ بر بیست جلد کتاب دربارۀ فمنیسم، تاریخ غرب، قدرت مردم، تغییرات اجتماعی و… نوشته است. او در عرصۀ محیط‌زیست، تغییرات آب‌وهوایی و زنان قربانی خشونت کارهای بسیاری انجام داده. از آثار مکتوب او به جز کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن می‌توان به «این حوالی دوردست» و «امید در تاریکی» را نام برد. او همچنین برای کتاب «به نام حقیقی صدایشان کن» موفق به کسب جایزه Kirkus شده است.

در بخشی از کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن می‌خوانیم:

مربی طبیعت‌گردم همیشه اصرار داشت که حتی در کوچک‌ترین گردش‌ها هم باید بارانی، آب و لوازم دیگر همراهت داشته باشی تا در صورت بروز مشکل، بتوانی مدت زیادی زنده بمانی، چون برنامه‌ها گاهی درست از آب درنمی‌آیند و تنها چیزی که می‌شود با اطمینان درباره‌ی آب‌وهوا گفت این است که ناپایدار است. من مهارت خارق‌العاده‌ای ندارم و گویی گم شدن در خیابان‌ها و مسیرهای پاکوب و اتوبان‌ها و گاهی هم طبیعت چیزی جز سرگرمی برایم نبوده و فقط آستانه‌ی ناشناخته‌ها را‌ که حواس آدم را تیز می‌کند لمس کرده‌ام. عاشق این هستم که از مسیرم بیرون بزنم، ورای چیزی که می‌شناسم و راه برگشتم را با طی کردن چند کیلومترِ اضافه پیدا کنم، از مسیری دیگر، با قطب‌نمایی که با نقشه سرِ ناسازگاری دارد، با نشانی‌های اشتباه و ضدونقیضی که غریبه‌ها می‌دهند. چه شب‌ها که تنها در مُتلی در یکی از شهرهای دورافتاده‌ی غرب امریکا که نه من کسی را می‌شناسم و نه کسی از آشنایانم می‌داند کجا هستم‌ سر کردم، شب‌هایی با نقاشی‌های عجیب‌وغریب و روتختی‌های گل‌منگلی و تلویزیون کابلی‌ای که مجالی برای گریز از قصه‌ی زندگی‌ام فراهم می‌کرد، زمانی که به‌قول بنیامین خودم را گم کرده‌ام، هرچند می‌دانم کجا هستم. در آن لحظه‌هایی که به بالای قله‌ای می‌رسم یا با ماشین پیچ جاده‌ای آشنا را رد می‌کنم، به خودم می‌گویم هیچ وقت این‌جا را ندیده بودم. زمان‌هایی که برخی جزئیات یا مناظر معماری‌ای که این همه سال از چشمم پنهان مانده به من می‌گویند که هیچ وقت نمی‌دانسته‌ام کجا هستم، حتی وقتی در خانه‌ی خودم بوده‌ام؛ قصه‌هایی که آشنا را دوباره ناآشنا می‌کنند، مانند آن قصه‌هایی که پرده از چشم‌انداز‌های گم‌شده، گورستان‌های گم‌شده و گونه‌های زیستیِ گم‌شده‌ی نزدیک خانه‌ام برداشتند؛ گفت‌وگوهایی که هر چه را در اطراف‌شان می‌گذرد محو می‌کنند؛ خواب‌هایی که فراموش‌شان می‌کنم تا این‌که متوجه می‌شوم بر تمام چیزهایی که آن روز حس کرده‌ام و انجام داده‌ام سایه انداخته‌اند. گم شدن به این شیوه انگار آغازی‌ست برای یافتن مسیر خود یا یافتن مسیری دیگر، هرچند مسیرهای دیگری هم برای گم ماندن هست.
فهرست مطالب کتابیادداشت مترجم 
درها را باز کن
آبی دوردست
حلقه‌ها‌ی گل مینا
آبی دوردست
رها کن
آبی دوردست
دو سرپیکان
آبی دوردست
خانه‌ی یک‌ طبقه
منابع
فهرست اسامی خاص
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب نقشه‌هایی برای گم شدن: جستارهایی از ربکا سولنیت | ربکا سولنیت