دسته‌بندی نشده · ژوئن 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعه | گروه نویسندگان | انتشارات ترجمان علوم انسانی



معرفی کتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعهکتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعه با ترجمه سعید عبدالملکی گزیده‌ای از مقالات معتبری است که به تاثیر علم روانشناسی بر ابعاد توسعه اجتماعی می‌پردازند. این اثر خواندنی افق‌های جدیدی را برای فعالان و محققان این علم ترسیم می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تعریف خود از نقششان در جامعه را گسترش دهند.

درباره کتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعه

به اولین تصویری که با شنیدن کلمه توسعه‌یافته به ذهنتان می‌رسد فکر کنید. برج‌هایی که گویی قصد دارند خودشان را به ماه برسانند، پل‌های مرتفع و نفس‌گیر، ساختمان‌هایی با معماری حیرت‌انگیز و تسلط بی‌چون‌وچرای تکنولوژی درگذشته تصور بیشتر افراد از کشورهایی توسعه‌یافته بودند. اما با گذشت زمان مسائل مهم دیگری هم خود جایگاه خود را در ذهن شهروندان باز کردند. استقلال، امنیت روحی، شادی و عزت‌نفس مواردی هستند که به تازگی به برداشت ما از توسعه اضافه شده‌اند. ممکن است فکر کنید دلیل ورود این مفاهیم به مکالمات روزمره علوم سیاسی بوده، ولی ما بعد انسانی توسعه را به روان‌شناسی مدیون هستیم. با این وجود منابعی که به رابطه این علم و مفهوم بپردازند در زبان فارسی وجود ندارند و به همین دلیل سعید عبدالملکی -هیئت علمی دانشگاه پیام نور- تصمیم به ترجمه تعدادی از مقالات روشنگر این حوزه گرفت که کتاب هفت مقاله درباره روان‌شناسی و توسعه نتیجه نهایی آن است.

مقاله اول به بررسی جهت‌گیری‌های روانشناسان در برخورد با اتفاقات و تغییرات جامعه می‌پردازد. موضوع مقاله دوم، یادآوری اهمیت نگاه کلان برای روان‌شناسانی است که عموما بر فرد تمرکز دارند و به رسالت اجتماعی خود بی‌اعتنا یا حتی از آن بی‌خبر هستند. مقاله سوم به معرفی مفهوم رشد موازی در روانشناسی توسعه می‌پردازد که به معنی توسعه همزمان نهادهایی است که با همدیگر ارتباط صریح و روشنی ندارند. نویسندگان مقاله پنجم نیز رابطه روان‌شناسی و توسعه ملی را مد نظر قرار داده‌اند و تلاش دارند سریع‌ترین راه تغییر و بهبود را بیابند. محور مقاله ششم، اهمیت توانمندسازی روانی اعضای جامعه در مقابل ناکامی‌ها و رویدادهای تلخی است که ناگزیر در زندگی وجود دارند. در پایان، آخرین مقاله کم‌کاری اندیشمندان روان‌شناسی در پرداختن به کشورهای صنعتی را یادآوری می‌کند و از روان‌شناسان می‌خواهد با امکاناتی که در اختیار دارند، برای ایجاد تفکر توسعه در اذهان مردم تلاش کنند.

کتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعه مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان و سایر اشخاص فعال در رشته‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی و همینطور سایر افراد علاقه‌مند به مباحث توسعه، مخاطبان اصلی این اثر هستند.

در بخشی از کتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعه می‌خوانیم

تکامل تاریخی دوگانگی در جهان در حال توسعه را می‌توان به‌عنوان نتیجه دو عامل اصلی مشاهده کرد: نخست، شکل‌گیری مللِ مستعمره‌ای ابتدائاً در پاسخ به نیازهای قدرت‌های اروپای غربی و آمریکای شمالی؛ دوم، توزیع نابرابر منابع در اغلب کشورهای درحال‌توسعه. عامل نخست منجر شده است به رشد اقتصادهای دوگانه، که به‌شدت وابسته‌اند به صادرات یک یا چند کالای معدود به جهان توسعه‌یافته.

گذشته از ساختارهای اقتصادی سنتی برای معامله با این کالاها، غالباً یک بخش امروزی وجود دارد که بیشتر از سوی کشور توسعه‌یافته تحریک می‌شود تا در اصل اقتصاد خودش را تسهیل کند. نمونه‌های کلاسیک معاصر در این خصوصْ کشورهای عربی نفت‌خیز، با صنایع نفتیِ به‌لحاظ فنی پیشرفته، هستند که فقط اقلیت کوچک از جمعیت بومی را استخدام می‌کنند و از بخش اقتصادیِ سنتی جدا و بسیار متفاوت هستند.

عامل دوم ما را به رشد اقلیت‌های به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی ‌ممتاز در هر یک از کشورهای درحال‌توسعه رهنمون می‌شود، کشورهایی که روابط فرهنگی قوی‌تری با جهان توسعه‌یافته دارند تا با بخش سنتی جوامع خودشان. بقه‌های بالاتر هند، که برای چند نسل در دانشگاه‌های دولتی انگلیس و آکسبریج تحصیل‌کرده‌اند، نمونه‌های تاریخی هستند؛ پسران اعراب ثروتمند، که در لس‌آنجلس، لندن یا پاریس بیشتر از بودن در مکه، کویت یا شارجه احساسِ درخانه‌بودن می‌کنند، نمونه معاصر مرتبطی هستند. رشد این اقلیت‌های قدرتمند در بخش نو تاحدودی از طریق ورود فناوری مدرن ممکن شده است. شرط لازم دیگر برای این رشد اتخاذ نظام‌های مفهومی «پشتیبان» برای نگاه به جهان بوده است.

بخش‌های نو و سنتی جهان درحال‌توسعه فقط ازلحاظ منابع مواد متفاوت نیستند، بلکه آن‌ها همچنین درک‌هایی متمایز از واقعیت اجتماعی دارند. یک تأثیر مهم، بر این دوگانگی در درک‌ها، اتخاذ علوم اجتماعی‌ «جهان توسعه‌یافته» از سوی بخش مدرنِ جهان سوم است. علوم اجتماعی در خدمت پیوند‌زدن بخش مدرن با دنیای توسعه‌یافته است.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
[مقاله اول] جهت‌گیری‌های سازشی و زایشی در روان‌شناسی: تبعات آن بر روان‌شناسی در سه جهان- فتحعلی م. مقدم
[مقاله دوم] روان‌شناسی و توسعه: یک مسیر مفهومی- ارشد زمان و رأفت معظم زمان
[مقاله سوم] روان‌شناسی در دنیای درحال‌توسعه: ارزیابی‌ای از طریق مفاهیم «درک دوگانه» و «رشد موازی»-  فتحعلی م. مقدم و دونالد م. تیلور
[مقاله چهارم] روان‌شناسی و توسعه ملی- فتحعلی م. مقدم، چینتیا بیانچی، کاترین دانیلز، مایکل جی. آپتر و روم هَرِیْ
[مقاله پنجم] روان‌شناسی در کشورهای درحال‌توسعه: توسعه مردم‌محور و دانش محلی- هیلده ون ولائندرن
[مقاله ششم] توانمندسازی روان‌شناختی و توسعه- اس. ای. الادیپو
[مقاله هفتم] نقش روان‌شناسی در توسعه ملی: تفکر آرزومندانه و واقعیت- امیر ه. مهریار
واژه‌نامه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب هفت مقاله درباره روانشناسی و توسعه | گروه نویسندگان | انتشارات ترجمان علوم انسانی