دسته‌بندی نشده · آوریل 9, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب والدین سمی: شناخت و درمان آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از رفتار اشتباه والدین | سوزان فوروارد | انتشارات الینا



معرفی کتاب والدین سمی: شناخت و درمان آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از رفتار اشتباه والدینسوزان فوروارد روانشناسی است که آثارش در زمره پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های نیویورک‌تایمز جای دارد. او در کتاب والدین سمی به موضوع تربیت و پرورش فرزند می‌پردازد و با نگاهی وارونه تربیت مسموم را مورد واکاوی قرار می‌دهد. فوروارد با رویکردی شناختی و درمانی از طریق برشمردن نبایدها، خط قرمزهای والد بودن و نقد الگوهای تربیتی مخرب و آسیب‌زننده، از ایجاد عقده‌های روانی و مشکلات فرزندان در بزرگسالی جلوگیری می‌نماید.

درباره کتاب والدین سمی:

وقتی به پدر و مادرتان فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟ خاطراتی که به یادتان می‌آید بد است یا خوب؟ فکر می‌کنید رفتار والدینتان با شما چه تأثیری بر شخصیتتان داشته است؟ سوزان فوروارد روانشناس معروف این حوزه در کتاب والدین سمی پاسخ شما به این پرسش‌ها را بررسی می‌کند و زنگ خطرهای تربیت فرزند را برای پدران و مادران به صدا درمی‌آورد.

همانطور که می‌دانید والد بودن از ما انسانی بی‌نقص نمی‌سازد؛ بلکه ما را در جایگاهی قرار می‌دهد که نواقصمان علاوه بر زندگی خودمان بر زندگی فرزندمان نیز تأثیر می‌گذارد. مشهور است که بسیاری از خصوصیات شخصیتی و مسائل و مشکلات روانی انسان‌ها ریشه در دوران کودکی آنان دارد و آنچه واضح و مبرهن است این است که رفتار والدین با فرزند بخش اعظمی از این خصوصیات و مسائل را تشکیل می‌دهند.

اولین جمعی که کودک حضور داشتن در آن را تجربه می‌کند، جمع خانواده است. کتاب والدین سمی (Toxic Parents) که به مسائل روانشناختی می‌پردازد، به ما نشان می‌دهد که تفاوت‌هایی میان رفتارهای سالم و رفتارهای سمی یک خانواده وجود دارد.

سوزان فوروارد (Susan Forward) در این کتاب بر شناختن این تفاوت‌ها، بازشناسی آسیب‌ها و رفع آنان تأکید می‌کند و معتقد است یافتن و درمان این آسیب‌ها می‌تواند ما را در داشتن ذهنی آرام‌تر و کارآمدتر یاری کند. او با ارائه مثال‌هایی متعدد از تجربه‌هایی که در درمان بیماران به دست آورده است، ما را در دریافت بهتر مقصود و هدف کتاب یاری می‌کند تا اثربخشی کتاب را قوت ببخشد.

نکوداشت‌های کتاب والدین سمی:

– سوزان فوروارد یکی از پیشروترین درمانگران معاصر است. (جان بردشاو)
– کتابی تأثیرگذار و قدرتمند. کتاب والدین سمی اثری امیددهنده است و به ما قدرت درک‌کردن را هدیه می‌کند. کتاب والدین سمی می‌تواند یک نجات‌دهنده باشد. (ابیگل ون‌بورن)

کتاب والدین سمی برای چه ‌کسانی مناسب است:

اگر از زمرۀ کسانی هستید که موضوعات علم روانشناسی و روان‌کاوی علاقه‌مند هستند، این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود. از طرفی اگر تصمیم دارید پدر و مادر شوید، خواندن این کتاب را فراموش نکنید.

با سوزان فوروارد بیشتر آشنا شویم:

سوزان فوروارد یکی از مشهورترین روان‌درمانگران معاصر است که در بسیاری از کلینیک‌های کالیفرنیا فعالیت می‌کند. سوزان فوروارد در کنار این حرفه، به نوشتن تجربیات خود در قالب کتاب نیز می‌پردازد. از او تاکنون آثار بسیاری منتشر شده که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند. از میان این آثار می‌توان به «باج‌خواهی عاطفی» و «مادران سمی و پدران زن‌ستیز» اشاره کرد.

در بخش‌هایی از کتاب والدین سمی می‌خوانیم:

بسیاری از والدین سمی متلک‌ها و بدزبانی‌هایشان را تحت راهنمایی کردن و نصیحت، ابراز می‌کنند و توجیهی برای این روش ظالمانه خود دارند و می‌گویند من کمک می‌کنم که انسان موفق‌تری شوی، دنیا پر از سختی و پستی‌ و بلندی‌هاست و باید از پس آن بربیایی و این درس من به تو است.

این کلمات سمی و آزارها در غالب نقابی از قبیل هدایت و آموزش پنهان‌ شده است؛ ومخصوصاً برای کودکان بزرگسال نیز بسیار سخت است و والدینشان را بیش از حد حساس می‌دانند.

ویکی vieky یک زن جذاب و زیبا سی‌ و چهار ساله و مدیر مالی یک شرکت بود اما از اعتمادبه‌نفس پایین رنج می‌برد که آن را تهدیدی برای موفقیت‌هایش می‌انگاشت. گفت به مدت شش سال است که برای این شرکت کار می‌کنم و بسیار موفق بوده‌ام از سطح پایین به رشد و ترقی رسیده‌ام. از منشی‌گری تا مدیر مالی…

اما هفته قبل یک مورد باورنکردنی برایم اتفاق افتاد. رئیس گفت که مرا به مرحله بالاتری خواهد فرستاد و باید مدرک‌ام بی‌ای mba بگیرم و به مدت ده سال است که از درس و دانشگاه دور بوده‌ام و این مرا می‌ترساند و نمی‌دانم که آیا از پسش برمی‌آیم یا نه.

بسیاری به من می‌گویند که از پس این کار برنمی‌آیم. به او گفتم کسانی که این گفته‌ها را به تو می‌گویند دوست تو نیستند. دوست واقعی در حقیقت حمایتگر است و اهل تشویق به پیشرفت روزافزون است نه اینکه تو را نهی کنند. شاید هم حسود باشند.

اما هنگامی‌ که به مادرم زنگ ‌زدم و از او پرسیدم که باید بتوانم از عهده‌اش بربیایم او چند نکته را گفت؛ می‌دانی اگر موفق شوی چه اتفاقی می‌افتد؟ و اگر به این موفقیت دست پیدا نکنی و مدرکت را نگیری، به پیشرفت‌های بالاتری نمی‌رسی و همچنین بیشتر مردان از زنان بالاتر از خودشان ترس و وحشت دارند!
فهرست مطالب کتاببخش یک
فصل اول: والدین خدا گونه
فصل دو: والدین بی‌کفایت
فصل سه: چرا مرا به حال خود نمی‌گذارند
فصل چهار: والدین معتاد
فصل پنج: والدین بدزبان
فصل شش: والدین کتک زن
فصل هفت: والدین متجاوز
فصل هشت: چرا والدین این‌گونه رفتار می‌کنند
بخش دو
فصل نه: نجات، اصلاح، کنترل زندگی‌تان را مدنظر داشته باشید
فصل نه: مجبور نیستید ببخشید
فصل ده: من بزرگ‌شده‌ام، پس چرا من هنوز در برابر والدینم احساس کودکی می‌کنم
فصل یازدهم: معنای واقعی خود را دریابید (خود ارزشمندی)
فصل دوازدهم: چه کسی واقعاً مسئول است
فصل سیزدهم: مواجه کردن والدین با رفتارهایشان، اقدامی شجاعانه، قدمی برای استقلال
فصل چهاردهم: التیام دادن به جراحات روانی نشأت‌گرفته از سوءاستفاده‌های جنسی
فصل پانزدهم: شکستن چرخه تکرار و گذرگاه
سخن آخر





معرفی و دانلود کتاب والدین سمی: شناخت و درمان آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از رفتار اشتباه والدین | سوزان فوروارد | انتشارات الینا