دسته‌بندی نشده · ژوئن 10, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب والدین فیلسوف: پرسش‌های دشوار درباره‌ی فرزندپروری | جین کازز



معرفی کتاب والدین فیلسوف: پرسش‌های دشوار درباره‌ی فرزندپروریپرورش کودک به ویژه در سال‌های ابتدایی زندگی نقش عمیق و غیرقابل‌انکاری در شکل‌گیری شخصیت فرد دارد. کتاب والدین فیلسوف نوشته جین کازز یکی از منابع معتبر و متفاوت در زمینه فرزندپروری است که تربیت کودک را از منظری فلسفی بررسی می‌کند و با طرح پرسش‌هایی دشوار در این خصوص، والدین را پیش از تولد بچه و شکل‌گیری ابعاد مختلف شخصیتی وی، با چالش‌ها و چرایی‌های فرزندآوری مواجه می‌کند.

درباره کتاب والدین فیلسوف

انگیزه و میل درونی انسان از فرزندآوری چیست؟ ریشه این پرسش مهم و فلسفی به اعماق وجودی بشر برمی‌گردد. عده‌ای برای میل به بقا، جبران کمبودها و نرسیدن به خواسته‌های متعالی خود و برخی والدین نیز به عنوان یک فرصت دوباره برای تولد یک انسان بهتر، به این تصمیم نگاه می‌کنند. اما به راستی دلیل ما در اقدام به بچه‌دار شدن چیست و لازمه اصلی آن برای این تصمیم بزرگ چه چیزهایی خواهد بود؟

در دوراهی تصمیم برای بچه‌دار شدن یا نشدن پرسش‌هایی گریبان‌گیر زن و مردی می‌شود که در آستانه فرزندآوری ایستاده‌اند. این پرسش‌ها محدود به این مرحله و این انتخاب نمی‌شود؛ اگر تصمیم به بچه‌دار شدن گرفته شود، تک‌تک مراحل پیش‌رو در حکم چالش جدی و بزرگی به شمار می‌رود که باید به‌دقت و درستی گذرانده شود.

کتاب والدین فیلسوف (The philosophical parent) کتابی نوین در حوزه تربیت فرزند و ماهیت آن است که رویکرد متفاوتی به فرزندپروری اتخاذ کرده و با دیدی نو و فلسفه‌محور به واکاوی این مساله می‌پردازد.

پیش از این جین کازز (Jean Kazez) نویسنده‌ی کتاب، را با نوشته‌های فلسفی‌اش می‌شناختیم و همین پیش‌زمینه به جذابیت و اعتبار این کتاب می‌افزاید. کازز معتقد است والد بودن ما را به «فیلسوف» بدل می‌کند؛ چرا که پرورش کودکان موقعیت‌های پیچیده‌ای را پدید می‌آورد که شایسته‌ی بررسی فلسفی است و خوشبختانه در این «انتظاری» که برای رسیدن به آن موقعیت‌ها و گذراندنشان می‌کشیم زمان کافی برای این تعمق را داریم.

این نظریه‌پرداز فلسفی فرزندپروری را در گستره‌ی بلندی بررسی می‌کند، از والد شدن تا والد بودن، از تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن تا چگونگی تربیت آن‌ها. او از اهمیت بچه‌دار شدن و معنای «فرزند» شروع می‌کند و به‌ترتیبِ مسائلی که هر پدر و مادری در طول این مسیر با آن روبه‌رو می‌شود، با نگاهی چالش‌برانگیز و اخلاقی، تک‌تکشان را بررسی می‌کند و خواننده را به چالش می‌کشد.

طرح این پرسش‌ها انگیزه و امیال اصلی ما را به عنوان افراد مسئولیت‌پذیر از آوردن یک انسان به این دنیا آشکار می‌کند و با بیان چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارد، پیش‌نیازهای عقلانی برای تبدیل شدن به یک والد منطقی را فراهم می‌کند.

نکوداشت‌های کتاب والدین فیلسوف

– این کتاب باعث می‌شود که به پدر و مادر بودن بیشتر فکر کنید. چنین تفکراتی شما را به والدین بهتری تبدیل می‌کند، چیزی که قطعا ارزش دنبال کردن آن را دارد. (مایکل دبلیو آستین، استاد و رئیس گروه فلسفه و دین، دانشگاه کنتاکی شرقی)

– علاوه بر والدین که به داشتن یا نداشتن فرزند فکر می‌کنند، علاقمندان سؤالات فلسفی بینش جدیدی در مورد فرزندپروری پیدا خواهند کرد و در هر فصل با فلسفه‌ای اساسی در این زمینه مواجه می‌شوند. (بریت بروگارد، استاد فلسفه، دانشگاه میامی)

– این کتاب یک ماجراجویی متنوع، غنی، توام با طنزی غم‌انگیز و تحلیلی در یکی از چالش برانگیزترین اقدامات در زندگی است. کازز با بررسی مسائل از نگاه یک کودک، به سوالات باستانی و همچنین معاصر می‌پردازد. (Metapsychology Reviews Online)

کتاب والدین فیلسوف مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به کسانی که تردیدهای زیادی نسبت به فرزندآوری در سر دارند مفید خواهد بود و کمک می‌کند تا والدین با بررسی عمیق شرایط خود به این تصمیم آری یا نه بگویند. همچنین به والدینی که صاحب فرزند هستند کمک می‌کند تا یک بازنگری اساسی در روش‌های تربیتی خود داشته باشند.

در بخشی از کتاب والدین فیلسوف می‌خوانیم

ما باید صرفاً مباشر بچه‌هایمان باشیم. ما باید به آن‌ها آموزش دهیم تا خودشان فکر کنند؛ و باید مفاهیمی را در آن‌ها نهادینه کنیم که فکر می‌کنیم در آینده و وقتی به‌اندازه‌ی کافی بزرگ شدند تا قدرت انتخاب داشته باشند، از داشتن آن‌ها خوشحال خواهند بود.

والدین مباشر آموزش صحیحی به فرزندانشان نمی‌دهند. شاید بسیاری از باورها برای اینکه واقعاً اثرگذار باشند باید در سال‌های اول زندگی نهادینه شوند. کودکان باید پیام‌های اولیه را درباره‌ی صداقت و احترام بشنوند و صرفاً ابزار فلسفیدن درباره‌ی صداقت و احترام کافی نیستند. در غیر این صورت، افکار و عواطف عمیقی که باعث تبدیل شدن فضائل به عادات می‌شوند شاید در کودکان پرورش نیابند.

مشکل دیگر این است که محدودیت والدین فرهنگ پیرامونی را قادر می‌سازد تا ذهن کودکان را با آن‌چه اکثریت به آن اعتقاد دارند یا آن‌چه مد روز است پُر کند. یک مباشر خنثی در سان‌فرانسیسکو تفاوت زیادی با یک مباشر خنثی در یکی از شهرهای کوچک وست تگزاس دارد. اگر فرض کنم که بیست سال بعد فرزندم توسط فرهنگ پیرامونی محل زندگی من تربیت شده است نه آموزه‌های من، پاسخ به سؤال «فرزند آینده‌ی من از یادگیری چه چیزی خوشحال است؟» ممکن است برای من به‌طور مطلق غیرقابل‌قبول باشد.

من و شوهرم به‌عنوان علاقه‌مندان به موسیقی و کتاب می‌خواستیم فرزندانمان نیز به مطالعه و موسیقی علاقه‌مند شوند، و شدند. شوهرم می‌خواست فرزندانش را با هویت بریتانیایی تربیت کند زیرا خودش اهل بریتانیا است. بنابراین، فرزندانمان بارها به انگلستان سفر کرده‌اند و خود را نیمه بریتانیایی تلقی می‌کنند.

ما می‌خواستیم فرزندانمان به آرمان‌های عدالت کیفری و سیاست لیبرال احساس تعلق داشته باشند؛ در نتیجه آن‌ها را به تجمعات و رویدادهای مرتبط می‌بردیم. فرزندانمان حالا لیبرال هستند اما البته این وضعیت ممکن است تغییر کند. ما گیاه‌خوار هستیم و آن‌ها نیز گیاه‌خوار هستند.
فهرست مطالب کتابسخن ناشر
مقدمه
فصل 1: کودکان از ما زاده می‌شوند
اهمیت ویژه‌ی فرزندآوری در چیست؟
فصل 2: زندگی زیباست
آیا نوزادان خوش‌شانس هستند که به دنیا می‌آیند یا دقیقاً برعکس؟
فصل 3: کنترل کمی
آیا باید به آمار جمعیت اهمیت بدهیم؟
فصل 4: کنترل کیفی
آیا باید در کار طبیعت دخالت کنیم؟
فصل 5: در آغاز
آن جا چه خبر است؟
فصل 6: کودکی به دنیا می‌آید
آیا درد زایمان صرفاً وحشتناک است؟
فصل 7: این کودک متعلق به کیست؟
چرا والدین زیستی امتیاز ویژه‌ای دارند؟
فصل 8: بچه‌ی هیچ‌کس
آیا زیست‌شناسی واقعاً اهمیت دارد؟
فصل 9: هدف والدین
نقش والد چیست؟
فصل 10: تصمیم‌های اولیه
بریدن یا نبریدن؟
فصل 11: نقاشی طبیعت بی‌جان با کودک
چه کسی از نوزاد مراقبت خواهد کرد؟
فصل 12: پسران و دختران
آیا درست است که دختر یا پسر را ترجیح دهیم؟ آیا والدین باید به جنسیت اهمیت دهند؟
فصل 13: یکی برای همه
چه زمانی باید به کارهای گروهی کمک کنم؟
فصل 14: دروغ، دروغ، دروغ
آیا ما هیچ‌وقت نباید به بچه‌هایمان یا به خاطر آن‌ها دروغ بگوییم؟
فصل 15: انتقال ایدئولوژی
آیا ما باید بچه‌هایمان را مثل خودمان تربیت کنیم؟
فصل 16: رها کردن
ما چه وظیفه‌ای در قبال فرزندان بزرگ‌سالمان داریم؟
فصل 17: رفتن به خانه
فرزندان بزرگ‌سالمان چه وظیفه‌ای در قبال ما دارند؟
فصل 18: فرزندآوری و معنا
آیا فرزندآوری شرایط ما را بهتر می‌کند؟
قدردانی
منابع





معرفی و دانلود کتاب والدین فیلسوف: پرسش‌های دشوار درباره‌ی فرزندپروری | جین کازز