دسته‌بندی نشده · می 11, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب وصیت‌ها | مارگارت النور اتوود | نشر سنگ



معرفی کتاب وصیت‌هانگاهی عمیق به واقعیت هولناک گیلیاد! کتاب وصیت‌ها از مارگارت النور اتوود، روایتی دیگر از این کشور خیالی و وقایع آن است که از زبان سه زن متفاوت بیان می‌شود. این اثر توانست جوایز متعددی مانند بهترین رمان منتخب گودریدز و افتخاراتی مانند پرفروش‌ترین اثر نیویورک تایمز را به دست بیاورد و مورد تحسین منتقدان و خوانندگان قرار بگیرد.

درباره کتاب وصیت‌ها:

بعد از انتشار سریال سرگذشت ندیمه بر اساس رمانی از مارگارت النور اتوود، افراد بسیاری مشتاق بودند تا درباره این کشور خیالی بیشتر بدانند. به همین دلیل نویسنده سی و پنج سال بعد از انتشار اولین داستان درباره گیلیاد، کتاب وصیت‌ها (The testaments) را تالیف کرد تا خوانندگانش را دوباره به درون مرزهای این دولت جنسیت‌زده و متعصب ببرد.

داستان این اثر، پانزده سال بعد از اتمام رمان سرگذشت ندیمه می‌گذرد. سه زن که هر کدام در جایگاه اجتماعی متفاوتی قرار دارند، به روایت زندگی‌شان می‌پردازند و اطلاعات بیشتری درباره گیلیاد به ما می‌دهند: دو نفر اول زنان جوانی هستند که در نظام جدید به بزرگسالی رسیده‌اند و زن سوم، همان عمه لیدیای آشنا است. یک عمه سختگیر که گذشته او هر خواننده زیرکی را حیرت‌زده می‌کند و تمام تصوراتی را که بینندگان سریال و خوانندگان کتاب از او ساخته بودند بهم می‌ریزد. هر کدام از راوی‌های داستان نگاهی ویژه به گیلیاد دارند و تجاربشان را با ما شریک می‌شوند و در طول این درون‌نگری‌ها، خواننده می‌تواند نشانه‌های پوسیدگی رژیم گیلیاد را ببیند، دولتی که در ظاهر همچنان ابهت و اقتدار خود را حفظ کرده اما از درون در حال فروپاشی است… .

دنیای ساختگی اتوود شاید به نظر بسیاری از خوانندگان غیرقابل باور باشد، اما اغراق نویسنده در به تصویر کشیدن سیاست‌های متعصبانه بیشتر از یک خیال‌پردازی ماهرانه است. این داستان تکان‌دهنده، نقدی غیرمستقیم بر جامعه مردسالار جهانی است. خیالات لطیف و عاشقانه دختربچه‌هایی که در این نظام متولد شده‌اند، تجربیات تلخ زنانی که ندیمه‌های قرمزپوش این دنیایند و همینطور نگاه پخته فردی مانند عمه لیدیا، هر کدام دریچه‌ای متفاوت به آسیب‌ها و رنج‌هایی باز می‌کند که مردسالاری امروز بر زنان تحمیل کرده است. به همین دلیل ریشه بسیاری از باورهای افراطی گیلیاد را می‌توان در دنیای واقعی یافت و همین اثر مارگارت النور اتوود را از یک رمان علمی تخیلی معمولی متمایز می‌کند و به ارزش آن می‌افزاید.

جوایز و افتخارات کتاب وصیت‌ها:

– برنده جایزه بوکر سال 2019
– پرفروش‌ترین اثر نیویورک تایمز
– برنده جایزه Tähtivaeltaja در سال 2020
– نامزد جایزه Giller Scotiabank در سال 2019
– جایزه کورد لاسویتس برای بهترین اثر خارجی 2020
– کتاب منتخب گودریدز برای بهترین رمان در سال 2019
– نامزد جایزه پرومتئوس برای بهترین رمان در سال 2020
– انتخاب ویراستاران آمازون برای بهترین کتاب سال 2019
– نامزد جایزه Locus برای بهترین رمان علمی تخیلی در سال 2020

نکوداشت‌های کتاب وصیت ها:

– قدرتمند، آشکار و جذاب. (Boston Globe)
– زنان گیلیاد جذاب‌تر از همیشه هستند. (NPR)
– قدرت‌های مارگارت اتوود در معرض نمایش کامل است. همه باید کتاب وصایا را بخوانند. (Los Angeles Times)
– روایتی سریع و همه‌جانبه که به همان اندازه ملودراماتیک و محرک است. (Michiko Kakutani, The New York Times)
– ممکن است هیچ رمان‌نویسی بهتر از مارگارت اتوود نتواند نگرانی‌های دوران کنونی را برطرف کند. (Entertainment Weekly)

کتاب وصیت‌ها مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه داستان‌های تخیلی و پادآرمانشهری که در آینده دور می‌گذرند علاقه دارید، این رمان جذاب و خواندنی را از دست ندهید.

با مارگارت النور اتوود بیشتر آشنا شویم:

مارگارت اتوود (Margaret Eleanor Atwood) به عنوان نویسنده، فعال اجتماعی و فمینیست کانادایی که آثارش در بیش از چهل و پنج کشور منتشر شده است، نویسنده کتاب‌های داستان، شعر، مقالات انتقادی و رمان‌های گرافیکی متعددی است. او جوایز مختلفی از جمله جایزه صلح تجارت کتاب آلمان، جایزه فرانتس کافکا، جایزه یک عمر دستاورد مرکز قلم ایالات متحده آمریکا و جایزه مبتکر لس‌آنجلس‌تایمز را دریافت کرده است. بسیاری از آثار او از جمله «آزادی»، «چشم گربه»، «سرگذشت ندیمه»، «صبحانه در خانه» و «من با خرس‌ها هستم» به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌ و در دسترس خوانندگان هستند.

در بخشی از کتاب وصیت‌ها می‌خوانیم:

همین‌طور که در خیابان رژه می‌رفتیم، ندیمه‌ها به صورت دو‌به‌دو، با سبدهای خریدشان از کنارمان می‌گذشتند و نباید ما را نگاه می‌کردند، نه زیاد و نه مستقیم، و ما هم نباید نگاه‌شان می‌کردیم، چون بی‌ادبی بود که به آن‌ها زُل بزنیم. این حرفی بود که عمه استه می‌گفت. همان‌طور که بی‌ادبی بود به فلج‌ها زُل بزنیم یا هر کسی که متفاوت بود. اجازه هم نداشتیم درباره‌ی ندیمه‌ها سؤالی بپرسیم.

عمه ویدالا می‌گفت: «وقتی به اندازه‌ی کافی بزرگ شدین همه چیز رو می‌فهمین.»

همه چیز و ندیمه‌ها هم بخشی از این «همه چیز» بودند. پس یعنی یک چیز بد، چیزی مخرب یا معیوب، که در هر صورت معنای بد بودن می‌دهد. آیا ندیمه‌ها روزی شبیه ما بوده‌اند، با لباس‌های صورتی و سفید و بنفش؟ آیا آن‌ها بی‌احتیاطی کرده بودند. شاید بخش فریبنده‌شان را در معرض نمایش گذاشته بودند؟

حالا آن‌قدرها معلوم نبودند. به خاطر آن کلاه‌های سفیدی که سرشان بود، حتی نمی‌توانستی صورت‌های‌شان را ببینی. همه‌شان شبیه هم به نظر می‌رسیدند.

در خانه‌ی عروسکی‌مان یک عمه‌ی عروسکی هم بود. اگرچه او واقعاً به خانه تعلق نداشت و مال یک مدرسه یا جایی در آردواً هال بود، جایی ‌که عمه‌ها در آن زندگی می‌کردند. وقتی خودم تنهایی با خانه‌ی عروسکی بازی می‌کردم، عمه‌ی عروسکی را درون زیرزمین می‌گذاشتم و در را قفل می‌کردم، کاری که از من بعید بود. او با مشت به در زیرزمین می‌زد و فریاد می‌کشید: «بذار بیام بیرون.» اما دختر کوچک عروسکی و مارتای عروسکی که به او کمک می‌کرد، به فریادهایش اهمیتی نمی‌دادند و گاهی می‌خندیدند.
فهرست مطالب کتابI – تندیس
II – گُل گران‌بها
III – مناجات
IV – فروشگاه لباس هوند
V – ون
VI – شش برای مرگ
VII – استادیوم
VIII – کارناروون
IX – تَنک تانک
X – سبز بهاری
XI – لباس کیسه‌گونی
XII – کارپیتز
XIII – قیچی باغبانی
XIV – آردواً هال
XV – روباه و گربه
XVI – دختران مروارید
XVII – دندان‌های عالی
XVIII – اتاق مطالعه
XIX – اتاق مطالعه
XX – خون‌آلود
XXI – سریع و ضخیم
XXIII – دیوار
XXIV – نلی جی. بنکس
XXVI – ورود به خشکی
XXVII – آیین بدرود و طلب آمرزش





معرفی و دانلود کتاب وصیت‌ها | مارگارت النور اتوود | نشر سنگ