دسته‌بندی نشده · ژوئن 25, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب پاریس از دور نمایان شد: پاریس به روایت مسافران دوره قاجار | علی اکبر شیروانی



معرفی کتاب پاریس از دور نمایان شد: پاریس به روایت مسافران دوره قاجارسفرنامه‌ها شبیه به دو بال پرواز هستند که شما را در آسمانی بسیار دورتر از جایی که هستید به پرواز در می‌آورند. کتاب پاریس از دور نمایان شد اثر جذاب و خواندنی علی اکبر شیروانی است که روایت‌هایی را از پاریس در دوران قاجار بیان می‌کند. این اثر اولین جلد از مجموعه پنج جلدی «تماشای شهر» است.

درباره کتاب پاریس از دور نمایان شد

سفرنامه‌ها یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های ادبی هستند که می‌توانند شما را به زمان و مکانی دور یا نزدیک ببرند. جایی که هرگز آن را ندیده و یا در آنجا حضور نداشته‌اید!

کتاب پاریس از دور نمایان شد نمونه‌ای جذاب و متفاوت از سفرنامه است که می‌توانید با خواندن آن به پاریس دوره قاجار سفر کنید! علی اکبر شیروانی این کتاب را با همان نثر کهن اما بسیار ساده و روان برای شما گردآوری کرده است. این کتاب ماجرای سفر برخی از ایرانیان را روایت می‌کند که برای اولین بار به پاریس سفر کره‌اند. نکته جالب درباره سفرنامه‌نویسی در دوران قاجار این است که به‌سبب پیشرفت حمل‌ونقل و سهولت مسافرت، عده بیشتری توانستند به سرزمین‌های دوردست سفر کنند و همین ویژگی باعث شد تا سفرنامه‌نویسی و شرح وقایعی که در سفر بر افراد گذشته است، رواج یابد. مرور سفرنامه‌های باقی مانده از این دوره به شما کمک می‌کند که تصویر روشنی را از شرایط موجود آن زمان و شیوه برخورد ایرانیان با تجدد غرب به دست آورید. نگاه مسافران قاجار به شهر زیبای پاریس با طبیعت خاص و سنگفرش‌های بی‌نظیرش، مکان‌های تاریخی و یا موزه‌های مشهور و… شبیه به دوربینی است که تمام جزییات شهر را در آن دوره ثبت کرده است و حالا برای شما به نمایش درآمده است.

با خواندن این کتاب محبوب که اولین جلد از مجموعه «تماشای شهر» به‌شمار می‌رود، می‌توانید اطلاعات بسیار جذابی را درباره پاریس دوران قاجاریه، شکل پیشرفت و برخورد ایرانیان با اروپا، جشن‌ها، نوع لباس و ظاهر زنان و مردان و… به‌دست آورید. نثر کتاب به شکل داستانی، گیرا و گاهی به طنز با ادبیات خاص دوره قاجار نوشته شده است که خواندن آن برایتان جذاب خواهد بود.

درباره مجموعه کتاب تماشای شهر

فراوانی سفرنامه در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران مطابق دوره قاجار نیست. در دوره قاجار به واسطه وجود قطار و اتومبیل مسافرت‌های مردم به بلاد دیگر رونق یافت. از سوی دیگر دوره قاجار با دوره اول استعمار غرب همزمان بود. در این دوران روایتگری مسافران شرق از غرب هم افزایش پیدا کرد. سفرهای قاجاری به شهرهای دور اولین تصور ما از شهرهای خارجی را به وجود آورد و این تصورات تا به امروز دستخوش چندان تغییری نشده‌اند. شنیدن نام پاریس، لندن، یا هند هنوز هم چیزهایی را به خاطرمان می‌آورد که در دوره قاجار به ذهن ایرانیان می‌آمد. به همین صورت و با همین روایت‌ها شهرهایمان را شناختیم و به مقایسه‌ خودمان با دیگر نقاط جهان پرداختیم.

علی اکبر شیروانی در مجموعه تماشای شهر، سفرنامه‌هایی منتسب به دوره قاجار را در پنج مجلد گردآوری کرده که هرکدام با ارجاع به سفرنامه‌های اصلی آن دوران و تحقیقات گسترده جمع‌آوری شده‌اند. به گفته شخص شیروانی مجموعه تماشای شهر نقطه‌ایست که علاقه او به متون کهن، سفرنامه، شهر، و سفر به هم برخورد می‌کنند.

از دیگر آثار این مجموعه باید به کتاب‌های «قهوه استانبول نیکو می سوزد»، «آسمان لندن زیاده می بارد»، «سن پترزبورگ موزیکانچی دارد»، «بمبئی رقص الوان است» اشاره کرد که همه آن‌ها جذاب و خواندنی هستند.

کتاب پاریس از دور نمایان شد برای چه کسانی مناسب است؟

همه کسانی که از خواندن سفرنامه و خاطرات واقعی لذت می‌برند وبه تاریخ دوره قاجار علاقه‌مندند، مخاطبان این کتاب هستند.

با علی اکبر شیروانی بیشتر آشنا شویم

یکی از مشهورترین نام‌هایی که امروزه در میان نویسندگان جوان بسیار می‌درخشد، علی اکبر شیروانی است. او که در سال 1360 در اصفهان به دنیا آمده است، خالق مجموعه کتاب «تماشای شهر» است که در میان مخاطبان ادبیات و سفرنامه بسیار محبوبیت دارد. این نویسنده جوان مدرک کارشناسی ارشد خودش را در رشته پژوهش هنر دریافت کرده و در تدریس نویسندگی و داستان‌نویسی بسیار موفق عمل کرده است و در حوزه روزنامه‌نگاری با بسیاری از مطبوعات همکاری دارد. شیروانی به‌عنوان یکی از برگزیدگان سیزدهمین جشنواره‌ کتاب و رسانه در بخش معرفی کتاب نیز معرفی شده است.

در بخشی از کتاب پاریس از دور نمایان شد می‌خوانیم

روانه شدیم به ورسای که پایتخت قدیم فرانسه بوده است. به مرکز راه آهن که موسوم است به سن‌لازار رفتیم. آنجا کالسکه‌های دو طبقه یافت شد. به رفیق گفتم برادر، دایم به طبقة اول می‌نشستیم اکنون باید به طبقۀ دوم سوار شویم که دشت و بیابان همه نمایان باشد. سوار شدیم. در راه جویای احوال ورسای شدیم. گفتند الیوم بسیار خوب شهری است و فردا جمیع سلاطین آنجا مهمانند. عرض راه تمام آبادی بود. اغلب جاها سیاحان پیاده می‌شدند ولی ما پیاده نشدیم تا رسیدیم به مرکز پیاده شدیم. دم در مثل سایر جای‌ها کالسکه‌ها بود از هر شهر و هر جا. ما سوار به کالسکۀ عمومی شده، روانه به شهر شدیم.

خیابان‌های منظم، کوچه‌های وسیع تا به سرای سلطانی رسیدیم. برای تماشای عموم مردم در آنجا باز بود. هر که می‌خواست به تماشا می‌رفت. سرایدار با کمال ادب بر در ایستاده، هر که چتر یا عصا یا کفش غلافه داشت به او می‌سپرد و نمره‌ای به همان تعداد می‌گرفت و به چیزی می‌بست. چون شخص داخل می‌شد تماشای تالارها را می‌نمود که صورت‌های کار نقاش‌های معروف عالم را نصب نموده و وضع زیست پادشاه و تخت خوابگاه لویی فیلیپ و تصاویر بسیار ممتاز از پرده و غیره بی‌اندازه موجود بود وضع آن شهر هم. از آنجا بر طبقۀ فوقانی رفتیم. صورت وزرای سابق و در آن جماعت صورت عسکرخان سفیر سابق ایران را دیدم بر لوحی با لباس ایرانی. از آنجا مراجعت نموده، به پیشگاه سردرآمدیم. خیابان‌های باغ را مشاهده کردیم. گویا تمام آن‌ها را خیاطان به یک اندازه لباس دوخته‌اند گل‌ها هم به نحو مزبور. در خیابان‌ها ریگ ریخته، مسطّح ساخته، از دو طرف گل‌ها کشته، دریاچۀ بسیار خوبی مقابل پیشگاه موضوع‌ فواره‌های آب‌جهنده زیاده با صفا بود.

از آنجا به زیر آمدیم دم در کلیسای بسیار خوب تذهیب شده، جای موسیقیان و غیره، کرسی‌های مخمل در نهایت پاکیزگی و روشنی. روانه شدیم به باغ. از هر طرف خیابان‌ها و عمارات بسیار بنا شده، اشجار جمله مردف و منظم. گیاه روی زمین را نیز به سان صورت مردم اصلاح نموده. از باغ به مدرسه شدیم. جویای تعداد نفوس شدم گفتند چهل و سه هزار و هشتصد و نود و نه نفر می‌باشد. اسم آن مدرسه اکونرمال، اهالی مدرسه به نهایت ادب، خیلی خوب تحصیل نموده بودند. از هر یک سؤالی کردم جواب دادند ولی خیلی ممنون شدم که ایشان از من چیزی نپرسیدند. از آنجا به مدرسۀ حربیه رفته، طلاب را به نهایت آراسته دیدم. چون از علم ایشان اطلاعی نداشتم چیزی نپرسیدم.
فهرست مطالب کتابمقدمه
اطلس گلدار زرد نیم‌رنگ… علی‌خان ظهیرالدوله
پانوراما یعنی دورنما… ناصرالدین‌شاه
شهره در دلفریبی و غارتگری… میرزا عبدالرئوف
خانۀ نمرۀ دوازدهم… حاجی پیرزاده
جاهای خیلی تماشایی… میرزا نصرالله
خونابۀ لطیف و درختان موزون… میرزا ابوطالب خان
حوری‌ها با لباس‌های بسیار لطیف… حاج سیاح
یک دسته موزیکانچی… فرخ‌خان امین الدوله
استخوان مرده‌های مقدسین… مظفرالدین‌شاه
منابع
شرح ‌کلمات
مکان‌ها
نام‌ها





معرفی و دانلود کتاب پاریس از دور نمایان شد: پاریس به روایت مسافران دوره قاجار | علی اکبر شیروانی