دسته‌بندی نشده · جولای 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟: گفتگوهایی درباره آسیب روحی، تاب آوری و التیام | اپرا وینفری



معرفی کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟: گفتگوهایی درباره آسیب روحی، تاب آوری و التیامدکتر بروس دی. پری، محقق و عصب‌شناس برجسته، با همراهی اپرا وینفری تحقیقات خود با موضوع تأثیر تجارب کودکی بر زندگی بزرگسالی را در کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟ با مخاطبان به اشتراک گذاشته است. اثر حاضر این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا به گذشته و آینده‌‌مان به شیوه‌ی متفاوتی بنگریم و زندگی مطلوب‌تری را برای خود رقم بزنیم. این اثر در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و آمازون بوده است.

درباره کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟

کودکی همه‌‌ی ما مملوء از تجارب شیرین و تلخ است؛ متأسفانه بسیاری از ما شروع خوبی نداشتیم. به این معنا که ممکن است قربانی سوء استفاده‌ی جنسی قرار گرفته باشیم،‌ مادری افسرده یا پدری دائماً عصبانی داشته باشیم و یا به‌هردلیل دیگر، از کودکی تصویر مطلوبی پیش چشمانمان نباشد. تاب‌آوری چنین تجارب سخت و سنگینی کار آسانی نیست. شکی‌ نیست تجاربی که در اولین سال‌های زندگی از سر می‌گذرانیم و رابطه‌ای که با مراقبین اولیه‌ی خود برقرار می‌کنیم، در زندگی بزرگسالی ما نقشی اساسی ایفا می‌کنند. بسیاری از ما بدون کمک حرفه‌ای نمی‌توانیم این جنس تجارب را درک کنیم و برای تاب‌آوری آنچه از سر گذرانده‌ایم، کاری کنیم. اینگونه است که پناه می‌بریم به وسواس، به پرخاش و یا کنترل کردن دیگران و رفتارهایی چنین که بسیار از سلامت روان فاصله دارند.

اما چاره چیست؟ کتاب چه اتفاقی برایت افتاد (What Happened to You) پاسخی بر همین پرسش است. اپرا وینفری، مجری و تهیه‌کننده‌ی سرشناس آمریکایی، نیز مانند بسیاری از ما تجارب تروماتیکی را از سر گذرانده است. آنچه او بیش از همه از سال‌های نوجوانی‌اش به یاد دارد، تنبیه شدن توسط مادربزرگش است. خود چنین روایت می‌کند که به عنوان دختری جوان همیشه از مادربزرگ خود شلاق می‌خورد. دفاعیه‌ی مادربزرگ برای چنین شیوه‌ی تربیتی نادرستی اینگونه بوده: «تنبیه‌ات می‌کنم چون دوستت دارم». تصور کنید دختری را که هر روز برای تنبیه شدن خود با پای خود ترکه‌ی شلاق را می‌برد…

اپرا وینفری اکنون یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های جهان است. او حالا به همراه یکی از برجسته‌ترین روانشناسان به مرور این تجارب ناخوشایند پرداخته، این بار به این امید که بتواند از پس هضم این تجارب و احساسات برآید. کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟ شکلی گفت‌وگومحور دارد و مطالعه‌ی آن برای همه‌ی کسانی که تجربه‌ای تروماتیک را از سر گذرانده‌اند و یا وظیفه‌ی مراقبت از کودکی را برعهده دارند، توصیه می‌شود. کتاب حاضر راهی به سوی التیام و تاب‌آوری‌ست. فرصتی که به ما کمک می‌کند از نو چیزهایی بسازیم و آنچه را که از کودکی باری بر شانه‌هایمان بوده، بألاخره زمین بگذاریم.

می‌دانیم که ممکن است کتاب در شما احساسات متفاوتی را ایجاد کند. از خشم و غم گرفته، تا احساس اضطراب. بااین‌وجود،‌ اگر کمی بتوانید تلخی این مطالعه را تحمل کنید، در پایان تجربه‌ی متفاوتی را کسب خواهید کرد؛ تجربه‌ای که شما را به به‌زیستی نزدیک می‌کند. به خود سخت نگیرید، هر زمان که مطالعه‌ی این کتاب احساسی ناخوشایند در شما ایجاد کرد، فرصتی به خود بدهید و مطالعه را به تعویق بیندازید. اما مجدد به سراغ کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟ بروید و خواندن را از سر بگیرید. این خواسته‌ی اپرا وینفری و بروس دی. پری، نویسندگان کتاب از شماست.

کتاب چه اتفاقی برایت افتاد محصول سال 2021 است. این اثر پس از انتشار با استقبال گسترده‌ی مخاطبین مواجه شد و در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و آمازون نیز قرار گرفت. این کتاب در ایران نیز از کتاب‌های پرخواستار خودسازی‌ست که توسط ناشرین گوناگون به چاپ رسیده. اثری که اکنون در اختیار شماست را مریم نفیسی‌راد به فارسی برگردانده و انتشارات نسل نواندیش منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟

– در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز
– نامزد جایزه‌ی گودریدز برای بهترین کتاب غیرداستانی
– پرفروش‌ترین کتاب آمازون

نکوداشت‌های کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟

– صریح و صمیمی… (O Magazine)
– مطالعه‌ای جالب و آموزنده. (glamadelaide)

کتاب چه اتفاقی برایت افتاد مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به کتاب‌های رشد فردی از اثر حاضر بهره و لذت می‌برند.

با اپرا وینفری و بروس دی. پری بیشتر آشنا شویم

اپرا وینفری نویسنده، هنرپیشه، مجری و تهیه‌کننده آمریکایی‌ست که در سال 1954 و در می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد. او در هفده‌سالگی به‌عنوان گزارشگر در رادیو فعالیت خود را آغاز کرد و برای ادامه تحصیل در رشته هنرهای نمایشی و ارتباط کلامی به دانشگاه تنسی رفت. اپرا وینفری (Oprah Winfrey) بعد از مدتی به تلویزیون وارد و به یکی مشهورترین مجریان تلویزیونی آمریکا و سراسر جهان تبدیل شد. وی تابه‌حال فعالیت‌های خیرخواهانهٔ زیادی نیز انجام داده که او را به بزرگ‌ترین خیّر سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است.

جوایز و افتخارات اپرا وینفری:

– دریافت مدال آزادی ریاست‌جمهوری
– دریافت مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه هاروارد
– برنده جایزه بشردوستانه ژان هرشولت
– کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «رنگ ارغوانی»
– کاندیدای جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «رنگ ارغوانی»
– نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم برای فیلم «سلما»

بروس دی. پری (Bruce D. Perry) روان‌پزشک کودک و عصب‌شناس است. او کتابی دیگر نیز تألیف کرده که آن هم در زمره‌ی آثار پرفروش قرار می‌گیرد. او دانشیار دانشگاه نورث‌ وسترن در شیکاگو است.

در بخشی از کتاب چه اتفاقی برایت افتاد می‌خوانیم

درخت تنظیم مجموعه‌ای از شبکه‌های عصبی است که بدنمان از آن استفاده می‌کند تا در پردازش و پاسخ به استرس، یاریگر ما باشد. ما به‌طورکلی با دیدگاهی منفی از واژۀ استرس استفاده می‌کنیم، اما استرس به‌طور ذاتی درخواستی از چند مورد دیگر از سامانه‌های گوناگون فیزیولوژیکی بدن است. گرسنگی، عطش، ورزش کردن، ترفیع گرفتن در محل کار، همگی استرس‌زا هستند و استرس بخش الزامی و مثبتی از رشد معمولی است. عنصر کلیدی در یادگیری، از پس مهارت‌های جدید برآمدن و ساخت تاب‌آوری است. عامل کلیدی در تعیین اینکه استرس مثبت است یا مخرب، الگویی است که در شکل 3 نشان داده شده است.

ما مجموعه‌ای از شبکه‌های تنظیم مرکزی (CRNs) یا سامانه‌های عصبی داریم که در قسمت‌های پایین‌تر مغز قرار دارند و در کل مغز پراکنده شده‌اند و باهم در تعامل هستند تا در مواقع رویارویی با عوامل استرس‌زای گوناگون، ما را در حالت تنظیم نگه دارند. به‌طورکلی، شاخه‌های این درخت تنظیم، همۀ عملکردهای مغز (مانند تفکر و احساس) و بدن (مانند تأثیر بر قلب، شکم، ریه‌ها، ‌پانکراس و غیره) را هدایت می‌کند یا بر آن تأثیر می‌گذارد. آن‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا همه چیز را در حالت توازن، تنظیم و تعادل نگه دارند.

داشتم به زوج جوانی نگاه می‌کردم که به نظر خسته می‌آمدند، اما به‌نوبت دختر کوچکشان که اطراف گیت قدم می‌زد را دنبال می‌کردند. با گذشت زمان، هرچه دیگران خسته‌تر و آشفته‌تر می‌شدند، این دختربچه همچنان لبخند می‌زد، کاوش می‌کرد و هرچیزی که می‌دید را لمس می‌کرد.

در لحظه‌ای که مأمور گیت آمد و تأخیر دیگری را اعلام کرد، مردی که کنار من نشسته بود، از جایش پرید و به‌سمت مأمور دوید و با صدای بلند درخواست کرد تا با سرپرست گیت ملاقات کند. مرد گفت: «من جزو مسافران بسیار مهم هستم و افرادی را در قسمت گیت می‌شناسم. باید برای جلسۀ بسیار مهمی به کلیولند بروم و حالا دیرم شده است». در این هنگام که او پرخاش می‌کرد، افراد پیرامون گیت، سکوت کرده بودند.
فهرست مطالب کتابتقدیم‌نامه
یادداشت نویسندگان
پیشگفتار
فصل 1: درک کردن دنیا
فصل 2: در جست‌وجوی تعادل
فصل 3: چگونه به ما عشق ورزیده شد
فصل 4: طیف آسیب‌های روحی
فصل 5: وصل کردن نقاط
فصل 6: از کنار آمدن تا التیام
فصل 7: خرد پس از آسیب روحی
فصل 8: مغزهای ما، سوگیری‌های ما، سامانه‌های‌ ما
فصل 9: گرسنگیِ ارتباطی در دنیای مدرن
فصل 10: آنچه درحال‌حاضر به آن نیاز داریم
سخن پایانی
منابع
درباره نویسندگان





معرفی و دانلود کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟: گفتگوهایی درباره آسیب روحی، تاب آوری و التیام | اپرا وینفری