دسته‌بندی نشده · می 18, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب گام اول پیروزی | احمد حسینیا | انتشارات آتشبار



معرفی کتاب گام اول پیروزیکتاب گام اول پیروزی روایت احمد حسینیا و محمدرضا فولادی از روزهای طوفانی بعد از انقلاب است. زمانی که ناآرامی‌های کردستان، تعرض ناگهانی عراق به خوزستان و نابه‌سامانی نیروهای مسلح باعث شد سال 1358، به یکی از سخت‌ترین ایام ایران تبدیل شود و وطن ما، خیلی زود خود را در شرایطی غریب و دشوار بیابد … .

درباره کتاب گام اول پیروزی:

اولین سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت سازمانی و انضباطی ارتش را کاملا دگرگون کرد. مشکلات نیروی انسانی، تحصن سربازان و درجه‌داران‌، پاکسازی‌ها، نقل و انتقالات غیرمنطقی نیروها و وجود انواع گرایش‌های سیاسی همگی ایران را در شرایطی سخت و غیرقابل پیش بینی قرار می‌دادند. در این اوضاع آشفته، نیروهای مسلح برای سامان دادن وضعیت کردستان راهی غرب شدند، اعزامی که خیلی زود با حمله عراق به سمت جنوب غرب هم گسترش پیدا کرد و تمام توان دولت و مردم را گرفت. اما کشوری که به تازگی یک انقلاب را پشت سر گذاشته بود، چگونه توانست نیروهای خود را برای مبارزه با دشمن متجاوز منسجم کند؟ کتاب گام اول پیروزی پاسخ به این سوال است و توضیح می‌دهد ایران دهه 60، با چه روشی موفق شد هشت سال از مرزهایش در برابر تمام جهان دفاع کند و در نهایت نتیجه جنگ را به سمت خود برگرداند.

این کتاب ضمن بررسی و تحلیل اولین مراحل شکل‌گیری دفاع، پاسخی است برای افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه، عملکرد ارتش و به خصوص نیروی زمینی آن را در سال اول جنگ تحمیلی منفی ارزیابی می‌کنند. نکته‌ای که افکار عمومی معمولا به آن بی‌توجه هستند، حضور بسیاری از واحدهای ارتش در مناطق ناآرام غرب و شمال غرب در زمان تهاجم زمینی و هوایی عراق است. علاوه براین با وجود قابل مقایسه نبودن توان سازمانی و رزمی کشورمان بت رژیم بعث عراق، ارتش حتی لحظه‌ای برای مبارزه با دشمن تردید نکرد و با تمام وجود به دفاع از مرزهای ایران برخاست. در پایان لازم به یادآوری است که دوران هشت سال دفاع مقدس، برگه‌ای خونبار از مبارزه، کارشکنی، سختکوشی و فداکاری‌های غیرقابل باور از تاریخ کشور ماست که بدون در دست داشتن اطلاعات موثق، قادر به قضاوت آن نیستیم و به همین دلیل باید آثاری مانند کتاب گام اول پیروزی را ارج نهاد و نویسندگانشان را ستود.

کتاب گام اول پیروزی مناسب چه کسانی است؟

اگر تصمیم دارید اطالعات خود درباره جنگ ایران و عراق را افزایش دهید مطالعه این اثر را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب گام اول پیروزی می‌خوانیم:

با پیروزی انقلاب اسلامی و از آن جا که ارتش یکی از ارکان مهم حاکمیت گذشته بود، دچار تحولات گوناگون شد که خواسته یا ناخواسته با اهداف دشمنان کشور و انقلاب منطبق بود که ادامه آن می‌توانست منجر به نابودی و انحلال ارتش شود، اما آینده‌نگری حضرت امام (ره)، مانع از این رخداد شد. موارد مربوط به دوران اوج‌گیری انقلاب اسلامی با توجه به اعلام حکومت‌نظامی و حضور بخش عمده یگان‌های عملیاتی در خیابان‌ها، علاوه بر رو در رو قرار دادن ارتش در مقابل مردم، تبعاتی همچون به هم خوردن نظم و انضباط با توجه به فرار و نافرمانی تعداد قابل‌توجهی از نیروها، کاهش کیفی کارآیی و آمادگی رزمی با توجه عدم اجرای آموزش انفرادی و یگانی و بازدیدهای ستادی را به دنبال داشت که آثار آن تا مدت‌ها پس از پیروزی انقلاب هم ادامه داشته است.

وضعیت سازمانی و انضباطی ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تغییر و تنزل شد. مشکلات نیروی انسانی، تحصن و شعار سربازان و درجه‌داران‌، پاک‌سازی‌ها، نقل، انتقالات بی‌رویه و غیرمنطقی و انواع گرایش‌های سیاسی و نفوذ عوامل و منافق ازجمله مسائل رایج مراکز نظامی و پادگان‌های ارتش بود.

ارتش در کانون توجه عموم سازمان‌های مسئول، احزاب و گروه‌های سیاسی اعم از چپ و راست که به‌سرعت اعلام موجودیت می‌کردند، قرار گرفت و هر یک نظریاتی از بازسازی، پاک‌سازی تا انحلال آن می‌دادند. اولین مشکلی که ارتش با آن مواجه شد، تقلیل خدمت کارکنان وظیفه از دو سال به یک سال بود که پذیرش ترخیص آن دسته از این کارکنان که مدت خدمتشان به یک سال رسیده و یا بیشتر بود، یگان‌های ارتش با سرعت با کمبود نیروی وظیفه که عمده استعدادشان را تشکیل می‌داد، مواجه شدند. از روی دیگر موافقت با انتقال کارکنان پایور به یگان‌های مورد نظرشان، بدون توجه به نکاتی ازجمله تخصص، یگان‌ها را با مشکلات بیشتری مواجه کرد و در این رابطه حتی برخی از این کارکنان با دریافت پذیرش به ادارات دولتی غیرنظامی نیز منتقل شدند!
فهرست مطالب کتابسخن ناشر
سخن مؤلف
فصل اول: حماسه سال اول جنگ
فصل دوم: وضعیت جبهه‌های نبرد در اولین روز تهاجم و مهر 1359
فصل سوم: خرمشهر جلوه ایثار و مقاومت
فصل چهارم: عملیات پدافندی در محور ماهشهر- آبادان
فصل پنجم: عملیات آفندی و پدافندی لشکر 21
فصل ششم: نبرد سوسنگرد
فصل هفتم: عملیات نصر
فصل هشتم: عملیات تنگ حاجیان
فصل نهم: عملیات میمک
فصل دهم: عملیات منطقه سوسنگرد و اهواز
فصل یازدهم: نگاهی به نقش هوانیروز در دفاع مقدس
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب گام اول پیروزی | احمد حسینیا | انتشارات آتشبار