دسته‌بندی نشده · ژوئن 19, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب گزارش شبکه ارتباطی: چرا زنان برای ورود به اتاق هیئت مدیره تلاش می‌کنند؟ | مری بوشل



معرفی کتاب گزارش شبکه ارتباطی: چرا زنان برای ورود به اتاق هیئت مدیره تلاش می‌کنند؟کتاب گزارش شبکه ارتباطی نوشته‌ی مری بوشل، کیم هیو و دبرو دین پژوهش جذابی درباره‌ی عدم برابری جایگاه زنان و مردان در سمت‌های مدیریتی شرکت‌ها است. نویسنده در این پژوهش پرسش‌هایی را درباره‌ی وضعیت تبعیض جنسیتی در محیط کار، نقش کنشگری و اعتراض زنان نسبت به این وضعیت و دلایل تاریخی و اجتماعی چنین نابرابری‌هایی در نظم سیاسی، مطرح می‌کند

درباره‌ی کتاب گزارش شبکه ارتباطی

در دهه‌ی شصت میلادی زنان بسیاری در جهان جنبشی راه انداختند که با تمام اختلاف نظرهایی که میان سردمداران و متفکرانشان وجود داشت، تحت یک عنوان معنا می‌گرفت: جنبش آزادی‌خواهی زنان. مهم‌ترین مطالبه‌ی آن‌ها وجود حقوق اقتصادی و اجتماعی برابر با مردها بود. پس از گذشت شصت سال از آن جنبش، در کنار تمام پیشرفت‌هایی که صورت گرفت مانند افزایش حقوق و دستمزد زنان در قبال میزان فعالیت شغلی‌شان، هنوز هم می‌بینیم که عدم تناسب جنسیتی موضوعی نیست که حل و فصل شده باشد.

بر اساس آمار دو سه سال اخیر کماکان نقش زنان در هیئت مدیره‌ی شرکت‌ها هفده درصد است. با استناد به روایت‌های زنانی که در سمت‌های مدیریتی شرکت‌ها مشغول به کارند، تفاوت حقوقی مردان و زنان در آن سطح نیز قابل توجه است.

مری بوشل (Meryl Bushell)، کیم هیو (Kim Hoque) و دبرو دین (Deborah Dean) در کتاب گزارش شبکه ارتباطی: چرا زنان برای ورود به اتاق هیئت مدیره تلاش می‌کنند؟ (The Network Trap: Why Women Struggle to Make it into the Boardroom) به بررسی این موضوع می‌پردازند که چرا هنوز حضور زنان در سمت‌های بالای مدیریتی، جایگاه قدرت و… به صورت یک قانون درنیامده است؟ در سطح اجتماعی چه دلایلی تناسب جنسیتی را مدام به تعویق می‌اندازد؟ واکنش زنان نسبت به این وضیعیت چیست؟ نویسندگان این کتاب از منظرهایی گوناگون و در چندین سطح درباره‌ی این موضوع بحث می‌کنند. در این میان مدام نقب زده می‌شود به ارجاعات تاریخی و لحظه‌هایی که شکاف جنسیتی به وضوح قابل دید است.

کتاب گزارش شبکه ارتباطی برای چه کسانی مناسب است؟

مدیران شبکه‌های کسب‌وکار، پژوهشگران و علاقه‌مندان به بحث‌هایی درباره‌ی جامعه‌شناسی جنسیت از خواندن این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

در بخشی از کتاب گزارش شبکه ارتباطی می‌خوانیم

اولین توضیح برای تفاوت‌های جنسیتی در کیفیت ارتباط این است که زنان به همان اندازه یا به همان روشی که مردان عمل می‌کنند، در فعالیت‌های ارتباطی مشارکت و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. اگر زنان در برقراری ارتباط با همکاران ارشد قدرتمند تلاش کمتری انجام دهند یا در شبکه‌هایی مشارکت داشته باشند که احتمال تماس با چنین افرادی کمتر باشد، این امر به ناچار منجر به داشتن ارتباطاتی با کیفیت پایین‌تر خواهد شد.

با این وجود، اگرچه شواهدی از تفاوت‌های جنسیتی در نوع ارتباطی که زنان و مردان در آن مشارکت دارند وجود دارد، اما این امر قطعی نیست. در پرداختن به این موضوع، ایبارا (1993) تفاوت بین ارتباطات ابزاری و بیانی را برجسته می‌کند. ارتباطات ابزاری از نقش کاری فرد پشتیبانی می‌کنند و به آن‌ها امکان دسترسی به منابع مرتبط با شغل، مشاوره و حمایت مالی را می‌دهند. در حالی که ارتباطات بیانی، روابط مبتنی بر نزدیکی و اعتماد را ایجاد می‌کنند که دوستی و حمایت اجتماعی را ارائه می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در ارتباطات بیانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، (ون امریک. 2006؛ وینیکومب و کول‌ویل 1995)، و با این کار ارتباطات ابزاری آن‌ها آسیب می‌بینند. با این حال، همه شواهد این امر را تایید نمی‌کند. به عنوان مثال، دوربین (2011) دریافت که زنان در سمت‌های ارشد عمدتاً دلایل ابزاریِ مهمِ کسب و کار شبکه می‌شوند. بنابراین، اتفاق نظر روشنی درباره این موضوع وجود ندارد.
فهرست مطالب کتابفصل اول: مشکل زنان و هیئت مدیره‌های شرکتی
فصل دوم: آیا ارتباطات تفاوتی ایجاد می‌کنند؟
فصل سوم: تحقیق در مورد دام شبکه
فصل چهارم: تخفیف توضیحات جایگزین
فصل پنجم: فرآیندهای انتخاب هیئت مدیره و دام شبکه
فصل ششم: توضیح و آدرس‌دهی شبکه دام
فصل هفتم: نتیجه‌گیری
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب گزارش شبکه ارتباطی: چرا زنان برای ورود به اتاق هیئت مدیره تلاش می‌کنند؟ | مری بوشل