دسته‌بندی نشده · ژوئن 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب گفتگوی صوفی – یهودی | دایانا لوبل | انتشارات حکمت و عرفان



معرفی کتاب گفتگوی صوفی – یهودیکتاب گفتگوی صوفی – یهودی نوشته‌ی دایانا لوبل متمرکز است بر ریشه‌های جهان‌بینی بحیا ابن پاقودا اندلسی و شباهت عقاید او با آرای عرفای اسلامی. با تأکید بر همین مورد پژوهشی، نویسنده به موضوع نفوذ اندیشه‌های عرفای اسلامی در دیدگاه متفکران یهود می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب گفتگوی صوفی – یهودی:

ابن پاقودای اندلسی یکی از شناخته‌شده‌ترین عرفای یهودی است که کتابی دارد به نام «الهدایه الی فرائض‌القلوب» که به نظر متفکران، دربرگیرنده‌ی بنیادین‌ترین ایده‌های فلسفی، عرفانی اوست. عقاید ابن پاقودا در این کتاب شباهت‌های فراوانی با آرای عرفای مسلمانی مانند محمد غزالی، ابوطالب مکّی و ذوالنون مصری دارد.

دایانا لوبل (Diana Lobel) در کتاب گفتگوی صوفی – یهودی (A Sufi-Jewish Dialogue) با بررسی زندگی و آرای ابن پاقودا، نشان می‌دهد که چگونه و در چه زمان‌هایی، او متاثر از نظرگاه و اصطلاحات صوفیانه‌ی عرفای مسلمان هم‌عصر و پیشین خود بوده است. در نهایت از اندیشه‌ی بحیا به عنوان یک پل ارتباط میان جهان‌بینی اسلام و یهود استفاده می‌کند و در تلاش است تا با رویکردی بر مبنای عقل و منطق، میان فلسفه و معنویت تعادلی برقرار کند که باعث زایش تفکرات جدیدی برپایه‌ی همزیستی میان ادیان شود. بر اساس همین ایده بر لحظه‌هایی از تاریخ تمرکز می‌کند که ارتباط اسلام و یهودیت باعث شکوفا شدن یک دیدگاه تازه یا رخدادی با ارزش شده است. مانند شکوفایی چشم‌گیر متالهان یهودی در عصری که مسلمانان بخش‌هایی از اسپانیا را فتح کرده و عقاید خود را به مردمانی با ادیان دیگر ترویج کردند.

کتاب گفتگوی صوفی – یهودی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و علاقه‌مندان به مطالعات ادیان و گفتگو میان آرای مختلف الهیات‌شناسی، از خواندن این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

با دایانا لوبل بیشتر آشنا شویم:

دایانا لوبل پژوهشگر مطالعات ادیان و پروفسور دانشگاه بوستون در رشته‌ی الهیات است. او کتاب‌های زیادی در این حوزه به چاپ رسانده، مانند کتاب «میان عرفان و فلسفه» و «جستجوی خدا و امر نیک».

در بخشی از کتاب گفتگوی صوفی – یهودی می‌خوانیم:

ساختار رسالة بحیا برگرفته از آثار عرفانی عربی است که خواننده را از طریق مراحل صعودی حیات درونی انسان به سوی کمال معنوی و در نهایت اتحاد با الوهیت رهنمون می‌شوند. موضوع محوری در کتاب بحیا، اعتقاد به وجود خداوند و یگانگی او و الزاماتی است که چنین اعتقادی به ویژه از جنبه باطنی برای انسان به دنبال دارد. در مقدمه کتاب الهدایه، وی وظایف یا فرایض هر فرد مؤمن را به دو گروه فرایض جوارح (علم ظاهر) و فرایض قلب (علم باطن) تقسیم می‌کند. آن‌گاه با تأکید بر خلأ معنوی موجود در جامعه یهود زمان خود و انتقاد از التزام تقلیدی، رعایت ظواهر احکام شرعی و عبادات واجب، تعقل و تفکر درباره نیّتی که در پس هر عمل شرعی و عبادی نهفته است، را بر هر فرد عاقل و بالغ واجب می‌شمارد؛ زیرا عقل، تورات و سنت خاخامی، همه بر سر این نکته در توافق‌اند که حقیقت عبادت وابسته به نیّتی است که در آن است. به عبارت دیگر، از دیدگاه بحیا، عمل صحیح به فرایض جوارح، بدون عمل به فرایض قلب که همان فرایض باطنی و عقلانی‌اند، غیرممکن است.

نقطه آغاز این سفر معنوی شناخت وحدانیت خداست. بحیا تأکید می‌کند که این عقیده اصل اساسی دین است؛ هنگامی‌که از مهمترین اصل اساسی دین‌مان جویا می‌شویم، در می‌یابیم که پذیرش قلبی وحدانیت خدا که همان پایه و اساس یهودیت است، اولین دروازه از دروازه‌های ورود به تورات است.
با پذیرش وحدانیت خداست که مؤمن، از غیر مؤمن متمایز می‌گردد. این عقیده رأس و اصل حقیقت دینی است. هرکس از این عقیده منحرف گردد، نه به طور صحیح به وظیفه‌ای عمل خواهد کرد و نه بر عقیدهای ثابت‌قدم خواهد ماند.
فهرست مطالب کتابمقدمه
درباره‌ی بحیا ابن پاقودا اندلسی وآثارش
خدای یکتا
سخن درباره خداوند
تعمق در خلقت (اعتبار)
پرستش خالصانه (اخلاص)
عقل، شریعت و راهی به روح
معنویت دین
آگاهی، عشق و تکریم
ترجمه مقدمه کتاب کتاب الهدایه الی فرائض القلوب
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب گفتگوی صوفی – یهودی | دایانا لوبل | انتشارات حکمت و عرفان