معرفی و دانلود کتاب یه جا برام نگه دار | سارا ویکس | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب یه جا برام نگه داردو پسر از دو منطقه جغرافیایی متفاوت در مدرسه، برای ادب کردن قلدر کلاس باهم متحد می‌شوند. برای اینکه از نتیجه این اتحاد و دوستی باخبر شوید، باید کتاب یه جا برام نگه دار، اثر سارا ویکس را مطالعه کنید. نویسنده تلاش کرده با زبانی ساده و زیبا، زشتی مفاهیمی همچون نژادپرستی و تمسخر دیگران را به تصویر بکشد. گفتنی‌ست اثر حاضر نامزد جوایز ادبی متعددی شده است.

درباره کتاب یه جا برام نگه دار:

شاید مشکلات مشترک باعث شود تفاوت‌ها آنقدرها هم به چشم نیایند. جو و راوی، شخصیت‌های اصلی داستان ما که خوب با تفاوت‌هایشان کنار آمدند…

محل تولد جو و راوی کیلومترها از هم فاصله دارد، اما دست روزگار حالا راوی را از هندوستان به مدرسۀ جو در آمریکا آورده. راوی در هندوستان دانش‌آموز باهوش و موفقی بود. اما در مدرسۀ جدیدش آدم‌ها نمی‌توانند فامیلی‌اش را درست تلفظ کنند، یا کاملاً متوجه لهجه‌اش شوند. جو، همکلاسی راوی، از بدو تولد در آمریکا زندگی کرده و پسر آرامی است. از وقتی بهترین دوستش مدرسه‌اش را عوض کرده، تنهاتر شده و به‌خاطر اختلال شنوایی‌اش خیلی مایل نیست با کسی دوست شود. راوی و جو نقطۀ اشتراکی باهم ندارند، اما خیلی زود یک دشمن مشترک پیدا می‌کنند: قلدر کلاس، دیلن سمرین. حالا این دو باید در کنار هم دیلن را سر جایش بنشانند. کتاب یه جا برام نگه دار (Save Me a Seat) داستان دوستی، اتحاد و یکسان بودن تمام انسان‌هاست: فارغ از رنگ پوست و منطقه جغرافیایی‌ و تفاوت‌های جسمی.

نویسندۀ کتاب، سارا ویکس (Sarah Weeks) دست روی یکی از مشکلات رایج در مدارس، به‌ویژه مدارس آمریکا، گذاشته است: اختلاف نژادی. فرهنگ آمریکایی از دیرباز سفیدپوستان را نژاد برتر و رنگین‌پوستان را حقیر و کم‌ارزش تلقی کرده است. همین مسئله باعث ایجاد اختلاف در بین دانش‌آموزان شده و گاهی خسارات جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد. تنها چند سال است که عده‌ای به‌طور جدی به مبارزه با این معضل پرداخته‌اند و تلاش می‌کنند یکسان بودن تمام نژادها را در جامعه عادی‌سازی کنند.

جوایز و افتخارات کتاب یه جا برام نگه دار:

– نامزد جایزۀ گلدن دُم جشنواره ورمونت در سال 2018
– نامزد کتاب کودک منتخب جشنواره ویلیام الن وایت در سال 2019
– نامزد جایزۀ Bluestem در سال 2018

نکوداشت‌های کتاب یه جا برام نگه دار:

– داستانی هیجان‌انگیز و گزنده. (Publishers Weekly)
– به شدت توصیه می‌شود. (School Library Journal)
– پرداختی بدیع به وضعیتی آشنا. (Kirkus Reviews)

خواندن کتاب یه جا برام نگه دار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب یه جا برام نگه دار را به نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌های واقع‌گرایانه پیشنهاد می‌کنیم.

سارا ویکس را بیشتر بشناسیم:

نویسندۀ کتاب کودکان، سارا ویکس، بالغ بر بیست سال از زندگی خود را وقف نگارش کتاب کودک کرده است. او از کالج همپشایر و دانشگاه نیویورک فارغ‌التحصیل شده و اکنون از اعضای اصلی دانشکدۀ نویسندگی در دانشگاه نیو اسکول شهر نیویورک است. از دیگر آثار ویکس که به زبان فارسی ترجمه شده‌ می‌توان به کتاب «به دنبال نام تو» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب یه جا برام نگه دار می‌خوانیم:

دیلن و رفقایش سرگرم دلقک‌بازی خودشان‌اند؛ پس بهترین فرصت است که بروم و سینی‌ام را خالی کنم. به نظرم باید همان‌موقعی که حواسم به دیلن بوده، بچه‌ی‌ تازه‌وارد رفته باشد؛ چون خبری از خودش و آن ظرف غذای مسخره‌اش نیست. سینی‌ام را برمی‌دارم و قبل از اینکه فرصت را از دست بدهم آن را به سطل‌های زباله می‌رسانم.

دیلن به سمت من می‌آید؛ دستش را دور شانه‌ام می‌اندازد و می‌گوید: «سلام پیس، چطوری؟»

قلبم شروع می‌کند به تاپ‌تاپ زدن و احساس می‌کنم زیربغل‌هایم خیس شده‌اند. دیلن سامرین شبیه همان کروکودیل‌هایی است که شبکه‌ی مستند نشان می‌دهد؛ طوری زیر آب کمین می‌کند‌ که فقط چشم‌هایش معلوم است و منتظر نشسته تا به هر احمقی که دم دستش باشد، چنگ بیندازد.

می‌گویم: «خوبم» و سعی می‌کنم از زیر دستش در بروم.

محکم‌تر به شانه‌ی چپم چنگ می‌زند و با دست دیگرش گوش‌گیرم را از گوش راستم بیرون می‌کشد؛ آن را پرت می‌کند زمین و مثل سوسک با کفش له‌اش می‌کند.

داخل-دو-سه، خارج-دو-سه.

می‌گوید: «گوش کن پیس، قبل رفتنت می‌شه ازت یه چیزی بخوام؟»

نگاهم به کفش‌هایم است. «آره.» حس عجیبی است وقتی که فقط یک گوش‌گیر توی گوش آدم باشد. انگار آدم تعادل ندارد.
فهرست مطالب کتابدوشنبه: جوجه انگشتی
سه‌شنبه: همبرگر
چهارشنبه: چیلی
دستور پخت سیب برشته





معرفی و دانلود کتاب یه جا برام نگه دار | سارا ویکس | انتشارات پرتقال