دسته‌بندی نشده · آوریل 5, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من | کریستف کارلیه | انتشارات خوب



معرفی کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق منکتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من دوازدهمین جلد از این مجموعه نقد و بررسی فیلم است. کریستف کارلیه با دقت و مهارت، ماهیت زمان در ساخته معروف آلن رنه را تحلیل می‌کند و توضیح می‌دهد چرا باید این فیلم را اثری جریان‌ساز در تاریخ سینما به شمار آورد.

موضوع کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من:

فیلم هیروشیما عشق من (Hiroshima, My Love) به نویسندگی مارگاریت دوراس، فیلمنامه‌ای قوی دارد که نتیجه ترکیب آن با کارگردانی آلن رنه، یکی از شاهکارهای سینمای جهان است. همانطور که از اسم اثر پیداست، فیلم هیروشیما عشق من، به رابطه زنی فرانسوی و مردی ژاپنی در شهر هیروشیما می‌پردازد که خاطرات جنگ جهانی دوم و بمباران هیروشیما بر آن سایه انداخته و باعث می‌شود تشخیص زمان گذشته و حال برای این دو نفر در مواقعی غیرممکن شود. این فیلم به دلیل سنت شکنی‌هایی که در روایت نشان داده جایگاهی متمایز در دنیای سینما دارد و کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من به تحلیل و بررسی تخصصی آن می‌پردازد.

افراد بسیاری با بازگشت خاطرات و زندگی با دردهایی که با گذشت زمان بهبود نمی‌یابند آشنا هستند اما کمتر کارگردان و فیلمنامه‌نویسی تا امروز توانسته این موضوع را به شکلی باورپذیر و قابل فهم تصویر بکشد، کاری که دوراس و رنه ثابت کردند توانایی انجام آن را دارند. نتیجه نوآوری آن‌ها، انقلابی در فیلم‌سازی دنیا بر پا کرد. افراد بسیاری هیروشیما عشق من را مقدمه ساخت فیلم‌های ترنس مالک می‌دانند و حتی شاید بتوان شباهت‌هایی بین این فیلم و ساخته‌های کریستوفر نولان پیدا کرد. درباره متفاوت بودن این فیلم جای تردید و بحثی وجود ندارد و به همین دلیل باید کریستف کارلیه را برای خلق این کتاب و تلاش برای معرفی آن به نسل جدید علاقه‌مندان سینما ستایش کرد.

درباره مجموعه یک فیلم، یک جهان:

این مجموعه شامل تک‌نگاره‌هایی پیرامون فیلم‌های مشهور و تأثیرگذار تاریخ سینما است. اولویت انتخاب کتاب‌های این مجموعه که از بین چندین کتاب انگلیسی و فرانسوی برگزیده شده‌اند، بر مبنای اهمیت فیلم و کتاب مربوط به آن بوده است و تا حد امکان سعی شده تا آثار انتخاب شده به تاریخ کتاب‌های سینمایی ایران نزدیک باشند.

کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من مناسب چه کسانی است؟

مطالعه این اثر از کریستف کارلیه (Christophe Carlier) برای افرادی که به دنبال شناخت تخصصی و عمیق از دنیای سینما هستند مفید خواهد بود.

در بخشی از کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من می‌خوانیم:

به‌ندرت اتفاق می‌افتد که فراموشیِ زمینه‌ساز شکلی از بی‌هوش‌وحواسی تا بدین حد پویا و زنده درک شود. نزدیک‌ شدن این فراموشی را می‌توان مابین روشن‌بینی کنونیِ مقدم بر فراموشی و لحظۀ دوردستی که در آن عملاً این فراموشی اتفاق افتاده است درک کرد. فراموشی غالباً با ادغام در گذشته آن را ته‌نشین می‌کند و بر اساس آن خودش را در معرض قضاوت قرار می‌دهد. اما در این‌جا برعکس اتفاق می‌افتد: زمان حال زمان آینده را دربر می‌گیرد و بدل به گزارشگر سرسپردۀ آن می‌شود. این زمان که به شکلی پیش‌بینی‌ناپذیر تقطیع و دوباره ترکیب شده، داده‌های تجربۀ همگانی را وارونه می‌کند.

در مقام شاهدی بر این تناقض‌ها، می‌توان به نحوۀ برخورد منحصربه‌فرد با زمان‌های گذشته و حال اشاره کرد که در مسیر عکس هر گونه اندیشۀ پیشینی حرکت می‌کند. علت این است که در وجهی تناقض‌آمیز، بین ملاقات هیروشیما و گذشتۀ نُوِر ظاهراً این فصل کنونی است که از حرکت بازایستاده و به خاطر جبر عشاق برای جدایی قریب‌الوقوع و داستان پایان‌یافتۀ نُوِر که ضمن آشکارگی تدریجی به‌تدریج هم جلو می‌رود کاری از پیش نمی‌برد. گذشته‌ای در حال حرکت پیوند می‌خورد به زمان حال بی‌حرکت. خودِ رجعت به گذشته نیز خطی نیست، امری که باز هم به ضرب‌آهنگ مبتنی بر ترتیب زمانی لطمه می‌زند. اولین مواجهه (مواجهه با بدنِ در حال احتضار، ص. 43) نقطۀ عزیمت تداعی طولانی‌ای است که بسیار دقیق با توضیح این صحنه پایان می‌یابد:

ظهر وقتی به اسکلۀ رودخانۀ لوآر رسیدم هنوز کاملاً نمرده بود.

کسی از داخل باغ شلیک کرده بود.

تمام روز در کنار بدنش ماندم. (99)

از میان سه موضوع برسازندۀ پیرنگْ تداعی نُوِر تنها موردی است که رو به جلو حرکت می‌کند. اما این ارتباطِ دوار در تأیید حرکتِ بازگشتی به خویشتن است. در نتیجه، زمان متناقض امکانی فراهم می‌آورد تا در دل زمان حالی بی‌حرکت یورش به گذشته‌ای دوار صورت گیرد.
فهرست مطالب کتابپیش‌گفتار
محتوای روایی
بستر اصلی
پیش‌متن
متن
عشق و مرگ
شخصیت زن فرانسوی
طالع اثر
ژرف‌خوانی بخشی از متن
پی‌نوشت‌ها
کتاب‌شناسی
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب یک فیلم، یک جهان: هیروشیما عشق من | کریستف کارلیه | انتشارات خوب