معرفی و دانلود کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب | لیندا سو پارک | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آبنیا، دختری سودانی است که برای آوردن آب دو بار در روز مسیری دوساعته را پیاده‌روی می‌کند و سلوا، پسری است که بعد از تجربۀ سختی‌های بسیار بنیانگذار پروژه آبِ سودان می‌شود. کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب نوشته‌ی لیندا سو پارک، زندگی پرماجرای نیا و سلوا را به‌هم پیوند می‌دهد؛ این رمان که براساس ماجرایی واقعی نوشته شده از پرفروش‌های نیویورک تایمز بوده و موفق به دریافت جایزه جین آدامز در سال 2011 شده است.

درباره کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب:

تصور کنید هر روز مجبور شوید برای تهیۀ آب آشامیدنی مسیری طولانی را طی کنید. یا هر لحظه نگران امنیت خانواده‌تان باشید. این شرایطی است که نیای یازده‌ساله روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

کتاب یک پیاده روی طولانی تا آب (A Long Walk to Water) در آغاز دو قصۀ مجزا را از پسر و دختری سودانی روایت می‌کند. نیا، دختر یازده‌سالۀ داستان، در سال 2008 برای تأمین آب آشامیدنی باید روزی هشت ساعت تا آبگیر پیاده برود. و سلوا، که در سال 1985، یکی از پسرهای مهاجر گمشده‌ای می‌شود که به خاطر جنگ داخلی کشورش، تمام قارۀ آفریقا را در جستجوی خانۀ امن و خانوادۀ خود زیر پا می‌گذارند.

سلوا پس از تحمل هزار جور سختی، از تنهایی گرفته تا حملۀ نیروهای شورشی مسلح یا حتی طعمۀ شیر و کروکودیل شدن، نجات می‌یابد. او پس از آمدن به آمریکا بنیانگذار پروژۀ آب در سودان می‌شود و قصه‌اش در سال 2010 در نقطه‌ای به قصۀ نیای جوان گره می‌خورد. لیندا سو پارک (Linda Sue Park) زندگی نیا و سلوا را به تاثیرگذارترین شکل ممکن به‌هم پیوند می‌دهد. کتاب با سخن پایانی نویسنده و سلوا دوت، شخصی که کتاب براساس زندگی او نوشته شده، پایان می‌یابد.

گفتنی‌ست جنگی که در این رمان حیرت‌انگیز به آن پرداخته شده، جنگ داخلی دوم کشور سودان است که در سال 1983 آغاز شد. گروه‌های متفاوتی در این کارزار درگیر شدند. در طول جنگ، رهبری گروه‌ها نیز بارها تغییر کرد، اما در واقع، کسانی که با هم می‌جنگیدند، حکومت مسلمان شمال و ائتلاف غیراسلامیِ جنوب بودند. غیر از مذهب، جنگ اقتصادی نیز نقشی مهم و اساسی داشت، به دلیل آنکه منابع نفتی کشور در جنوب سودان وجود داشت.

جوایز و افتخارات کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب:

– برندۀ جایزۀ کتاب کودک جین ادامز در سال 2011
– نامزد جایزۀ کتاب نوجوان Flicker Tale در سال 2012
– نامزد کتاب برگزیده توسط مخاطب نوجوان پایۀ ششم تا هشتم پنسیلوانیا در سال 2013
– نامزد جایزۀ کتاب نوجوان ربکا کودی در سال 2015
– جزو لیست پرفروش‌ترین های نیویورک تایمز

نکوداشت‌های کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب:

– نقطه اوج این اثر، مخاطبین را حیرت‌زده خواهد کرد. (Booklist)
– تصویری به‌یادماندنی از دو کودک سودانی. (Publishers Weekly)
– داستانی اثرگذار درباره ستیزه و بقا در سطحی که بیشتر آمریکایی‌ها درک نمی‌کنند. (BookPage)

کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب مناسب کودکان 7 تا 12 سال است. کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب، سخت‌کوشی و تسلیم نشدن را به مخاطب کودک خود می‌آموزد و آن‌ها را با شرایط دشوار زندگی مردمان قاره آفریقا آشنا می‌کند.

درباره لیندا سو پارک بیشتر بدانیم:

داستان‌نویس کره‌ای-آمریکایی، لیندا سو پارک، اولین رمانش را در سال 1999 منتشر کرد. او تاکنون شش رمان و پنج کتاب تصویری برای مخاطبان جوان خود منتشر کرده است. او در سال 2002 برای رمان «سفال شکسته» مفتخر به دریافت مدال نیوبری شد. از دیگر آثار پارک که به زبان فارسی ترجمه شده می‌توان «دختری که نیلوفر می‌خواست»، « مهمان های پاندا»، و « طوفان در راه است» را نام برد.

در بخشی از کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب می‌خوانیم:

صدای انفجار!

سَلوا برگشت و نگاه کرد. پشت سرش، آتش زبانه می‌کشید و ابر سیاهی از دود به آسمان بلند شده بود. بالای سرش توی آسمان، یک هواپیمای جت، مثل پرنده‌ای شکاری تغییر جهت داد و دور شد. از میان این‌همه دود و غبار، ساختمان مدرسه دیگر دیده نمی‌شد. یک‌بار پایش پیچ خورد و نزدیک بود بیفتد. بعد از آن تصمیم گرفت که دیگر به پشت سرش نگاه نکند و راهش را برود.

سرش را پایین انداخت و تا جایی که می‌توانست، دوید… آن‌قدر تُند و بی‌هوا که نفسش بند آمد. به‌ناچار شروع به راه‌رفتن کرد…

ساعت‌ها… تا نزدیک غروب خورشید راه رفت. در اطرافش، عده‌ی دیگری هم درحال راه‌رفتن بودند که امکان نداشت همه از روستای مدرسه آمده باشند و حتماً از مناطق دیگری هم بودند؛ جمعیتشان زیاد بود.

افکار سَلوا، هم‌آهنگِ با قدم‌هایش پیش می‌رفت…

«کجا داریم می‌ریم؟ خونواده‌م کجان؟ کِی دوباره می‌بینمشون؟»

نمی‌دانست…





معرفی و دانلود کتاب یک پیاده‌ روی طولانی تا آب | لیندا سو پارک | انتشارات پرتقال