دسته‌بندی نشده · فوریه 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد | دیوید آیوز | نشر چتر فیروزه



معرفی کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مردکتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد اولین جلد از مجموعه‌ی دنیای مدرن است که 5 نمایشنامه‌ی کوتاه از نویسندگان برجسته‌ی دنیای نمایش برای یک زن و یک مرد را در بر دارد.

درباره‌ی کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد:

تئاتر دنیایی است خارق‌العاده، مهیج و اسرارآمیز که در اولین مواجه با آن چه نمایشی خیابانی باشد و یا چه نمایشی باشکوه بر روی صحنه، حس اعجاب انگیز زندگی را در ما جاری خواهد کرد. قطعاً یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌ها برای رویارویی با دنیای شگفت انگیز تئاتر، خواندن متون نمایشی است. خواندن روایت‌هایی که ما را وارد دنیایی واقعی و خیالی می‌کنند. در ایران نیز نمایشنامه‌های ترجمه شده بخش عمده‌ای از همین روایت‌های نمایشی را تشکیل می‌دهند.

کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد (Five plays for one man and one female) نخستین جلد از این مجموعه‌ی پرتعداد دنیای مدرن است که نمایشنامه‌ها تنها برای یک بازیگر زن و یک بازیگر طراحی شده‌اند. این نمایشنامه‌ها هم از میان نویسندگان پرآوازه و هم از میان نویسندگان کمتر شناخته شده اما خوش قریحه انتخاب شده‌اند.

درباره‌ی مجموعه دنیای مدرن:

اغلب یکی از مهم‌ترین اهداف خواندن نمایشنامه اجرای آن بر روی صحنه‌ی نمایش است و یکی از بزرگترین چالش‌هایی که فعالان عرصه‌ی نمایش با آن مواجه هستند، انتخاب بهترین متون نمایشی از میان بی‌شمار نمایشنامه‌های موجود در دنیاست. یکی از راه‌هایی را که انتخاب را در این راه آسان‌تر خواهد کرد ایجاد یک دسته‌بندی بر اساس ویژگی‌های گوناگونی چون موضوع، تعداد شخصیت‌ها، تم و… است.

مجموعه‌ی دنیای مدرن با چنین ایده‌ای مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های مختلف را تقسیم‌بندی کرده است و در این راه از کمک مترجمان جوان و متبحر دنیای نمایش نیز بهره برده است. تعداد کاراکترها و مدت زمان اجرا اصلی‌ترین تقسیم‌بندی این مجموعه به شمار می‌آید. از همین رو تعدادی نمایشنامه‌ی کوتاه برای ترجمه انتخاب شدند که تعداد شخصیت آن‌ها تفکیک شده است. پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای دو بازیگر مرد، پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای دو بازیگر زن، پنج مونولوگ برای مردان، پنج مونولوگ برای زنان و …. از دیگر کتاب‌های این مجموعه هستند.

کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به دنیای نمایشنامه و ادبیات نمایشی را به خواندن این کتاب دعوت می‌کنیم.

با نویسندگان کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد بیشتر آشنا شویم:

دیوید آیوز (David Ives): نویسنده‌ای آمریکایی است که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته تئاتر، عمده فرصت خود را صرف نویسندگی کرد. شهرت آیوز بیشتر به جهت نمایشنامه‌های تک پرده‌ای اوست. در سال 2003 رومن پولانسکی کارگردان شناخته شده‌ی سینما بر اساس یکی از نمایشنامه‌های وی فیلمی را کارگردانی کرد. روایات مختلف از مرگ تروتسکی، زبان جهانی، فیلیپ گلاس قرصی نان می‌خرد، تاریخ باستان و … از دیگر آثار او هستند.

وندی واسراستاین (Wendy Wasserstein): نمایشنامه نویس آمریکایی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ییل پا جای پای پدربزرگ خود سیمون شلیفر گذاشت که یک نمایشنامه‌نویس لهستانی بود. او در سال 1989 برای نمایشنامه “وقایع‌نگاری هایدی” “The Heidi Chronicles” برنده جایزه تونی و پولیتزر شد. واسراستاین در سال 2005 به علت بیماری لوکمیا در بیمارستان بستری شد و در ژانویه 2006 از دنیا رفت. برخی از آثار او عبارتند از: هر زنی نمی تواند، این عاشقانه نیست، خواهران روزنویگ و …

آنا استیلمن و مارک متیوز (Anna Stillaman/Mark Matthews): نویسندگان آمریکایی که با نمایش دلباخته به شهرت رسیدند. این نمایشنامه بارها در تئاترهای آمریکا به‌ویژه فستیوال‌های دانشجویی به اجرا درآمده است. این دو هم اکنون بیشتر در زمینه موسیقی فعالیت دارند.

شل سیلورستاین (Shel Silverstein): شاعر، ترانه‌سرا، کارتونیست و نویسنده پرآوازه آمریکایی که بیشتر شهرت خود را مدیون ترانه‌ها و داستان‌هایی است که برای کودکان نوشته و به شیوه منحصر به فرد خود تصویرسازی کرده است. وی از سال 1980 خود را وقف نوشتن نمایشنامه برای بزرگسالان کرد. مجموعه‌ای از این آثار تک پرده‌ای عموشلبی تحت عنوان زندگی وحشی در سال 1983 به چاپ رسید. نام برخی از نمایشنامه‌های وی از این قرار است: ایستگاه اتوبوس، یکی بخر یکی ببر، ویلی کوره و سگ سخن‌گو و …

دیزی فوت (Daisy Foote): نمایشنامه‌نویس و بازیگر که فرزند نویسنده بزرگ آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر هورتون فوت است. او برنده جایزه راجر استیونس برای نمایشنامه جدید آمریکایی است. بسیاری از کارهای وی توسط معتبرترین کمپانی‌های تئاتر جهان به اجرا در آمده‌اند. برخی از آثار وی عبارتند از: زندگی با ماری، دارسی و کلارا، دست خدا و …

در بخشی از کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد می‌خوانیم:

بتی: چرا این‌جا اومدن یا نیومدن من باید برات جالب باشه؟

بیلی: دوست داشتم بدونم فقط.

بتی: شاید به این خاطر برات جالبه که بتونی سر حرف رو باز کنی، این‌قدری که بتونی منو برای گوش دادن موسیقی به خونت دعوت کنی، یا این‌که تازگی نوار ویدئویی کرایه کردی، یا شایدم این نوار فوق‌العاده جانگو رینهاردو گرفتی، یا تنها چیزی که می‌خوای خوابیدنه، تازه خیلی هم وارد نیستی و بعدش هم لابد می‌ری دستشویی و سر پا می‌ایستی و بلند بلند کارتو می‌کنی بعدم می‌ری آشپزخونه و بدون این‌که از من بپرسی چیزی می‌خوام یا نه برای خودت از یخچال یه آبجو میاری، اون وقت می‌آی کنار من دراز می‌کشی و تازه اعتراف می‌کنی که دوست‌دختری به اسم استفانی داری که یک ساله برای گذروندن دوره‌ی پزشکی بلژیک تشریف دارن، و هرازگاهی هم درگیر اون می‌شی، اسمشم گذاشتی یه رابطه‌ی پیچیده‌ی هفت‌ساله. هیچ کدوم از اینا اصلاً برای من جالب نیست، آقا!

بیلی: باشه. (صدای زنگ) زیاد می‌آین این‌جا؟

بتی: یک روز در میون، گمونم.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
دیوید آیوز
البته: دیوید آیوز
وندی واسراستاین
پیشنهاد: وندی واسراستاین
آنا استیلمن/ مارک متیوز
دلباخته: آنا استیلمن/ مارک متیوز
شل سیلور استاین
سیکروگار ممنوع: شل سیلور استاین
دِیزی فوت
فرلی و بتسی: دِیزی فوت





معرفی و دانلود کتاب 5*2: پنج نمایشنامه‌ی دو شخصیتی برای یک زن و یک مرد | دیوید آیوز | نشر چتر فیروزه