دسته‌بندی نشده · می 23, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python: پروژه محور با توضیح خط به خط کدها | محمد حسن علیائی طرقبه



معرفی کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python: پروژه محور با توضیح خط به خط کدهامحمد حسن علیائی طرقبه در کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python مبحث آموزشی خود را از آشنایی با ساختار تصویر و مقدمات پردازش تصویر آغاز می‌کند و سپس انواع متدهای موجود برای ایجاد شکل‌های هندسی مختلف، متن روی تصاویر از ماژول OpenCV، کار با ویدیوها، فراخوانی و ویرایش آن‌ها را آموزش می‌دهد و به همین ترتیب تا مراحل پیشرفته پردازش تصویر پیش می‌رود.

درباره کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python:

کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python یکی از کاربردی‌ترین کتاب‌ها در زمینه پردازش تصویر است که به زبان ساده، پروژه محور و با توضیح خط به خط کدها مباحث تصویرسازی را آموزش می‌دهد.

محمد حسن علیائی طرقبه پس از چندین سال یادگیری و تدریس در زمینه پردازش تصویر و کسب تجربیات از پروژه‌های مختلف، روش‌های دریافت تصاویر از وبکم و پردازش تصاویر به صورت Real-Time را به صورت مبسوط در این کتاب شرح داده است.

در ادامه مفاهیم و متدهای مختلفی مانند آستانه گذاری و کاربرد آن، لبه‌یابی و گوشه‌یابی در تصاویر، فیلترگذاری روی تصویر و کاربرد آن‌ها، مفهوم کانتورها و کاربرد آن‌ها، ردیابی اشیاء از روی رنگ و ردیابی اشیاء از روی ویژگی‌ آن‌ها و آشنایی با طبقه بندی آبشاری Haar از مهم‌ترین مباحث اصلی این کتاب خواهد بود.

در این کتاب سعی شده است به صورت کاربردی، مباحث مقدماتی تا پیشرفته‌، به تدریج با مثال‌های کاربردی آموزش داده شود بنابراین با مطالعه این کتاب و انجام تمام مثال‌ها و تمرین‌های کتاب، به سادگی و با صرف وقت کم، با اکثر الگوریتم‌ها و متدهای کتابخانه OpenCV آشنا خواهید شد و می‌توانید توانایی حل مسائل مختلف و ایده‌پردازی را در حوزه پردازش تصویر به دست آورید.

کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر از این کتاب نکات کاربردی زیادی را فرا خواهند گرفت.

در بخشی از کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python می‌خوانیم:

کانتور در لغت به معنی هم تراز یا هم شکل می‌باشد و در حوزه پردازش تصویر نیز به قسمت‌هایی از یک ماسک گفته می‌شود که به هم متصل و پیوسته باشند. به بیان ساده‌تر پیکسل‌هایی از ماسک که کنار یکدیگر، یک منحنی و شکل پیوسته می‌سازند، یک کانتور می‌سازند.

در واقع بعد از تشخیص و جداسازی کانتورها، ما مختصات تمام پیکسل‌های اطراف هر کانتور را خواهیم داشت. به عبارت دیگر با پیداکردن کانتورها به یک درک کلی از فرم، مختصات و حجم هر کانتور خواهیم رسید.

با کمک این مفهوم میتوان بعد از تشخیص یک ماسک، کارهای مختلف و کاربردهای زیادی را انجام داد. مثال فرض کنید یک تصویر از تعدادی شی روی میز داشته باشید.

می‌توان ابتدا با کمک روش آستانه‌گذاری، ماسک اشیاء را جدا کرد و سپس با تشخیص کانتورها در آن ماسک که در واقع کانتورها هر کدام از آن اشیاء هستند، تعداد آن اشیاء و همچنین مختصات هر کدام از آن‌ها را تشخیص داد. همچنین می‌توان پارامترهایی مانند مساحت و محیط آن شی را نیز محاسبه کرد.





معرفی و دانلود PDF کتاب آموزش جامع پردازش تصویر با OpenCV و Python: پروژه محور با توضیح خط به خط کدها | محمد حسن علیائی طرقبه