دسته‌بندی نشده · می 29, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب بازطراحی آموزش: درسی از ناکامی‌های ایالات متحده در ارتقای آموزش عمومی | کنت ویلسون



معرفی کتاب بازطراحی آموزش: درسی از ناکامی‌های ایالات متحده در ارتقای آموزش عمومییکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ تعلیم و تربیت! کتاب بازطراحی آموزش نوشته کنت ویلسون، فیزیکدان برنده جایزه نوبل، و بنت دیویس، مدرس رشته آموزش دانشگاه هاروارد، به بررسی ضعف‌‌ها و خطاهای نظام آموزشی می‌پردازد. این اثر علت ناکامی تلاش‌های اصلاح‌گرایانه در مدارس دولتی و پیشینه این اصلاحات و راه‌حل‌هایش را تشریح می‌کند.

درباره کتاب بازطراحی آموزش:

نظام آموزشی تقریبا در هیچ کشوری کامل و بی‌نقص نیست یا حتی اگر باشد هم باید طبق قواعدی با فواصل کوتاه زمانی تغییر کند. کتاب بازطراحی آموزش (Redesigning education) حاصل همکاری یک برنده جایزه نوبل و یک استاد دانشگاه هاروارد است. اینکه یک فیزیکدان چرا و چطور جذب مسائل مربوط به آموزش و پرورش شده خودش عجیب است، اما به‌طور کلی آنچه را که در این اثر به بررسی آن پرداخته‌اند می‌توان در چند مورد کوتاه خلاصه کرد:

1. آن‌ها برای کشف دلایل ناکامی تلاش‌های اصلاح‌گرایانه در مدارس دولتی، به کنکاش در پیشینه اصلاحات آموزشی پرداخته‌اند و این علل را تشریح می‌کنند.

2. با نمونه‌های محکم و مشخص ابعاد اصلی فرایند طراحی‌ای که دستاوردهای علمی به همراه دارد می‌سنجند.

3. اهمیت فرایند طراحی و موضوعیت داشتن آن را در مبحث آموزش روشن می‌کنند، درحالی‌که کاربرد مستقیم این فرایند را در آموزش توصیه نمی‌کنند. همچنین توضیح می‌دهند که فرایند طراحی در علوم باید با این حقیقت کنار بیاید که مدرسه نظامی اجتماعی است؛ یعنی محافظه‌کار، مقاوم در برابر تغییر، سنت‌زده، و فاقد انجمن‌ یا سازوکاری برای اصلاح خود.

4. جزئیات یکی از تلاش‌های بی‌شک موفق اصلاحگرانه (برنامه‌ «بهبود خواندن») را شرح می‌دهند تا چرا و چگونگی فرایند طراحی را نشان دهند؛ آنچه باید در راستای تغییر تفکر و روش کار فعالان حوزه آموزش، و حتی مردم به کار بست.

کنت ویلسون (Kenneth G. Wilson) و بنت دیویس (Bennett Daviss) در عین حال که نشان می‌دهند مدارس با روند فعلی رشد نخواهند یافت، برنامه‌ای درست و مشخص از راهی که باید در پیش گیریم ارائه می‌دهند. مسیری که شامل هیچ گونه جهت‌گیری مرموز یا عجیبی نیست.

درباره مجموعه مدارس یادگیرنده مرآت:

کتاب‌های مجموعه مدارس یادگیرنده با هدف تقویت کیفیت آموزش و بهبود بازده مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام آموزش کشور منتشر می‌شوند. این آثار بر آنند تا به دانش نیروی انسانی مدارس بیفزایند و یک جامعه آموزشی حرفه‌ای ایجاد کنند.

در نکوداشت کتاب بازطراحی آموزش:

– میان سیل گسترده‌ی طرح‌های پیشنهادی برای اصلاح مدارس، چشم‌انداز شجاعانه و مستدل کنت ویلسون شایان گسترده‌ترین توجه است. (هاوارد گاردنر، نویسنده و استاد رشته‌ی آموزش دانشگاه هاروارد)

کتاب بازطراحی آموزش مناسب چه کسانی است؟

خواندن این کتاب را به تمام فعالان حوزه آموزش اعم از مدیر، معلم و… توصیه می‌کنیم.

با کنت ویلسون بیشتر آشنا شویم:

کنت جی. ویلسون یکی از برترین فیزیکدانان نظری آمریکایی بود که در سال 1975 مدال بولتزمن را گرفت. در سال 1981 نیز به خاطر ارائه روشی برای تحلیل پدیده‌های بحرانی مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد. ویلسون در سال 2013، وقتی 77 سال داشت دنیا را ترک گفت.

در بخشی از کتاب بازطراحی آموزش می‌خوانیم:

واضح است که میان آموزش دادن به فرزندان با ساخت یک تراکتور بهتر یا طرح ریزی یک نظریه بهتر برای منشأ عالم تفاوت بسیاری وجود دارد اما اصول فرایند یک تغییر مؤثر، در مورد هیچ یک کمتر از دیگری قابل اعمال نیست؛ برای مثال، اگر شما پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه برسید که موتور پیستونی خودروی چهار سرنشینتان برای به آسمان بردن یک هواپیمای چهار سرنشین توان ندارد، حق با شماست؛ موتور ماشین بسیار کوچک، ضعیف و برای هواپیما طراحی نشده است اما با فهم اصول کار یک موتور پیستونی، می‌توان یک موتور پیستونی برای راندن هواپیما طراحی کرد؛ چراکه این موتورها بیان‌های متفاوتی از یک مفهوم‌اند. به طور مشابه، با فهم فرایند تغییری که محرک پیروزی‌های موازی علم و فناوری بوده است، آموزش پیشگان می‌توانند اصول آن را تعمیم دهند و تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنند تا به همان مؤثری در مدرسه هایمان کار کنند.

برای دفاع از این ادعا، مثالی میزنیم که نشان می‌دهد چگونه یک فرایند منظم تغییر، در حوزه‌ای با فرهنگی نه چندان متفاوت با فرهنگ آموزش، هم اکنون به موفقیت رسیده است. سیستم گسترش کشاورزی ایالات متحده درست چنین فرایندی را به کار گرفت و توانست تعداد زیادی از کشاورزانی را که به تنهایی و در انزوا مشغول به کار بودند، به یک سیستم یکپارچه تبدیل کند که همواره تولید انبوه مازاد دارد.

یک قرن پیش، نبود محصول در کشتزارها جزء جدانشدنی از مزارع آمریکا بود. با وجود اشتیاقشان برای نوآوری‌هایی که می‌توانست زمینشان را بهتر کند، کشاورزان به متخصصان» غریبه که سعی می‌کردند کار خودشان را به آن‌ها یاد دهند مشکوک بودند. سیمن نپ، یک کشاورز مبتکر و رئیس سابق کالج کشاورزی آیووا، بالاخره کشاورزی آمریکا را متحول کرد.
فهرست مطالب کتابفصل1: اصلاح اصلاحات مدارس
فصل 2: پیش به سوی تعالی
فصل 3: بهبود خواندن
فصل 4: حلقه‌های مفقوده
فصل 5: فرهنگ مدرسه
فصل 6: سنجش عملکرد
فصل 7: استقرار پارادایم جدید
فصل 8: کلید اصلاحات





معرفی و دانلود PDF کتاب بازطراحی آموزش: درسی از ناکامی‌های ایالات متحده در ارتقای آموزش عمومی | کنت ویلسون