دسته‌بندی نشده · می 30, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری | تیم سلدین | موسسه مدارس یادگیرنده مرآت



معرفی کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوریبزرگ‌ترین دستاورد هر پدر و مادری بدون شک تربیت فرزندانی شاد، باهوش و شگفت‌انگیز است اما در اینکه پرورش کودکان هم از قاعده و اصول خاصی پیروی می‌کند شکی نیست. در کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری به قلم تیم سلدین، با یکی از بهترین روش‌های تربیت فرزند آشنا خواهید شد. این کتاب از آثار پرفروش بین‌المللی است که به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده.

درباره کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری:

رفتارهای صحیح تربیتی با کودک در دوره‌ای که شخصیت و ویژگی‌های فردی او شکل می‌گیرد، فرزندی آرام و بدون گره‌های روانی به جامعه بزرگسال تحویل خواهد داد.

امروزه کمتر کسی هست که ماریا مونته سوری، آموزگار و مربی کودکانی با ناتوانی جسمی را نشناسد. روش تربیتی ابداعی او کمک قابل‌توجهی به پرورش کودکان شاد، سالم و هوشمند در سراسر جهان کرده است. گرچه در ایران، راهنمای صحیحی که والدین به کمک آن بتوانند روش مونته سوری را در خانه برای آموزش فرزندان خود به کار گیرند محدود است. بنابراین ترجمه کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری (How To Raise An Amazing Child the Montessori Way) به فارسی اتفاق درستی بود که با دنباله‌روی صحیح از آن، جامعه ایرانی در آینده انسان‌های سالم‌تری را به خود خواهد دید.

در روش مونته سوری والدین و کنشگر بودنشان نقش بسزایی در پرورش کودک دارد. این کتاب مصور، راهنمای قابل‌اعتمادی است تا پدر و مادرها با یادگیری فعال و بازی‌هایی مبتنی بر آموزه‌های این آموزگار ایتالیایی، اعتمادبنفس و استقلالِ کودک خود را در سنین پیش‌دبستانی تقویت کنند و خلاقیت را در آن‌ها بپرورند. به عنوان مثال، شما می‌توانید تغییرات اساسی جسمی و فکری کودکتان را از تولد تا شش سالگی با چک لیست فعالیت بررسی کنید و از طریق روش‌های آموزشی کودک‌محور باعث پیشرفت روز به روزشان بشوید.

برنامه‌ای که مونته سوری برای تربیت کودکان در نظر می‌گیرد، دارای سه بخش عمده‌ و متشکل از فعالیت‌ها و تجاربی است که به ترتیب عبارت‌اند از: فعالیت‌های عملی، حسی، و مهارت‌های رسمی. در این برنامه‌ها، برای مثال، کودکان یاد می‌گیرند میز غذا را بچینند، غذا توزیع کنند، ظرف بشویند، لباس بپوشند و دگمه‌هایشان را ببندند، و آداب اجتماعی را تمرین کنند.

آنان، همچنین، در برنامه‌های روزانه‌شان تمرین‌های دارند که به طور تکراری اجرا می‌شوند تا حس‌هایشان پرورده شود و هماهنگی عصب عضله‌شان تقویت گردد. افزون بر این، کودکان بر اساس برنامه‌ای که مونته سوری پیشنهاد داده است الفبا را با استفاده از انواع حروف الفبای قابل جابه‌جایی یاد می‌گیرند. کودکان در برنامه‌های مونته سوری تا حدودی خواندن و نوشتن را هم تجربه می‌کنند. شمارش و اندازه‌گیری هم در برنامه‌های کودکان قرار داده می‌شود که با این بخش برنامه سوادآموزی آنان تکمیل می‌شود.

بر اساس روش‌ها و برنامه کار مونته سوری برای کودکان در سراسر دنیا پیش دبستانی‌هایی تأسیس شده‌اند که برای کودکان خدمات آموزشی فراهم می‌آورند. علاوه بر همه 6000 پیش دبستانی مبتنی بر روش کار مونته سوری در ایالات متحده وجود دارد. همچنین، برای ارایه خدمات آموزشی در این پیش دبستانی‌ها، مربیان باید دوره یک ساله‌ای را برای گرفتن دیپلم مونته سوری بگذرانند.

تیم سلدین (Tim Seldin)، رییس بنیاد و مدیر شورای بین‌المللی مونته سوری با چهل سال تجربۀ فعالیت در زمینه آموزش این راهنمای کاربردی را گردآوری کرده است. از امتیازات این کتاب می‌توان به توصیه‌هایش در مورد زمان تماشای تلویزیون در عصر دیجیتال، تربیت مشترک کودک هنگام جدایی والدین، تغییرات خانواده و… اشاره کرد.

درباره مجموعه مدارس یادگیرنده مرآت:

کتاب‌های مجموعه مدارس یادگیرنده با هدف تقویت کیفیت آموزش و بهبود بازده مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام آموزش کشور منتشر می‌شوند. این آثار بر آنند تا به دانش نیروی انسانی مدارس بیفزایند و یک جامعه آموزشی حرفه‌ای ایجاد کنند.

در نکوداشت کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری:

– کتاب سلدین به زیبایی با عکس‌های تمام رنگی کودکانی از نژادهای گوناگون مصور شده است. (Library Journal)

کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری مناسب چه کسانی است؟

اگر پدر یا مادر هستید و پرورش فرزندی سالم، شاد، و مستقل برایتان اهمیت دارد، این کتاب راهنمای خوبی در پیمایش این مسیر خواهد بود.

تیم سلدین را بیشتر بشناسیم:

رئیس بنیاد و مدیر شورای بین‌المللی مونته سوری، تیم سلدین، یکی از معتبرترین مربیان و نویسندگان درباره روش مونته سوری در آمریکاست. از دیگر آثار او می‌توان کتاب‌هایی چون «جشن‌های زندگی»، «جهان در دست او»، و «راه مونته سوری: آموزشی برای زندگی» را نام برد.

در بخشی از کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری می‌خوانیم:

اعتماد به کودکان برای این که خودشان در لیوان نوشیدنی بریزند برای بسیاری از والدین امری غیر قابل تصور است، اما یک بار دیگر هم می‌گویم این کار هم مهارتی است که باید به چند بخش تقسیم شود و در قالب تمرینی جذاب آموخته شود. اگر پارچ دسته‌دار اندازه‌ی کودک برای او تهیه کنید که درست به اندازه‌ی دست‌های کوچکش باشد تا وقتی هم که پر شد، بیش از حد سنگین نشود، آن گاه تبحر یافتن او در ریختن نوشیدنی بسیار آسان‌تر می‌شود. وقتی برای گام اول به او آموزش دهید که چیز جامدی مانند عدس یا برنج نپخته را از یک پارچ کوچک به پارچ دیگری بریزد، در این صورت کل فرایند آسان‌تر هم می‌شود. برای این تمرین که اولین تمرین به شمار می‌رود، پارچ‌های بسیار کوچک، مانند همان‌هایی که برای خامه استفاده می‌شود، بهترین اندازه را دارد.

همچنین استفاده از پارچ چینی یا شیشه‌ای، به جای پارچ پلاستیکی، کودکتان را به استفاده‌ی دقیق‌تر و محتاطانه‌تر از آن پارچ ترغیب می‌کند. گذاشتن سینی رنگی زیر پارچ‌ها هم ایده‌ی خوبی است؛ به این صورت که عدس‌ها یا برنج‌هایی که روی آن می‌ریزند، به راحتی دیده می‌شوند و زمانی که تمرین به پایان رسید به راحتی می‌توان آن‌ها جمع کرد. به کودکتان نشان دهید چگونه دستگیره‌ی پارچ را با هر دستی که بیشتر راحت است، بگیرد. به او بگویید چگونه پارچ را زیر پارچ دیگری که با آن یکی دستش نگه داشته، بگذارد. این کار به او حداکثر کنترل را می‌دهد. تمرین او ریختن عدس یا برنج خشک از یک پارچ به پارچ دیگر است. او سپس باید با پارچ دیگر این فرایند را تکرار کند.
فهرست مطالب کتابفصل 1: چرا مونته سوری؟
فصل 2: کشف از طریق حواس
فصل 3: بگذار من انجامش بدهم
فصل 4: حفظ آرامش
فصل 5: کشف دنیایی وسیع‌تر
فصل 6: بهترین زمان برای یاد گرفتن





معرفی و دانلود PDF کتاب تربیت کودکی حیرت انگیز به روش مونته سوری | تیم سلدین | موسسه مدارس یادگیرنده مرآت