دسته‌بندی نشده · مارس 17, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت | آلبرت هیرشمن | انتشارات پگاه روزگار نو



معرفی کتاب خروج،‌ اعتراض، دولتکتاب خروج،‌ اعتراض، دولت سومین بخش از نوشته‌های اساسی آلبرت هیرشمن، اندیشمند آلمانی قرن بیستم است. این اثر فاخر پنج مقاله را در بر می‌گیرد که عقاید نگارنده‌ی خویش در باب توسعه، دموکراسی و بازار را به نمایش می‌گذارند. هیرشمن در این اثر به بررسی دو شیوه‌ی واکنش به عدم رضایت از خدمات می‌پردازد: خروج و اعتراض.

درباره کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت:

کتاب حاضر، مجموعه‌ای از مقالات متنوع در حوزه‌ی علوم اجتماعی و علوم سیاسی را در بر می‌گیرد که به قلم یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین متفکران قرن بیستم تألیف شده‌اند. آلبرت هیرشمن (Albert O Hirschman) متفکری بود چیره‌دست که قادر بود علم خود در زمینه‌ی اقتصاد و علوم اجتماعی را با ظرافتی مثال‌زدنی با ادبیات در هم آمیزد.

کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت (The Essential Hirschman) بخش سوم از کتابی‌ست به نام «نوشته‌های اساسی آلبرت هیرشمن» که «جرمی آدلمن»، استاد تاریخ دانشگاه پرینستون و «ِاما راتشیلد»، دوست هیرشمن پس از مرگ او از آخرین مقالاتش گرد هم آوردند و به چاپ رساندند. این کتاب پنج مقاله با موضوعات گوناگون را شامل می‌شود که در سال 2013 و پس از مرگ نویسنده‌اش به چاپ رسیده است. خوب است بدانید عنوان کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت با صلاح‌دید مترجم از سومین مقاله‌ی این کتاب وام گرفته شده است. دیگر عناوین مقالات این اثر عبارتند از: «عقاید متعصب و دموکراسی»؛ «خطابه‌ی ارتجاع»؛ «اخلاق و علوم اجتماعی: یک تنش بادوام» و «تضادهای اجتماعی در حکم ارکان جامعۀ دموکراتیک بازار.»

با نیم‌نگاهی به اندیشه‌های این اندیشمند برجسته‌ی آلمانی می‌توان چنین استنباط کرد که تمام تقلاهای او در این اثر برای آن بوده که حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی را به یکدیگر نزدیک کند. اگر بگوییم که مقالات هیرشمن قالبی هنری دارند، هیچ اغراق نکرده‌ایم. کلمه‌ها و لغات برای او از ارزش و اهمیتی همچون متغیرهای ریاضی برخوردارند. او کلمات را به نحوی اقتصادی به کار می‌گیرد تا موضوعات دلخواه خود را مطرح کند.

نکوداشت‌های کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت:

– مجموعه‌ای عالی از مقالات… (دنی رودریک، نویسنده‌ی کتاب پارادوکس جهانی شدن)
– هرشمن باید توسط نسل جدید دانشمندان علوم اجتماعی دوباره کشف و مطالعه شود. (Claus Offe, Hertie School of Governance, Berlin)
– یکی از معدود بهترین‌های قرن بیستم! (Cass R. Sunstein)

کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت بیش از همه به علاقه‌مندان به علوم اجتماعی، علوم سیاسی و اقتصاد پیشنهاد می‌شود.

با آلبرت هیرشمن بیشتر آشنا شویم:

آلبرت هیرشمن 7 آوریل 1915 در آلمان متولد شد. او از مهم‌ترین اقتصاددانان و اندیشمندان سیاسی قرن بیستم جهان است که در سال 2003 موفق شدجایزه‌ی لیپینکات را برای کتاب «هواهای نفسانی و منافع» دریافت کند.

آنچه که بیش از همه برای هیرشمن شهرتی مثال‌زدنی رقم زد، کتاب «خروج، اعتراض و وفاداری» بود که در سال 1970 منتشر شد. تشابه نام آن با کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت که کمی پیش‌تر معرفی آن را مطالعه کردید، نباید باعث شود این دو کتاب را با یکدیگر اشتباه بگیریم. از دیگر آثار این نویسنده‌ و متفکر برجسته می‌توان به کتاب پیش رفتن با جمع: تجربه اقتصاد توده ای در آمریکای لاتین اشاره کرد.

در بخشی از کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت می‌خوانیم:

معرفی مفهوم دوآتشۀ ارزیابی فواید حاصل از ابراز عقیده را پیچیده‌تر می‌سازد. به‌وضوح، دوآتشه‌بودن می‌تواند به انکار فردیت و شخصیت و خویشتن خویش بینجامد که گونه‌ای «گریز از آزادی» زیان‌آور است یا با مجموعۀ کاملی از عقاید و باورهای قوی درخصوص تمامی موضوعات روز که به‌نوعی از شرایط «اسفبار» (چخوف، اولنکا) نداشتن عقیده دربارۀ هیچ‌چیزی رنج می‌برد، ملبس شود. در حالی که کالاهایی که ما در بازار می‌خریم به‌روشنی برای رفاه مادی سودمند هستند، عقاید لزوما برای فردیت و عزت‌نفس کلیدی نیستند؛ در کل به نظر می‌رسد این امر به برخی مشخصات بیشتر و پیچیده با توجه به روش کمابیش «مستقلی» بستگی دارد که عقاید در آن شکل گرفته‌اند.

چه‌بسا پیشرفت‌هایی بتواند درخصوص موضوع مورد نظر ما حاصل شود اگر از زاویۀ همگانی دیده شوند نه فردی. تا اینجا عمدتا به تحقیق دربارۀ مشارکت در رضایت‌خاطر و شادمانی فردی پرداخته‌ام که با اکتساب و تصاحب مجموعه‌ای از عقاید چندوجهی و قویا تقریرشده انجام می‌شود. اما یقینا چنین تصاحبی، که به‌طور گسترده در میان شهروندان انتشار یافته، اثرات مهم مثبت و منفی‌ای بر منش جامعه نیز دارد. یک اثر مهم آن بر کیفیت زندگی شهروندان منفرد بعدا می‌تواند در قالب این روش غیرمستقیم به‌کار گرفته شود. اشتیاق به پیشرفت اقتصادی اغلب در این مدل دووجهی ارزیابی شده است: یک وجه نه‌تنها مثلا به اثر رشد اقتصادی بر خوشبختی فردی، بلکه به نقش آن در حفظ و تقویت یک جامعۀ دموکراتیک آزاد نگاه می‌کند. زیست‌بوم‌شناسی به کنار، اجماع اخیر این بوده که اثرات اجتماعی و سیاسی رشد اقتصادی مانند اثرات مستقیم آن بر خوشبختی فردی سودمند است.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار مترجم
عقاید متعصب و دموکراسی
خطابۀ ارتجاع
مشیتی کینه‌توز؟
اکثریت احمق
خالق کبیر عسرت
آیا همه‌چیز نتیجۀ عکس می‌دهد؟
خروج، اعتراض و دولت
خروج، انسان وحشی روسو و جوامع بی‌دولت
دارایی منقول و خروج آن در حکم ابزاری برای مهار دولت
خروج در حکم تهدیدی برای دولت‌های مدرن کوچک و برخی استراتژی‌های تدافعی
اخلاق و علوم اجتماعی: یک تنش دیرپا
تضادهای اجتماعی در حکم ارکان جامعۀ دموکراتیک بازار
از دلبستگی اجتماعی تا میهن‌پرستی قانونی
 «انتقاد اجتماع‌گرایی از لیبرالیسم» در ایالات متحده و پذیرش آن در آلمان
تز گوشه-دوبیل: تضاد در حکم سازندۀ اجتماع
اندیشۀ اجتماعی دربارۀ نقش تضاد در ایجاد انسجام
تضاد در حکم سریش و حلّال
تضادهای نوعی جامعۀ بازار متکثر و تضادهای دیگر
نمایه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب خروج،‌ اعتراض، دولت | آلبرت هیرشمن | انتشارات پگاه روزگار نو