دسته‌بندی نشده · می 24, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات: مفاهیم و رویکردها | علی احسانی



معرفی کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات: مفاهیم و رویکردهاکتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات اثری مفید برای آشنایی و ورود به این حوزه از فناوری است. علی احسانی با زبانی ساده و استفاده از مثال‌های گوناگون، آنچه برای فهم این موضوعات مهم نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد و شما را برای پیشرفت کردن در این مسیر آماده می‌کند.

درباره کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات:

پیشرفت فناوری، گسترش اینترنت و استفاده از خدمات الکترونیکی منجر به تولید حجم انبوهی از داده‌ها و اطلاعات در زمینه‌های گوناگون پزشکی، تجارت و حتی سیاست شده است. با توجه به این حجم گسترده و رو به رشد داده، نمی‌توان آن‌ها را به وسیله پایگاه‌ها و ابزارهای سنتی پردازش و تحلیل کرد. کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات که توسط علی احسانی، فارغ التحصیل دکترای مدیریت فناوری تالیف شده توضیح می‌دهد چرا نیازمند معماری جدید برای گردآوری، انتقال، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها هستیم و برای این هدف، باید با چه مفاهیمی آشنا شویم.

لازم به ذکر است که کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات (Information Storage and Retrieval Concept and Approaches) قادر به پاسخگویی نیاز تمامی کاربران هم در سطح دانشگاهی و هم در سطح کاربردی است. فصل‌بندی کتاب نیز به صورتی انجام گرفته که سیر رشد فناوری‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات را بیان می‌کند و تصویری کلی از تاریخچه ظهور و تحولات آن در اختیارتان قرار می‌دهد.

کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات مناسب چه کسانی است؟

مطالعه کتاب حاضر برای دانشجویان رشته فناوری اطلاعات، مهندسی و علوم کامپیوتر و تمامی علاقه‌مندان این حوزه که قصد دارند به تازگی وارد این حوزه شوند مفید است.

در بخشی از کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات می‌خوانیم:

کلان داده یک مفهوم جدید و در حال تحول است، که به مجموعه داده‌هایی اطلاق می‌شود که اندازه آن‌ها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری رایج برای ضبط، ذخیره، مدیریت و پردازش در محدوده زمانی قابل قبول است. این شامل داده‌های ساختاری و بدون ساختار می‌باشد که توسط منابع مختلفی از جمله تعاملات مربوط به برنامه‌های کاربردی تجاری، صفحات وب، فیلم‌ها، تصاویر، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و غیره ایجاد می‌شود. این مجموعه داده‌ها به طور معمول نیاز به ضبط یا به‌روزرسانی به صورت بلادرنگ برای تحلیل، مدل‌سازی پیش‌بینی و تصمیم‌گیری دارند.

فرصت‌های قابل توجهی برای استخراج ارزش از کلان داده‌ها وجود دارد. اکوسیستم کلان داده‌ها (شکل 1-3 را ببینید) شامل موارد زیر است:

1. دستگاه‌هایی که داده‌ها را از چندین مکان جمع می‌کنند و همچنین داده‌های جدیدی را در مورد این داده‌ها (ابرداده) ایجاد می‌کنند.

2. جمع‌کننده داده‌ها که داده‌ها را از دستگاه‌ها و کاربران جمع می‌کنند.

3. تجمیع کننده داده که داده‌های جمع آوری شده را برای استخراج اطلاعات معنی‌دار جمع می‌کنند.

4. کاربران داده و خریدارانی که از اطلاعات جمع‌آوری شده و دسته‌بندی شده توسط دیگران در زنجیره ارزش داده بهره‌مند می‌شوند. آن‌ها به خاطرِ تنوع، قادر به نگهداری به صورت ساختاریافته در پایگاه‌های داده نیستند (گرچه که می‌توان آن‌ها را به صورت خام در یک ستون از پایگاه داده ذخیره کرد). در واقع اگر کامپیوتر بتواند توسط الگوریتم‌هایی از پیش تعیین شده به سرعت داده‌ها را پردازش کند (مثلا با الگوریتم BTree می‌تواند به سرعت بر روی پایگاه داده رابطه‌ای مانند Server Sql جستجو کند) آن گاه می‌توانیم بگوییم که داده‌ها ساختاریافته‌اند.
فهرست مطالب کتاببخش اول: مفاهیم و اصطلاحات ذخیره و بازیابی
فصل اول: رسانه‌های ذخیره‌سازی
فصل دوم: سیستم فایل و بلاک‌بندی
فصل سوم: پارامترهای ارزیابی رسانه‌ها
بخش دوم: ساختار فایل
فصل چهارم: ساختارهای فایل (پایل-ترتیبی)
فصل پنجم: ساختارهای شاخص‌دار
فصل ششم: ساختار فایل مستقیم
بخش سوم: مفاهیم تکمیلی در ذخیره‌سازی اطلاعات
فصل هفتم: آشنایی با ذخیره اطلاعات
فصل هشتم: مرکز داده
فصل نهم: حفاظت از داده‌ها RAID
فصل دهم: سیستم‌های ذخیره‌سازی هوشمند
فصل یازدهم: فن‌آوری‌های ذخیره‌سازی تحت شبکه
فصل دوازدهم: رایانش ابری
فصل سیزدهم: ایمن‌سازی زیرساخت‌های ذخیره‌سازی
فصل چهاردهم: الگوی معماری بانک‌های اطلاعاتی و NOSQL
فصل پانزدهم: آشنایی با سیستم‌های بازیابی اطلاعات
فصل شانزدهم: کلان داده‌ها
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات: مفاهیم و رویکردها | علی احسانی