دسته‌بندی نشده · آوریل 17, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی | سعید ارشم | انتشارات رسپینا



معرفی کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتیسعید ارشم و مالک میرزائی در کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی نسخه‌ای ویرایش‌شده از آزمونِ معتبر «گاردنر» ارائه کرده‌اند. این اثر ارزشمند به ارزیابی مهارت‌های بینایی و حرکتی کودکان می‌پردازد. گفتنی‌ست مربیان و والدین از این کتاب سود فراوانی خواهند برد.

درباره کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی:

امروزه موضوع ارزیابی ابعاد مختلف جسمانی و روانشناختی کودکان اهمیتی دو چندان یافته است. چرا که با تشخیص بالینی مشکلات کودکان می‌توان مداخله‌های مناسب زودهنگام انجام داد و یا حتی نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد. آخرین تحقیقات نشان داده‌اند که فلج مغزی، اختلال هماهنگی رشدی، اوتیسم، آسیب‌های مغزی و مشکلاتی از این قسم مشکل «یکپارچگی بینایی – حرکتی» است. از این رو تشخیص آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

بد نیست پیش از معرفی این اثر مختصری به تعریف توانایی‌های یکپارچگی بینایی حرکتی بپردازیم. این مهارت نوع خاصی از مهارت‌های حرکتی ظریف است که قسمت اعظمی از رشد کودکان را در بر می‌گیرد. سعید ارشم و مالک میرزائی در کتابی که پیش روی شماست، با زبانی سهل و ساده نسخه‌ای ویرایش شده از آزمون گاردنر را ارائه کرده‌اند و ازاین‌طریق به توانایی‌های بینایی و حرکتی کودکان با دامنه سنی 3 تا 13/11 سال را مورد بررسی قرار داده‌اند. توانایی کودکان در درک و انتقال دریافت‌های بینایی از طریق آزمون‌های این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زبان سهل از جمله ویژگی‌‌هاییست که این اثر را از سایر آثار در این زمینه متمایز کرده است. همچنین نویسندگان این اثر با ذکر جزئیات به توضیح این آزمون پرداخته‌اند و این موضوع باعث شده تا این کتاب در اغلب محیط‌های آموزشی و همچنین در منزل به راحتی قابل استفاده باشد.

کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی مناسب چه کسانی است؟

مربیان مهد،‌ متخصصان رشد و یادگیری و معلمان تربیت‌بدنی مخاطبان اصلی کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی هستند.

در بخشی از کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی می‌خوانیم:

اگر چه نتایج بدست آمده از برخی آزمون‌های بینایی-‌ حرکتی گاهی نیز می‌توانند برای تعیین ویژگی‌های عاطفی و مشکلات شخصیتی بکار روند، باید به آزمونگرها این تذکر داده شود که هرگز از نتایج و یافته‌های TVMS-R به منظور تعیین ویژگی‌های عاطفی و مشکلات شخصیتی استفاده نکنند.

TVMS-R اساساً شامل طرح‌های رسم شده‌ای است که نقاط ضعف یا قدرت مهارت‌های بینایی- حرکتی آزمودنی را در زمینه‌های خاص از قبیل بندش، زوایا، تقاطع و یا تماس خطوط، اندازه، چرخش و یا وارونگی، طول خط، بیرون زدگی و عدم وجود بیرون زدگی، و تغییر طرح تعیین می کند. خصوصیات ویژه به صورت یک یا تعدادی از ویژگی‌ها گروه بندی می شوند که دقیقاً ملاک‌هایی برای آن‌ها در قالب واژه‌های نمرات استاندارد، نمرات ملاک، رتبه صدکی، و نُه‌بخشی در مورد نقاط ضعف (موارد غلط) و معادل‌های سنی نمرات استاندارد، نمرات ملاک، رتبه صدکی و نُه بخشی در مورد نقاط قوت (موارد صحیح) تهیه شده است.
فهرست مطالب کتابفهرست مطالب
مقدمه مؤلفان
فصل اول: آزمون
مقدمه
ساخت آزمون
اجرا
دستورالعمل های کلی
دستورالعمل های خاص
فصل دوم: نمره‌گذاری
راهنمایی های خاص در ارتباط با نمره‌گذاری
آزمون رشدی یکپارچگی بینایی- حرکتی Beery 
آزمون الگوبرداری از جملۀ Wold 
فصل سوم: ملاک نمره گذاری
شکل‌ها 
فصل چهارم: جداول الف،  ب و ج
نمرات استاندارد، نمرات مقیاسی و رتبه‌های درصدی طبقه بندی‌ها 
تبدیل مجموع نمرات خام صحیح به نمره ی استاندارد و رتبه درصدی 
تبدیل نمرات خام به سن بینایی- حرکتی (معادل‌های سنی)  
پیوست
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب راهنمای آزمون مهارت‌های بینایی – حرکتی | سعید ارشم | انتشارات رسپینا