دسته‌بندی نشده · ژوئن 7, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری) | دان دبلیو گرین | موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران



معرفی کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری)کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری)، نوشته‌ی دان دبلیو گرین و ماریل زد ساوث آرد است که به کوشش سید ابراهیم سبط به مطالعات مهندسی شیمی فارسی زبان راه پیدا کرده است. این کتاب مباحث ضروری پیرامون راکتورهای شیمیایی و عملکردشان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری):

راکتور شیمیایی چیست؟ به صورت مختصر می‌توان گفت راکتور شیمیایی، حجمی با ابعادی مشخص است که با نسبت‌های معینی از درجه حرارت، فشار و عوامل دیگر کنترل می‌شود. از فعل و انفعالات شیمیایی‌ای که در این حجم کنترل‌شده رخ می‌دهد، محصول نهایی بیرون می‌آید. برخی از راکتورها می‌توانند بر خلاف این تعریف اولیه، شبیه به یک پوشش محافظ یا فیلم باشند.

این تعریف کوتاه از راکتور شیمیایی، نقل قولی از کتاب هندبوک مهندسی شیمی (پری) PERRY’S Chemical Engineer’s Handbook است که توسط دان دبلیو گرین و ماریل زد ساوث‌ آرد نوشته شده است. این کتاب یکی از مهم‌ترین منابع در مطالعات مهندسی شیمی میان پژوهش‌گران، دانشجویان و متخصصان این حوزه است. گستردگی مطالب این کتاب تا جایی است که هر سویه‌ای از مطالعات علمی پژوهشگران شیمی را پوشش می‌دهد.

سید ابراهیم سبط نوزدهمین فصل از این کتاب را که به مطالعه‌ی راکتورهای هسته‌ای پرداخته، به فارسی ترجمه کرده است. کتاب راکتورهای شیمیایی در نه فصل شرح مفصلی از این سازه‌ی شیمیایی می‌دهد و در این مسیر به مفاهیم کلی مربوط به راکتور شمیایی، انواع آن، مدل‎سازی و آنالیز مدل‌های راکتور می‌پردازد و در فصل‌های انتهایی کتاب به تفصیل درباره‌ی پیچیدگی‌های سازه‌هایی مانند راکتور های گاز مایع، کوره‌های بستر سیال و … اشاره می‌شود.

کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری)برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان، پژوهشگران و متخصصان حوزه‌ی مهندسی شیمی، پتروشیمی، شیمی کاربردی و علاقه‌مندان به این حوزه از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری) می‌خوانیم:

راکتورهای نیمه‌پیوسته:

در این راکتورها بخشی از خوراک ابتدا و قبل از شروع واکنش وارد می‌شود و بقیه خوراک به تدریج و همزمان با انجام واکنش همچنین ممکن است یکی از واکنش‌دهنده‌ها قبل از شروع واکنش به‌طور کامل وارد شود و بقیه در طول انجام فرایند. هنگامی که تغذیه خوراک به اتمام رسید راکتور به صورت ناپیوسته درآمده واکنش تا پایان ادامه می‌یابد. امتیاز این راکتورها زمانی است که انتقال حرارت بالایی مورد نیاز باشد. (واکنش شدیداً گرمازا یا گرماگیر) و امکانات انتقال حرارت کم. در این راکتورها که یک یا چند واکنش دهنده به صورت تدریجی اضافه می‌شود شدت گرمای حاصله کمتر از زمانی است که تمام آن‌ها از ابتدا در محیط واکنش باشند. کاربرد دیگر این راکتورها در واکنش‌های بیوشیمیایی است زیرا غلظت واکنش‌دهنده‌ها در محیط باید به میزانی باشد که ضمن انجام واکنش حداقل سمیت را برای ماده‌ی بیولوژیک داشته‌باشد. از مزایای دیگر راکتور نیمه‌پیوسته امکان کنترل بهتر تولید محصول نامطلوب است. همچنین زمانی که یکی از واکنش‌دهنده‌ها گازی است که حلالیت آن در محیط واکنش پایین بوده و باید به تدریج اضافه و مصرف گردد.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار مترجم
فهرست علائم
فصل اول: کلیات راکتور و تقسیم‌بندی آن
فصل دوم: کلیات مدل‌سازی و آنالیز راکتور
فصل سوم: توزیع زمان اقامت و اثر اختلاط
فصل چهارم: راکتورهای یک فازه
فصل پنجم: راکتورهای دو فازه مایع-جامد
فصل ششم: راکتورهای غیرکاتالیستی گاز-جامد
فصل هفتم: راکتورهای دوفازه سیال-سیال
فصل هشتم: راکتورهای فاز جامد
فصل نهم: راکتورهای چندفازه
پیوست‌ها
معادل‌های مورد استفاده در ترجمه (به ترتیب حروف فارسی)
معادل‌های مورد استفاده در ترجمه (به ترتیب حروف لاتین)
منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب راکتورهای شیمیایی: ترجمه فصل 19 از ویرایش نهم 2019 هندبوک مهندسی شیمی (پری) | دان دبلیو گرین | موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران