دسته‌بندی نشده · آوریل 18, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته | مایکل آلن گلسپی | انتشارات پگاه روزگار نو



معرفی کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیتهمایکل آلن گلسپی در کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته به بررسی بنیان‌های دوران مدرن پرداخته و پس از افشای ریشه‌های مذهبی عصر ظاهراً بی‌خدای ما، در کتاب کم‌نظیر خود به مخاطبانش نشان می‌‌دهد که مدرنیته بسیار کمتر از آنچه که تصور می‌شود، رنگ‌وبوی سکولار دارد.

درباره کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته:

کتابی که در دست گرفته‌اید، یکی از مهم‌ترین آثار منتشر شده در زمینه‌ی مشروعیت مدرنیته در جهان انگلیسی‌زبان است. مایکل آلن گلسپی در کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته به دفاع از این ایده برمی‌خیزد که مدرنیته اساس و بنیان فکری خود را از الهیات و قلمرو روحانی وام گرفته است؛ ازاین‌رو، می‌توان چنین بیان کرد که او اساساً با تز «سکولاریزاسیون» مخالفت می‌کند. نه به این معنا که کوچک‌ترین توجهی به سکولار شدن ساختار فکری غایت‌نگر مسیحی داشته باشد، که، خودآیینی مدرنیته را (اگر به معنای انتقال صفات خداوند لایتناهی به انسان متناهی باشد) باطل می‌شمارد.

نگارنده، نقطه‌ی شروع صحبت‌هایش را فروپاشی جهان قرون وسطی در نظر می‌گیرد. آلن گلسپی چنین استدلال می‌کند که مدرن‌ها از همان ابتدا دنبال آن نبودند تا به حذف دین بپردازند؛ بلکه در پی آن بودند تا از دیدگاهی تازه از دین حمایت کنند و جایگاه آن را در زندگی بشر بیابند. او در ادامه به بررسی ایده‌های شخصیت‌هایی مانند ویلیام اوکام، پترارک، اراسموس، لوتر، دکارت و هابز می‌پردازد و نشان می‌دهد که مدرنیته در بهترین حالت به عنوان مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای فرمول‌‎‌بندی کردن الهیات یا متافیزیکی جدید فهمیده و درک می‌شود.

مایکل آلن گلسپی در کتاب پیش‌رو بیش از همه دغدغه‌ی این را داشته که نقش دین در قالب‌دهی به مدرنیته را به اثبات برساند. همانطور که پیش‌تر نیز مختصری به آن اشاره شد، گلسپی ایده‌ی دین‌ستیزانه بودن مدرنیته را به چالش می‌کشد؛ به عبارت دقیق‌تر، برخلاف تمامی دیدگاه‌های رایج عمل می‌کند و جلوی این ایده می‌ایستد که ضدیت با دین اصل و اساس مدرنیته است. حتی باوجود‌این که مدرنیته با شکل خاصی از آموزه‌های دینی، از تعالیم مدرسه درباره‌ی قانون طبیعی گرفته تا غایت‌شناسی و اعتقاد به مخلوق بودن زمین مبارزه کرده، باز نمی‌توان مخالفت آن با دین را در معنای دقیق کلمه از این امر نتیجه گرفت.

خوب است اشاره کنیم این کتاب اولین بار در سال 2009 منتشر شد و توجه منتقدان و اهالی فلسفه را به خود جلب کرد. انقلاب نومینالیستی و خاستگاه مدرنیته، اومانیسم و خداشدن انسان، ابداع فردیت، تناقض‌های پیشامدرنیته و تناقض‌های روشنگری و بحران مدرنیته از دیگر مواردی‌ست که در این کتاب خواندنی به آن‌ها پرداخته می‌شود.

نکوداشت‌های کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته:

– به شدت توصیه می‌شود. (Choice)
– کتابی غنی و سخت‌… (Brad Green)
– کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته به ما کمک می‌کند تا خود را در زمان حال بهتر درک کنیم. (Review of Politics)

کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به تئولوژی و فلسفه مخاطبان اصلی کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته هستند.

با مایکل آلن گلسپی بیشتر آشنا شویم:

مایکل آلن گلسپی نویسنده و فیلسوف آمریکایی‌ست. اغلب تحقیقات او در حوزه‌ی تاریخ فلسفه و خاستگاه مدرنیته، فلسفه‌ی قاره‌ای . فلسفه‌ی سیاسی است. از او مقالاتی ارزشمند در باب نیچه، هگل، هایدگر و کانت به انتشار رسیده. از دیگر آثار او می‌توان به کتاب آخرین آموزه‌های نیچه (Nietzsche’s Final Teaching) اشاره کرد. این اثر به فارسی ترجمه نشده است.

در بخشی از کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته می‌خوانیم:

رخت بربستن خداوند از جهان، موجب می‌شود قائلان به تز مدرنیته گنوسی، غیبت خدا را با مرگ خدا خلط کنند. در گنوسیسم، خداوند دور و مهجور است، غائب است و سراغی از آن نمی‌توان گرفت؛ اما در وجودش تشکیکی نمی‌شود، حال آنکه در دوران مدرن با مرگ خدا روبه‌روییم؛ مرگی که مدت‌ها پیش از اعلان نیچه رخ داده است.

به عبارت دیگر، دوران مدرن دروازه‌های استعلا را فرو می‌بندد و ناکامی عقل مدرن در ابتنای تام و تمام بر خود، نه به معنای تداوم و گریزناپذیری میل به استعلا، بلکه صرفا تلاش همواره ناکام عقل برای پس راندی کامل چیزی است که بلومنبرگ آن را مطلق‌العنانی واقعیت می‌خواند. البته می‌توان سندروم گنوسیسم را ادامه داد و خود مطلق‌العنانی واقعیت را نیز بازگشت خدای شکست ناپذیر گنوسی تعبیر کرد، اما حال که خدای ناجی و به تبع او استعلا کنار رفته است، شرور زمینی و درون ماندگار را نمی‌توان به معنایی الهیاتی شر دانست؛ چون این مفاهیم دوگانه‌اند و با کنار رفتن یکی، دیگری نیز از میان می‌رود.
فهرست مطالب کتابمقدمۀ مترجم
پیشگفتار
مقدمه
انقلاب نومینالیستی و خاستگاه مدرنیته
پترارک و ابداع فردیت
اومانیسم و خداشدن انسان
لوتر و طوفان ایمان
تناقض‌های پیشامدرنیته
راه دکارت به حقیقت
خرد ترس‌آلود هابز
تناقض‌های روشنگری و بحران مدرنیته
مؤخره
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب ریشه‌های الهیاتی مدرنیته | مایکل آلن گلسپی | انتشارات پگاه روزگار نو