دسته‌بندی نشده · آوریل 28, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری | پیتر ترنپنى | انتشارات بشری



معرفی کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امریآناهیتا محسنی میبدی، زهرا منصوری، شبنم زرعی مرادی و کاوه هراتیان در ویرایش چهاردهم کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری تلاش کرده‌‍اند تا این اثر به زبان گویا در دسترس دانشجویان قرار گیرد و تا حد ممکن از نکات تکراری پرهیز و امکان بحث و واکاوی برای مفاهیم جدید و به روز علم ژنتیک گشوده گردد. این کتاب که توسط پیتر ترنپنى و سین الارد تالیف شده است، یکی از منابع اصلی دانش ژنتیک به شمار می‌آید.

درباره کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری:

در این سال‌ها علم ژنتیک تحولات زیادی را از سر گذرانده و رازهای زیادی را از عملکرد شگفت‌انگیز بدن برملا کرده است. این شگفتی‌ها به دلیل قابلیت‌های این علم نه تنها در تشخیص و معالجه بیماری‌ها، بلکه در شناخت انسان و ماهیت‌های وجودی‌ بشر در خلال این مطالعات مورد استقبال قرار می‌گیرند.

کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری (Emery’s elements of medical genetics) یکی از متون معتبر و مرجع در این حوزه به شمار می‌آید و در سال‌های متمادی منبع اصلی کلاس‌های درس و آزمون‌های مختلف بوده است. بخش‌های پایانی این کتاب به سوالات مباحث اختصاص یافته و به یادگیری بهتر و بیشتر دانشجویان کمک می‌کند.

دکتر آناهیتا محسنی میبدی، زهرا منصوری، شبنم زرعی مرادی و کاوه هراتیان در این کتاب با تکیه بر نکات اساسی این دانش، مطالبی را تدوین کرده‌اند تا برای پژوهشگران راهگشا باشد و در فهم موضوعات پیچیده ژنتیک موثر واقع شود.

کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه پزشکی و ژنتیک نکات مفید و کاربردی را به همراه خواهد داشت.

در بخشی از کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری می‌خوانیم:

اصطلاح انگشت روی به برآمدگی‌های انگشت مانندی اطلاق می‌شود که از ردیف‌های چهار اسید آمینه‌ای تشکیل شده و با یون روی کمپلکس تشکیل می‌دهند.

ژن‌هایی که دارای موتیف انگشت روی هستند، از طریق اتصال انگشت روی به DNA به عنوان فاکتورهای رونویسی عمل می‌کنند متعاقبا، آن‌ها کاندیدهای خوبی برای اختلالات تکوینی تک ژنی هستند.

GLI3 (همان طور که قبلا گفته شد، جزئی از مسیر SHH) در کروموزوم 7 در دو اختلال تکوینی دخیل بوده است حذف‌ها و جابه‌جایی‌های بزرگ که در برگیرنده ژن GLI3 می‌باشند، عامل گریج سفالوپلی سین داکتیلی‌ها هستند که با ناهنجاری‌های سر، دست و پا از قبیل چند انگشتی اپلی داکتیلی و سینداکتیلی مشخص می‌شود.

برعکس، جهش‌های تغییر چارچوب قرائت در GLI3 در سندرم پالیستر – هال گزارش شده است که مشخصه‌های اصلی آن چند انگشتی، هامار توماری هیپوتالاموسی و مقعد مسدود است.
فهرست مطالب کتاببخش اول: اصول ژنتیک انسانی
بخش دوم: ژنتیک در پزشکی
بخش سوم: ژنتیک بالینی
واژه‌نامه
سوالات چندگزینه‌ای
سوالات مورد محور
پاسخ سوالات مورد محور
واژه‌یاب
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب مبانی ژنتیک پزشکی امری | پیتر ترنپنى | انتشارات بشری