دسته‌بندی نشده · می 29, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب مدارس یادگیرنده: کتاب مرجعی برای پنجمین فرمان | پیتر سنگه



معرفی کتاب مدارس یادگیرنده: کتاب مرجعی برای پنجمین فرماندر جهان سریع و متغیر امروز پیشرفت علم و فناوری دیگر تنها با اتکا به روش‎‌های قدیمی امکان‎‌پذیر نیست. در کتاب مدارس یادگیرنده نوشته‌ی پیتر سنگه، نلدا کامبرون مکیب، تیموتی لوکاس، برایان اسمیت، جنیس داتون و آرت کلاینر تلاش شده است تا روش‎‌ها، منابع و ابزارهایی که برای مقابله با چالش‌های پیش‌ روی مدارس لازم است در اختیار معلمان، مدیران، اولیا و… قرار بگیرد.

درباره کتاب مدارس یادگیرنده:

هدف کتاب مدارس یادگیرنده (Schools That Learn) در اختیار گذاشتن اطلاعاتی به منظور آشنایی مخاطب به کلان فکر کردن، ایجاد مهارت ادراکی در معلمان، مدیران و تصمیم سازان است. این کتاب در تلاش است تا تصویری از آینده آموزشی در قالب مفهومی با عنوان یادگیری هیبریدی ایجاد کند.

آنچه کتاب مدارس یادگیرنده سعی در تشریح و توضیح آن را دارد، می‌توان در سه مورد خلاصه کرد:

1- ارائه روش‌های جدید در به کارگیری آموزه‌های ارگان‌های یادگیرنده در مدرسه، نظام آموزش و جامعه

2- بازبینی و نگارش مقاله‌های گوناگون درباره یادگیری مانا، تفکر سیستماتیک در کلاس و اصول آموزشی موثر در مقطع دبیرستان

3- معرفی منابع مفید، اعم از کتاب، وبسایت و مقالات مرتبط به حوزه آموزش

این کتاب کمک می‌کند بتوانیم از تفکر سیستماتیک در امور آموزشی بهترین استفاده را بکنیم. در واقع، اثر حاضر بیشتر روی مشکلاتی تمرکز کرده است که از سال 2000 میلادی به بعد، نظام‌های آموزشی را تحت فشار قرار داده‎‌اند.

کتاب مدارس یادگیرنده مرجعی برای پنجمین فرمان، راهنمای عملی قابل استفاده برای آموزگاران، اولیا و تمام افرادی است که شوق یادگیری دارند و حاصل همکاری نظریه‌پرداز بلندآوازه حوزه مدیریت، پیتر سنگه (Peter Senge) و گروهی از موفق‎‌ترین اساتید عرصه آموزش شامل نلدا مک کیب، تیموتی لوکاس، برایان اسمیت، جنیس داتون و آرت کلاینر است.

نظر افراد متخصص در رویارویی با این کتاب چنین است که این اثر در حقیقت همان درمانی است که می‌تواند زخم‌های کاری سازمان‌های آموزشی معاصر را التیام ببخشد.

نکوداشت‌های کتاب مدارس یادگیرنده:

– این ایده که خود مدارس می‌توانند و باید یاد بگیرند، مهم‌ترین ایده در آموزش است و این کتاب راهنمایی ضروری برای چگونگی به کار بستن آن است. (دیوید دبلیو. اور، استاد برجسته مطالعات محیطی و سیاست در کالج اوبرلین)

– کتابی باشکوه… هیچ کتابی در مورد تغییر آموزش و پرورش وجود ندارد که به کتاب جامع و دقیق سنگه و دیگر نویسندگان کتاب نزدیک باشد. کلاس درس، مدرسه، جامعه، سیستم‌ها، شهروندان همه چیز در این کتاب وجود دارد. پیام اصلی آن تکان دهنده است: اگر مدارس را وسیله‌ای برای تغییر جامعه به سوی بهتر شدن بدانیم چه می‌شود؟ (مایکل فولان، نویسنده)

– کتابی پر از ابزار، ایده‌ها و تمرین‌های مفید. این کتاب برای بسیاری از معلمان، مربیان و والدینی که قصد تقویت مهارت یادگیری دانش آموزان را دارند، ایده‌آل است. (دانیل اچ پینک)

– راه‌حل‌هایی که توسط افراد دلسوز ارائه شده است. سخاوت و درخشش افراد شاغل در آموزش و پرورش. (مارگارت جی. ویتلی)

درباره مجموعه مدارس یادگیرنده:

کتاب‌های مجموعه مدارس یادگیرنده با هدف تقویت کیفیت آموزش و بهبود بازده مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام آموزش کشور منتشر می‌شوند. این آثار بر آنند تا به دانش نیروی انسانی مدارس بیفزایند و یک جامعه آموزشی حرفه‌ای ایجاد کنند.

کتاب مدارس یادگیرنده مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش کشور پیشنهاد می‌شود.

با نویسندگان کتاب مدارس یادگیرنده بیشتر آشنا شویم:

مولف و پژوهشگر آمریکایی، پیتر مایکل سنگه (Peter M. Senge)، در سال 1947 میلادی متولد شد. او درحال حاضر استاد ارشد دانشکده مدیریت در دانشگاه MIT و بنیانگذار انجمن یادگیری سازمانی است.

نلدا کامبرون مکیب (Nelda Cambron McCabe) استاد گروه رهبری آموزشی دانشگاه میامی (اوهایو) و متخصص شناخته شده ملی در اصلاحات و رهبری مدارس است. او از سال 2007، با میزگرد ناظران ملی کار کرده است زیرا اعضای آن اصلاحات آموزشی را در مناطق مدرسه خود آغاز کردند.

تیموتی لوکاس (Timothy Lucas) یکی از اعضای موسس و مشاور اصلی موسسه for the Future of Learning است، او با یک گروه غیرانتفاعی که بر ایجاد محیط‌های یادگیری پایدار قرن بیست و یکم متمرکز است، همکاری کرده و همچنین استاد کمکی در دانشگاه ویلکس در پنسیلوانیا است. او در 35 سال گذشته با آموزش عمومی درگیر بوده و در دبستان، راهنمایی، دبیرستان و کالج تدریس کرده است.

برایان اسمیت (Bryan Smith) نویسنده، سخنران و مشاور شناخته شده بین‌المللی در زمینه توسعه رهبری، برنامه‌ریزی مبتنی بر چشم انداز و یادگیری سازمانی است. قبل از تأسیس Broad Reach Innovations، برایان به مدت هجده سال شریک ارشد در Innovation Associates بود، شرکتی که در زمینه یادگیری سازمانی پیشگام بود. او با بنیاد سازمان ملل متحد، دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های آموزشی، دولتی، غیرانتفاعی و تجاری در سراسر جهان کار کرده است. او یکی از اعضای هیئت علمی مؤسس آکادمی سازمانی پایدار در دانشگاه یورک در تورنتو است.

جنیس داتون (Janis Dutton) نویسنده آموزشی، مشاور، مدیر مرکز صلح و عدالت و فعال اجتماعی است. او از اصول سازمان یادگیرنده در انواع گفتگوهای اجتماعی و رهبری و ابتکارات مردمی استفاده کرده است.

آرت کلاینر (Art Kleiner) سردبیر مجله استراتژی کسب و کار است که توسط Booz & Company منتشر می‌شود. کلاینر همچنین نویسنده، مدرس و مفسر و نویسنده کتاب است.

در بخشی از کتاب مدارس یادگیرنده می‌خوانیم:

اگر واقعاً می‌خواهید چرخه حدس را بشکنید، باید میزان کژتابی را در سیگنال‌های تقویت‌شده کاهش دهید. سیاستمداران، دیپلمات‌ها و روانپزشکان مدت‌هاست آگاهی دارند که حتی با سخنان‌ گاه‌به‌گاه نیز باید بسیار مراقب باشند؛ زیرا این می‌تواند تأثیرات بزرگی بر شنوندگان خود داشته باشد. به عنوان یک معلم، یا مدرس مدرسه، شما باید کاری شبیه انجام دهید. این بدان معناست که دانستن پیام‌هایی که شما ناخودآگاه انتقال می‌دهید و ارتباط آنها را آگاهانه‌تر می‌کنید، مهم است و باید خودتان را با رفتار جدیدی که می‌خواهید ارتقا دهید، تنظیم کنید.

این تمرین می‌تواند شما را به تنهایی یا در یک گروه کمک کند تا سوءتفاهم‌های اطراف را کشف و راه‌هایی را برای جلوگیری از تلاش‌های متلاشی‌کننده توسط افراد با اهداف خوب پیدا کنید.
1. آیا نظرات شما تاکنون تقویت شده است؟
▪ هدف شما چه بود؟
▪ چطور متوجه شدید که قصد چه کاری دارید؟
▪ دیگران چه چیزهایی را درک می‌کنند؟
▪ چگونه در مورد تصور اشتباه یاد گرفتید؟
▪ پیامدهای آن چیست؟
فهرست مطالب کتاببخش اول: مبانی نظری
فصل 1: برای شروع
فصل 2: آشنایی با پنج فرمان
بخش دوم: کلاس درس
فصل 3: قدم نهادن در کلاس درس
فصل 4: مواجهه با یادگیرنده
فصل 5: تمرین
فصل 6: گفت‌وگوی سازنده
فصل 7: تفکر سیستمی از منظر کلاس درس





معرفی و دانلود PDF کتاب مدارس یادگیرنده: کتاب مرجعی برای پنجمین فرمان | پیتر سنگه