دسته‌بندی نشده · ژوئن 26, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین: مدیریت،مدل سازی، فناوری | دیمیتری ایوانف



معرفی کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین: مدیریت،مدل سازی، فناوریدر اغلب موضوعات انعطاف‌پذیری و قابلیت سازگاری با شرایط، ویژگی‌های سازنده‌‌ای هستند که پایداری را تضمین می‌کنند و ماندگاری بیشتری را با خود به همراه می‌آورند. دیمیتری ایوانف در کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین، ما را با مفهوم انعطاف‌پذیری زنجیره تامین آشنا می‌کند و به کارکرد آن به عنوان یکی از دیدگاه‌های مرکزی مدیریت اشاره دارد. دمانوف معتقد است شرکت‌هایی که از قبول تغییرات و انعطاف‌پذیری در برابر آن برخوردار نباشند، به زودی نابود خواهند شد.

درباره کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین مجموعه‌ای از مفاهیم و عملیات‌هایی‌ست که در راستای طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای شبکه تامین، توزیع کالاها و خدمات، با هدف افزایش اثربخشی انجام می‌گیرد. محدودیت‌های مختلف، رقابت بین واحدهای تولیدی و پیچیدگی توزیع کالا و خدمات اهمیت این مفهوم را بیشتر کرده‌اند و مدیریت آن را با چالش و پیچیدگی مواجه می‌سازد.

مهمترین اصلی که در حوزه مدیریت زنجیره تامین می‌گنجد، هماهنگی و همکاری واحدهای مختلف با یکدیگر است که بایستی به صورت زنجیره‌ای و پیوسته با هم در ارتباط باشند. به همین دلیل است که کنترل و مدیریت همه واحد‌های زنجیره مهم و حیاتی هستند.

بعد از ظهور ویروس کرونا و به وجود آمدن شرایطی مخاطره برانگیز، اهمیت مدیریت بحران پیش از پیش آشکار شد. در این شرایط، ضرورت مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکی از مهمترین ارکان مدیریت بحران، بیش از پیش احساس شد و جوانب مختلف عملیات‌های ایمنی، سلامت و مقابله با بیماری را تحت تاثیر قرار داد.

پیش از نیز اختلالاتی نظیر فجایع طبیعی و انسانی، اعتصابات، بحران‌های مالی و آلودگی اثرات نامطلوب قابل توجهی بر عملکرد شرکت‌ها، به ویژه برای مشاغل با زنجیره‌های تامین پیچیده و جهانی داشت. بنابراین، مدیریت بحران و اثرات مرتبط با آن‌ها به عنوان یک اصل اساسی برای شرکت‌هایی است که انعطاف‌پذیری را به عنوان یک عامل تعیین‌کننده پذیرفته‌اند مطرخ خواهد شد.

انعطاف‌پذیری زنجیره تامین، به توانایی شرکت برای مقاومت، انطباق و بازیابی از اختلالات جهت برآوردن خواسته‌های مشتری، حفظ عملکرد هدف و تداوم عملیات در یک محیط آسیب‌پذیر اتلاق می‌شود. به بیان دیگر انعطاف‌پذیری نشان دهنده توانایی سیستمیک زنجیره تامین برای حل نابسمانی‌های خارجی و بازگرداندن شرایط به عملیات طبیعی است.

کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین (Introduction to Supply) تالیف دیمیتری ایوانف (Dmitry Ivanov) مقدمه‌ای بر انعطاف‌پذیری زنجیره تامین را به شکل مختصر، اما جامع ارائه می‌دهد که دیدگاه‌های مدیریت، مدل‌سازی و فناوری را پوشش می‌دهد. همچنین به عنوان یک کتاب پیرو تکمیلی برای کتاب درسی زنجیره تامین جهانی و مدیریت عملیات (ایوانف و همکاران 2021) طراحی شده است.

با توجه به بحران‌های اخیر بشری در قرن حاضر و رقابت شدید تولیدکنندگان جهانی، آشنایی با انعطاف‌پذیری زنجیره تامین برای مدیران واجب تلقی می‌شود چراکه آن‌ها را از خطر نابودی و حذف از سیستم تبادلات و تعاملات نجات می‌دهد. به همین دلیل مطالعه و آشنایی با مفاهیم این کتاب می‌تواند به مدیریت بهتر شرایط و رسیدن به موقعیت مطلوب کمک نماید.

کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین مناسب چه کسانی است؟

مدیران و سیاست‌گذارانی که در راس امور و مدیریت شرایط قرار دارند از این کتاب و مطالب بروز آن بهره‌مند خواهند شد.

در بخشی از کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین می‌خوانیم

هدف گذاری مجدد مفهومی است برای استفاده از ظرفیت‌های تولیدی و لجستیکی موجود برای تولید یک محصول جدید و غیر معمول در یک زنجیره تامین. مفهوم هدف‌گذاری مجدد به‌طور گسترده در طول همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 مورد استفاده قرار گرفته است. زنجیره‌های تأمین بهداشت و درمان برای اقلام PPE (تجهیزات حفاظت شخصی) نتوانسته‌اند با افزایش تقاضا به دلیل شیوع همه‌گیری کووید 19 مقابله کنند.

دولت‌ها برای رفع کمبود PPE که بخش مراقبت‌های بهداشتی را در سراسر جهان با مشکل مواجه کرده است به شرکت‌های تجاری متوسل شده‌اند که منجر به ایجاد زنجیره‌های تامین موقت برای مبارزه با این کمبودها شده است. تعدادی از موارد برای تغییر کاربری سیستم‌های تولید و زنجیره‌های تامین در طول کووید-19 برای پاسخگویی به تقاضای اقلام حیاتی مشاهده شده است.

مطالعه موردی فورد: استفاده مجدد از زنجیره تامین برای نجات جان افراد در طول همه‌گیری کووید 19 در پی همه گیری کووید 19 در ایالات متحده، فورد خط تولید خود را تغییر داد تا به بخش مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا ظرف 2 هفته با کمبود PPE (تجهیزات حفاظت شخصی) مقابله کند. از 20 مارس، طراحان و نمونه‌های اولیه در فورد شروع به بررسی و اصلاح مفاهیم محافظ صورت (فورد 2020) کردند.

آن‌ها تامین کنندگان را شناسایی کردند و مدیران مهندسی و برنامه را درگیر کردند. با همکاری مدیران بیمارستان، در 21 مارس، طرح‌های محافظ صورت شناسایی شد که می‌توان آن را توسط زنجیره تامین فورد تغییر کاربری داد. در 22 مارس، برنامه ریزی مواد و تدارکات برنامه ریزی تحویل ورودی و خروجی را برای محصول تازه تاسیس آغاز کرد. تامین کنندگان شروع به تحویل مواد به سایت‌های تولید کردند. در همان روز، اولین نمونه اولیه تکمیل شد و یک دوره اولیه تولید نمونه اولیه ایجاد شد.
فهرست مطالب کتابپیشگفتار
فصل اول
اهداف یادگیری
1-1-2. تعریف ریسک
1-2. ریسک‌های اختلال در زنجیره تامین
1-2-2. تعریف و طبقه بندی اختلالات
1-3-2. دلایل و اقدامات متقابل برای اثر موج دار
1-5. سوالات و نکات مورد بحث
منابع
فصل دوم
مدیریت تاب آوری زنجیره تامین
منابع
2-1. توسعه تاریخی
2-2. درک استراتژیک انعطاف پذیری زنجیره تامین
4-2 قابلیت‌های انعطاف پذیری و استراتژی‌های بازیابی
2-5- قابلیت انعطاف پذیری زنجیره تامین
5-2 چارچوب ظرفیت تاب آوری
2-5-1 ظرفیت جذب
2-6 هزینه‌ها و ارزش انعطاف پذیری زنجیره تامین
چارچوب زنجیره‌ای
چارچوب AURA
8-2- بحث
منابع
فصل سوم
مدل سازی تاب آوری زنجیره تامین
3-1. روش‌های مدل سازی
3-2. دید از انتها به انتها: فناوری دیجیتال و تاب آوری
3-3. بهینه سازی: مدل بازیابی زنجیره تامین چند مرحله ای
4-3. شبیه سازی: پیش بینی اثر موج دار در طول همه گیری کووید-19
منابع
فصل چهارم
اندازه گیری تاب‌آوری زنجیره تامین
1-4 اندازه گیری تاب آوری زنجیره تامین
طراحی شبکه I
طراحی شبکه II
4. 3 اندازه گیری انعطاف پذیری زنجیره تامین با استفاده از شبکه‌های بیزی– 185
4-4- کمیت قرار گرفتن در معرض اثر امواج
5-4. ویژگی‌های طراحی شبکه و روابط آن‌ها با انعطاف پذیری زنجیره تامین- 200
منابع
فصل 5
قابلیت تأمین زنجیره تامین
5-2. زنجیره تامین زنده
5-3. شبکه‌های عرضه آمیخته و قابلیت استفاده از آن‌ها
5-4. بقا و سازگاری زنجیره‌های تأمین: چالش تغییر آب و هوا
5-5. بحث
منابع





معرفی و دانلود PDF کتاب مقدمه‌ای بر تاب‌آوری زنجیره تامین: مدیریت،مدل سازی، فناوری | دیمیتری ایوانف