دسته‌بندی نشده · ژوئن 3, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب مهندسی نرم افزار | امیرمهدی هدایت فر | موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران



معرفی کتاب مهندسی نرم افزارکتاب مهندسی نرم افزار از امیرمهدی هدایت فر یکی از آثار کاربردی و آموزنده حوزه نرم‌افزار است که با استفاده از تصاویر و تمرینات گوناگون شما را با مفاهیم مهم این فناوری نوین آشنا می‌کند.

درباره کتاب مهندسی نرم افزار:

نرم‌افزار مهم‌ترین فناوری در صحنه جهانی است. پنجاه سال پیش، هیچکس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که این پدیده نوظهور، بتواند در داخل انواع سیستم‌ها مانند حمل و نقل، پزشکی، ارتباطات، امور نظامی، صنعتی، سرگرمی، ماشین‌های اداری و غیره قرار گیرد و طبیعتا کسی قدرت تخمین تاثیرات جانبی آن را نداشت. یکی از پیامدهای حضور فناوری‌های پیشرفته در بخش‌های مختلف زندگی بشر، صرف هزینه‌های هنگفت برای تولید، نگهداری و استفاده از آن‌ها بود. به این ترتیب فعالان این حوزه در مرحله بعد، به سمت توسعه نرم‌افزارهایی رفتند که از نظر ساخت و نگهداری برنامه‌های کامپیوتری ساده‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر باشند و در نهایت شاخه‌ای از علم کامپیوتر شکل گرفت که امیرمهدی هدایت فر در کتاب مهندسی نرم افزار (Sofware Engineering) به معرفی بخش‌های مهم آن می‌پردازد.

اهمیت آشنایی با مهندسی نرم‌افزار در نقش مهمی که این دانش در مدیریت تکنولوژی ایفا می‌کند نهفته است. برای مثال بعضی از آن‌ها به صورت تخصصی در حیطه خاصی کاربردی شده‌اند مانند: طراحی و پیاده‌سازی وبسایت‌ها. به‌علاوه سایر فناوری‌ها نیز روی حوزه‌های دیگر تکنولوژی متمرکز شده‌اند (مانند سیستم‌های شئ‌گرا یا برنامه‌نویسی جنبه‌گرا) و برخی فناوری‌ها نیز زیربنایی و کنترل‌کننده کامپیوتر هستند (سیستم عامل‌هایی همانند لینوکس).

اما در کل باید گفت نرم‌افزارها استفاده‌های بسیار متنوعی داشته و به این دلیل کتاب مهندسی نرم افزار (Sofware Engineering) به شیوه‌ای تالیف شده که علاقه‌مندان به کاربردهای مختلف نرم‌افزار می‌توانند از آن برای یادگیری و بهبود دانسته‌های خود استفاده کنند.

کتاب مهندسی نرم افزار مناسب چه کسانی است؟

افرادی که به تازگی وارد رشته مهندسی نرم‌افزار شده‌اند و می‌خواهند دانش خود را در این زمینه افزایش دهند مخاطبان این کتاب هستند.

در بخشی از کتاب مهندسی نرم افزار می‌خوانیم:

در چند دهه گذشته، صنعت نرم‌افزار فناوری‌های زیادی را تولید کرده است. با این وجود فرایند تولید موفقیت‌آمیز این محصولات (همانند ایجاد نرم‌افزار) همواره یک تلاش زمانبر و پرهزینه بوده و خواهد بود. برای نمونه، نسخه اولیه سیستم عامل ویندوز NT مربوط به شرکت مایکروسافت حاوی 1 میلیون خط برنامه، هزینه‌ای بالغ بر 453 میلیون دلار و با 233 توسعه‌دهنده، آزمایشگر و تکنسین در حدود 5 سال زمان برد.

علاوه بر آن سیستم‌های نرم‌افزاری گرایش به سمت اشتباه دارند، یعنی آن‌ها دارای معایبی هستند که باعث مختل شدن یا حتی توقف عملکرد و اجرای طبیعی آن‌ها می‌شود. معایب کوچک به ندرت آزاردهنده هستند اما معایبی که جدی هستند ممکن است باعث بروز فاجعه گردند. با آنکه مشکلات فاجعه‌انگیز نادر هستند، اما معایب کوچک تقریباً در بیشتر نرم‌افزارها وجود دارند.

به عبارت دیگر نرم‌افزار دارای خطا، یک موضوع معمولی است. در هرحال حاضر، وضعیت توسعه نرم‌افزار از مشکلات نرم‌افزاری که در گذشته اعلام شده، فاصله دارد. پیشرفت‌های زیادی که در زمینه متدولوژی‌های توسعه نرم‌افزار و فرایندهای مهندسی نرم‌افزار به وقوع پیوسته، این امکان را فراهم آورده تا سیستم‌های نرم‌افزاری بزرگی ایجاد شوند که اکثر اوقات به‌درستی کار می‌کنند. ولی امکان ندارد و انتظار هم نمی‌رود که سیستم‌هایی را تحویل دهیم که 100% قابل اطمینان باشند. اما در اینجا سؤالی مطرح می‌شود و آن این است که یک نرم‌افزار تا چه اندازه باید خوب باشد؟
فهرست مطالب کتاببخش اول: مشکلات و متدولوژی‌های توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری
بخش دوم: تکنیک‌های تحلیل داده‌ها
بخش سوم: ابزارهای عمومی تحلیل داده‌ها
بخش چهارم: طراحی نرم‌افزار
بخش پنجم: مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری
پیوست
فهرست منابع
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب مهندسی نرم افزار | امیرمهدی هدایت فر | موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران