دسته‌بندی نشده · فوریه 22, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟ | الهام سلطان محمدی | انتشارات نویسندگان آزاد



معرفی کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟امروزه کمبود آب به مساله‌ای جهانی تبدیل شده است به همین دلیل الهام سلطان محمدی و مریم موسایی علی نودهی در کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟ ما را با نکاتی مهم در جهت صرفه‌جویی و محافظت از این مایه حیاتی آشنا می‌کنند. این کتاب روش‌های صحیح استفاده از آب و جلوگیری از هدررفت آن را آموزش می‌دهد که برای ایجاد یک عادت درست مصرفی، بسیار مفید خواهد بود.

درباره کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟:

مساله کم‌آبی و بحران خشکسالی در ایران قدمتی به اندازه تاریخ این سرزمین دارد. به همین دلیل ایرانیان همواره برای حل این مشکل و جلوگیری از خطرات ناشی از آن تدابیری همچون احداث قنات و کاریز داشته‌اند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، افزایش جمعیت کره زمین و گرم شدن هوا لازم است برای حفظ و نگهداری از منابع آب آینده‌نگری و هوشیاری بیشتری به خرج دهیم و با آگاهی و کسب دانش در این رابطه نقش خود را در حفاظت از این ماده ارزشمند به خوبی ایفا کنیم.

الهام سلطان‌محمدی و مریم موسایی علی نودهی نویسندگان دغدغه‌مند محیط زیست، با عنایت به خطرات کم‌آبی یا حتی جنگ‌هایی که در آینده بر سر آب رخ خواهد داد، کتابی را تالیف کرده‌اند که در راهنمای خوبی در مصرف آب خواهد بود.

این کتاب ما را برای رویارویی با آینده و تغییر سبک زندگی آماده می‌کند و اطلاعات علمی و محاسباتی دقیقی در رابطه با هدر رفت آب، سدسازی و آب‌های سطحی و غیر سطحی ارائه می‌دهد.

خواندن کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟ را به چه کسانی توصیه می‌کنیم:

این کتاب به علاقمندان، فعالان محیط زیست و همه کسانی که دغدغه داشتن یک زمین پاک و آینده‌ای آباد را در سر دارند، پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟ می‌خوانیم:

حدود 75 درصد از سطح کر‌ه زمین را آب پوشانده است ولی با این حجم زیاد آب، در سطح وسیعی از خشکی‌های زمین مشکل بی‌آبی یا کم آبی وجود دارد و دلیل آن غیرقابل استفاده بودن حجم وسیعی از آب‌ها به دلایل کیفیت نامناسب برای استفاده یا دور بودن از جوامع می‌باشد. تقریبا 97 درصد از آب‌های دنیا در اقیانوس‌ها بخار شده است که به صورت آب‌های لب شور یا شور می‌باشد و برای استفاده نامناسب هستند.

از 3 درصد باقی مانده که به صورت آب‌های شیرین می‌باشد حدود 70 درصد به صورت یخ در یخچال‌ها و مناطق قطبی ذخیره شده است. آب‌های شیرین قابل استفاده معمولا در فاصله زیادی از جوامع قرار گرفته‌اند که باید برای مصرف با روش‌های مختلف به جوامع رسانده شوند.

اولین ملت‌ها به تقلید از طبیعت با استفاده از کندن زمین به صورت کانال شروع به انتقال آب از منابع آبی به محل‌های مصرف و اجتماعات انسانی کردند. از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین و در عین حال فنی‌ترین شیو‌ه‌های انتقال آب که از زمان‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفته است، قنات یا کاریز می‌باشد که در بعضی از مناطق ایران هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چینی‌ها، بابلی‌ها، هندی‌ها، ایرانیان و مصریان از جمله قدیمی‌ترین ملت‌ها در زمینۀ استفاده از شبکه آبرسانی هستند.

امروزه نحوۀ انتقال آب از عوامل تأثیرگذار بر تأمین آب مورد نیاز اجتماعات نمی‌باشد بلکه دسترسی به منابع آبی کافی و مناسب از عمد‌ه‌ترین نگرانی‌ها می‌باشد، به علت آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی میزان بسیار زیادی از آب‌های شیرین نزدیک جوامع انسانی از دسترس خارج شده است و برای تأمین آب‌های مورد نیاز می‌توان یکی از روش‌های پیشرفته تصفیه استفاده نمود و یا آب را از مکان‌های دوردست به جوامع منتقل نمود.
مشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب چگونه از منابع آب حفاظت کنیم؟ | الهام سلطان محمدی | انتشارات نویسندگان آزاد