دسته‌بندی نشده · ژوئن 16, 2022 0

معرفی و دانلود PDF کتاب کلیات نظامی گنجوی | نظامی گنجوی | انتشارات آستان مهر



معرفی کتاب کلیات نظامی گنجویکتاب کلیات نظامی گنجوی دربردارنده‌ی شش دفتر سروده‌های شاعر و داستان‌سرای برجسته زبان پارسی، نظامی گنجوی است. در این اثر زندگینامه و منظومه‌های شرف نامه، لیلی و مجنون، مخزن‌الاسرار، هفت پیکر، خسرو و شیرین و خردنامه گردآوری شده‌اند. اشعار نظامی به سبک عراقی بوده و علاوه‌ بر ایران، در مدارس و دانشگاه‌های خارج از کشور نیز تدریس می‌شوند.

درباره کتاب کلیات نظامی گنجوی

حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید نظامی گنجوی در شهر گنجه و از مادری کرد متولد شد. نظامی در دوران سلجوقیان می‌زیست و در طول عمر پربار خود سه همسر اختیار کرد. وی را استاد مسلم شعر تمثیلی در زبان فارسی می‌دانند. او الفاظ و واژگان را چنان گزینش می‌کرد و ترکیبات بدیع و دلنواز می‌آفرید که کمتر شاعری را در تاریخ زبان پارسی می‌توان هم‌طراز با حکیم نظامی قرار داد.

شاعران بسیاری در خلق آثار خود از شیوه و مهارت نظامی الهام گرفته و به تقلید از او پرداخته‌اند. نخستین این افراد، امیرخسرو دهلوی است که شباهت سبک شعری‌اش به اشعار پنج گنج نظامی انکارناپذیر است. از دیگر مقلدان وی علاوه بر وحشی بافقی می‌توان خواجوی کرمانی و آذر بیگدلی را نیز نام برد.

او بیشتر زندگی خود را در گنجه گذراند و از آغاز جوانی به تحصیل علم پرداخت. با اصول عرفان آشنا شد و صوفی و زاهد بود. پادشاهان نیز برایش احترام ویژه‌ای قائل بودند و در حضور او از شراب و طرب پرهیز می‌کردند. نظامی در زمان زندگی خود از دوستان خاقانی بود و مرگ خاقانی اندوه زیادی برای او به همراه داشت. نظامی گنجوی در زادگاهش گنجه درگذشت و آرامگاهش نیز در همان شهر است.

آثار نظامی، به جز یک دیوان بیست‌هزاربیتی که اکنون چیز زیادی از آن در دست نیست، شامل خمسه نظامی نیز می‌شود که پنج مثنوی مشهور دارد و زبانزد خاص و عام است. مثنوی اول پنج گنج مخزن‌الاسرار است و حکیم آن را به نام پادشاه ارزنگان نامیده. مثنوی دوم خسرو و شیرین، سوم لیلی و مجنون، چهارم بهرام‌نامه (هفت پیکر یا هفت گنبد) و پنجم اسکندرنامه نام دارد. اسکندرنامه به دو بخش شرفنامه و اقبالنامه تقسیم می‌شود.

کتاب کلیات نظامی گنجوی شامل زندگینامه و آثار جاودان جمال الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی متخلّص به نظامی است که پیش روی شما قرار گرفته.

کتاب کلیات نظامی گنجوی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به شعر فارسی به خصوص اشعار کهن از خواندن این کتاب ارزشمند لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب کلیات نظامی گنجوی می‌خوانیم

مغنی بدان جره جان نواز
بر آهنگ ما ناله نو بساز
که گشتیم چون بلبل از ناله مست
بدان ناله زین ناله دانیم رست
چو هرمس بدین ژرف دریا رسید
رهی دید کزوی رهائی ندید
فرو رفت و گفت آفرین بر کسی
که کالای کشتی ندارد بسی
چه باید گرانباریی ساختن
که باید به دریا در انداختن
جهان خانه وحش بود از نخست
در او بانوا هر گیاهی که رست
ز کوه گران تا به دریای ژرف
چه و بام او شد به باران و برف
فهرست مطالب کتابشرف‌نامه
لیلی و مجنون
مخزن‌الاسرار
هفت پیکر
خسرو و شیرین
خردنامه
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود PDF کتاب کلیات نظامی گنجوی | نظامی گنجوی | انتشارات آستان مهر