دسته‌بندی نشده · ژوئن 14, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی درد | مارگریت دوراس | آوانامه



معرفی کتاب صوتی دردمارگریت دوراس در کتاب صوتی درد با دستمایه قرار دادن بخشی از تجارب زیسته‌ی خود در دوران جنگ جهانی دوم، رمانی زیبا و تأثیرگذار را به رشته‌ی تحریر در آورده. راوی اثر او زنی است که در بحبوحه‌ی روزهای اشغال فرانسه توسط ارتش آلمان نازی، دل‌مشغولِ همسر خویش است که در جبهه‌های نبرد به سر می‌برد.

درباره کتاب صوتی درد

مارگریت دوراس، به گواه اغلب صاحب‌نظران، از ستون‌های ادبیات مدرن فرانسه است. در ایران، بسیاری از ما وی را در مقام فیلمنامه‌نویسی می‌شناسیم که خالق شاهکاری چون «هیروشیما، عشق من» بوده است. واقعیت اما آن است که دوراس، پیش از هر چیز یک رمان‌نویس حاذق و مادرزاد بود؛ قصه‌گویی صاحب سبک که در کنار هموطنش، سیمون دوبووار، و همچنین، ویرجینیا وولفِ انگلیسی، نقشی عمده در اعتلای ادبیات زنان در اروپا ایفا کرد.

کتابی که هم‌اینک نسخه‌ی صوتی آن را در دست گرفته‌اید، یکی از بهترین آثار مارگریت دوراس محسوب می‌شود. کتاب درد (La Douleur) رمانی گیرا و زیباست که داستان آن در دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد. راوی کتاب درد زنی شاعرمسلک است که سعی دارد با نوشتن خاطرات روزانه‌، رنج دوری از همسری را تاب آورد که فرسنگ‌ها دورتر از او، در میادین نبرد به سر می‌برد. زن نمی‌داند که او زنده است یا مرده. اسیر است یا آزاد. مجروح گشته یا در صحت و سلامت به سر می‌برد. «درد» او به واقع ناشی از همین بی‌خبری جانکاه و طاقت‌فرساست.

البته باید گفت که حوادث رمان درد به آنچه بیان کردیم، ختم نمی‌شود. دوراس در بخش‌هایی از اثر خود، زندگی شخصیت‌های دیگری را نیز روایت می‌کند. به واقع، رمان او پازلی است با تکه‌های انسانی؛ تصویری که گویی به شتاب از روزهایی دشوار گرفته شده است. هرآنچه در این تصویر به چشم می‌خورد، تحت تأثیر وقایع جنگ، شکلی دیگرگونه به خود گرفته است. امری که توأمان مُبَینِ هنر روایت‌گری دوراس و هولناکیِ انگاره‌ی جنگ است.

رمان درد به قلم توانای قاسم روبین به فارسی ترجمه شده و به همت صدای گرم سحر بیرانوند به نسخه‌ی صوتی حاضر بدل گشته است.

اقتباس سینمایی از کتاب صوتی درد

فیلم سینمایی خاطرات جنگ (Memoir of War)، ساخته‌ی امانوئل فینکیل، با الهام از رمان درد ساخته شده است. این اثر در سایت معتبر آی. ام. دی. بی نمره‌ی متوسط 6.3 از 10 را دارد.

کتاب صوتی درد مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات فرانسه و دوست‌داران رمان‌هایی با تم تاریخی، دو گروه از مخاطبینی‌اند که رمان‌ درد از مارگریت دوراس را مورد پسند خویش خواهند یافت.

با مارگریت دوراس بیشتر آشنا شویم

مارگریت دوراس (Marguerite Duras) از مطرح‌ترین نام‌های ادبیات فرانسه در قرن بیستم است. او در طول دوران فعالیت هنری – ادبی خود، حدود شصت اثر ادبی، اعم از رمان، نمایشنامه و فیلمنامه از خود به انتشار رساند. دوراس در سال 1914 متولد شد و به سال 1996 از دنیا رفت.

از میان آثار وی، می‌توان به عناوینی چون «عاشق»، «باران تابستان» و «نوشتن، همین و تمام» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی درد می‌شنویم

کماکان روی نیمکت و در کنار تلفن. بله، امروز برلن تسخیر می‌شود. این را هر روز به ما گفته‌اند. اما امروز به واقع پایان کار خواهد بود. روزنامه‌ها نوشته‌اند که ما چگونه مطلع خواهیم شد. از طریق آژیرهایی که برای آخرین بار به صدا درخواهند آمد. آخرین آژیر این جنگ. آژیر فتح. دیگر به حوزه نمی‌روم. نخواهم رفت… دیگر تمام شد. نه فقط به حوزه نخواهم رفت، حتی دیگر حرکتی هم نخواهم کرد. فعلاً بر این نظرم. البته دیروز هم بر این نظر بودم. ولی ساعت ده شب رفتم بیرون سوار مترو شدم و بعد هم رفتم زنگ خانه‌ی د. را زدم.

د. در را به رویم باز کرد. مرا در میان بازوان خود گرفت. پرسید: «هیچ خبری در این چند ساعت نرسیده؟»

«هیچ… من دیگه تحمل ندارم.»

آنجا را ترک کردم. حتی نخواستم وارد اتاقش شوم…





معرفی و دانلود کتاب صوتی درد | مارگریت دوراس | آوانامه