دسته‌بندی نشده · ژوئن 4, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی لذت بدون خوشی: چرا فرزندپروری در دوره مدرن سخت است؟ | جنیفر سنیور



معرفی کتاب صوتی لذت بدون خوشی: چرا فرزندپروری در دوره مدرن سخت است؟کتاب‌های بی‌شماری در زمینه‌ی تأثیر والدین بر فرزندان تألیف شده‌ است. اما کمتر کسانی چنین سوالی پرسیده‌اند: کودکان با تولدشان چه تأثیری بر والدین خود می‌گذارند؟ جنیفر سنیور در کتاب صوتی لذت بدون خوشی ضمن پاسخ به این سوال به ما نشان می‌دهد که چرا فرزندپروری در دنیای مدرن تا این اندازه دشوار است. این اثر افتخارات گوناگونی از جمله «پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز» را از آن نویسنده‌ خود کرده است.

درباره کتاب صوتی لذت بدون خوشی:

اگر نگاهی به آثار تألیف‌ شده در رابطه‌ با فرزندپروری بیندازید، لیستی بلندبالا از کتاب‌هایی را مشاهده می‌کنید که نویسندگان آن‌ها جملگی بر تأثیر تربیت پدر و مادر و شیوه‌ی رفتار آن‌ها بر فرزندشان تمرکز کرده‌اند. در این میان،‌ کمتر کتابی را می‌یابیم که نشان دهد فرزندان چگونه ابعاد زندگی پدر و مادر خود را تغییر می‌دهند و مرزهای شخصی آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند. جنیفر سنیور (Jennifer Senior) در کتاب صوتی لذت بدون خوشی (All Joy and No Fun) به ما می‌‌گوید که همه چیز، از ازدواج و کار و سرگرمی گرفته تا دایره‌ی دوستان و آشنایان فرد با تولد فرزند تغییر می‌کند.

بیایید کمی بیشتر منظور نویسنده را دریابیم. می‌دانیم که اگر از پدر و مادرها درباره‎ علت بچه‌دار شدن سوال کنیم، پاسخ بسیاری از آن‌ها به «معنای زندگی» باز می‌گردد. فرزندان اگرچه ممکن است به زندگی روزمره‌مان آسیب بزنند، اما شکی نیست که زندگی بسیاری از ما را معنادارتر می‌سازند. از طرفی دیگر، نمی‌توان کمبود خواب، خستگی، افزایش لباس‌های چرک و افزایش وزن بعد زایمان و غیره را نیز انکار کرد. حالا به این معجون، فشار اقتصادی و نگرانی از این که پدر یا مادر خوبی نباشید را هم اضافه کنید. بنابراین، در مجموع جای تعجب نیست اگر برخی از پدر و مادرها در یک کلام معتقد باشند که بچه بیچاره‌تان می‌کند! و یا با کمی مسامحه و چشم‌پوشی بگویند که فرزند “لذت بدون خوشی” است.

البته لازم است یادآوری کنیم جنیفر سنیور در این اثر به هیچ‌ عنوان بر نکوهش فرزندآوری یا تشویق به آن نپرداخته بلکه بر عواملی تمرکز کرده که فرزندپروری را تا این اندازه دشوار ساخته‌اند. نویسنده در نگارش کتاب خود از معتبرترین منابع در زمینه‌ی جامعه‌شناسی، اقتصاد، روان‌شناسی، علوم اجتماعی و فلسفه بهره گرفته و سپس به سراغ خانواده‌هایی رفته که با تولد فرزند، تغییراتی اساسی در زندگی‌شان به وجود آمده است. در واقع دیگر نه از آن شب‌نشینی‌هایی همیشگی با دوستان خبری هست، نه دیگر می‌توانند هر نوع تفریحی که خود می‌خواهند انجام دهند. گویی کودک مرکز اصلی این جهان است و همه چیز با او تعریف می‌شود. جنیفر سنیور به ما می‌گوید فرزندپروری این‌گونه که آن را می‌شناسیم،‌ قدمتی اندک دارد و این مسأله به همراه تغییرات دنیای مدرن به همراه یکدیگر دست به دست هم داده‌اند تا والدگری را دشوارتر از گذشته سازند.

لذت بدون خوشی اولین بار در سال 2014 منتشر شد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این کتاب پس از انتشار به مدت هشت هفته در فهرست پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز قرار گرفته بود. میترا دانشور اثر حاضر را به فارسی برگردانده و فریبا فصیحی تاش خوانش آن را برعهده داشته است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی لذت بدون خوشی:

– در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز
– نامزد جایزه گودریدز در بخش کتاب‌های غیرداستانی در سال 2014

نکوداشت‌های کتاب صوتی لذت بدون خوشی:

– کتابی سرشار از معانی و بینش‌. (Andrew Solomon)
– مهم‌ترین کمک کتاب به ما احتمالاً پیوندی‌ست که میان اندوه و شادی برقرار می‌کند. (نیویورکر)
– زیرکانه و مفید… (نیویورک‌تایمز)

کتاب صوتی لذت بدون خوشی مناسب چه کسانی است؟

کتاب لذت بدون خوشی را بیش از همه به آن دسته از والدینی پیشنهاد می‌کنیم که دغدغه‌ی پرورش صحیح فرزندان خود را دارند. با ذکر این نکته که زنان و مردان جوانی که قصد فرزندآوری در آینده را دارند نیز، می‌توانند به سهم خود مخاطب این اثر باشند.

در بخشی از کتاب صوتی لذت بدون خوشی می‌شنویم:

سؤال این است که چرا چنین لحظاتی، حداقل با کودکان خردسال، اغلب سخت به دست می‌آیند و بسیار شکننده و خیلی زودگذر به نظر می‌رسند؛ انگار که بین دو پرانتز قرار گرفته باشند. بعد از فقط چند دقیقه رقص آرام خیال‌انگیز با ایب، ویلیام با سر به زمین می‌خورد و شروع به جیغ زدن می‌کند. جسی با رقص سامبا سراغش می‌رود و با شوخی و خنده، کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد. راهش همین است.

مایلم توضیحی احتمالی پیشنهاد بدهم که چرا این لحظه‌های موهبت‌آمیز بسیار نادر هستند: سال‌های اول زندگی خانوادگی، فعالیت‌های زیادی ندارند که مناسب چیزی باشند که روان‌شناسان آن را «غرقه شدن» می‌نامند. به زبان ساده، غرقه شدن حالتی از بودن است که آنقدر مشغول وظیفه دم دستمان هستیم – و برای این کار از احساس عاملیت و تبحرمان قدرت گرفته‌ایم که به کلی اطراف‌مان را فراموش می‌کنیم؛ انگار زمان متوقف شده باشد. ورزشکاران معمولاً زمانی این احساس را تجربه می‌کنند که در ضربه‌ای غرق می‌شوند یا از مانعی عبور می‌کنند.





معرفی و دانلود کتاب صوتی لذت بدون خوشی: چرا فرزندپروری در دوره مدرن سخت است؟ | جنیفر سنیور