دسته‌بندی نشده · جولای 8, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) | امیرهوشنگ مهریار | انتشارات موج کتاب



معرفی کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان)کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) از امیرهوشنگ مهریار و سید مجتبی جزایری با دیدگاهی جدید به بحث اعتیاد می‌پردازد و توضیح می‌دهد چگونه با پیشگیری اولیه می‌توان این معضل مهم را مدیریت کرد.

درباره کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان)

اعتیاد یکی از قدیمی‌ترین معضلات زندگی بشر بوده که با وجود آشنایی طولانی انسان با وابستگی به مواد مخدر، هنوز راه قابل قبولی برای مبارزه با آن یافت نشده است. طبق تحقیقات امیرهوشنگ مهریار و سید مجتبی جزایری در کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان)، ایران نیز به دلیل قرار داشتن در یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال مواد افیونی متاسفانه درگیری بالایی با سومصرف مواد دارد و یکی از اصلی‌ترین قربانیان سومصرف مواد در دنیا به شمار می‌رود.

مشاهده این وضعیت از دهه‌ها پیش باعث شده مسئولین، متخصصان و خانواده‌ها به روش‌های متفاوتی برای از بین بردن این معضل متوسل شوند. نیازی به گفتن نیست که ثمربخشی این اقدام‌ها به نسبت فاجعه، ناچیز بوده و این موضوع نشان می‌دهد که هنوز راه زیادی برای رسیدن به پاسخی کارساز در پیش داریم. کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) در تلاش برای گسترش دانش نوشته شده که نکته‌ای مهم برای کنترل اعتیاد را به ما گوشزد می‌کند: کاهش تقاضا!

در واقع کاهش تقاضا، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر است چون نسبت به درمان، زمان و هزینه کمتری را برای اعضای جامعه به دنبال دارد. دلیل دیگر اهمیت این رویکرد، ماهیت متفاوت آن نسبت به راهکارهایی است که تا امروز در کشورمان انجام شده است. عمده برنامه‌های مبارزه با اعتیاد که شاهد آن‌ها بوده‌ایم بر محدود کردن دسترسی به مواد مخدر تاکید داشته‌اند که مانند یک مسکن خوشایند اما از درمان ریشه عاجز است. لذا اگر تصمیم داریم در این مسیر به نتایج جدیدی نسبت به گذشته برسیم، ناچاریم سیاست‌های رفتاری خود را تغییر دهیم.

امیرهوشنگ مهریار و سید مجتبی جزایری در کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) با شرح روش صحیح مبارزه با مواد مخدر، نقاط قوت و ضعف روش‌های ناکارآمد گذشته را به تصویر کشیده‌اند که به اصلاح درکی ما از این معضل فراگیر کمک شایانی می‌کند. شایان ذکر است که این نویسندگان به پاس زحماتشان تقدیرنامه هیئت داوران اولین دوره انتخاب آثار برتر مکتوب مبارزه با مواد مخدر را کسب کردند.

کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این اثر را به افرادی که در زمینه مبارزه با اعتیاد تلاش می‌کنند توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) می‌شنویم

گذشته از مدراس و موسسات آموزشی محل‌های کار یکی از بهترین امکانات را برای مداخلات آموزشی در رابطه با سومصرف مواد فراهم می‌سازد. افراد بزرگسال معمولا دست کم یک سوم از ایام بیداری خود را در این محل‌ها می‌گذرانند و به این ترتیب محل کار جای مناسب و مطمئنی را برای یافتن و تماس گرفتن با آن‌ها فراهم می‌سازد.

از سوی دیگر همکاران عموما روی رفتار یکدیگر اثر دارند و خیلی از افراد معتاد از طریق دوستانی که در محل کار خود پیدا کرده‌اند به سمت سومصرف مواد جلب می‌شوند. در زمینه تغییر نگرش‌ها و رفتارهای نامناسب نیز استفاده از فشار و نفوذ جمعی همکاران می‌تواند بسیار کارساز و مفید باشد. برنامه‌های مبتنی بر مراکز کار نیز مانند برنامه‌ای دیگر باید با هدف ایجاد آگاهی و نگرش‌های مثبت درباره خوداری از سومصرف مواد در همه اعضای سازمان و راهنمایی و تشویق کسانی که قبلا به این کار پرداخته‌اند در جهت ترک اعتیاد طراحی شوند.
فهرست مطالب کتاب صوتی۱۸ دقیقهفصل یکم: اصول و هدف‌های کاهش تقاضا۱۹ دقیقهفصل دوم: پیشگیری – بخش اول۱۹ دقیقهفصل دوم – بخش دوم۱۲ دقیقهفصل دوم – بخش سوم۲۱ دقیقهفصل سوم: درمان – بخش اول۲۲ دقیقهفصل سوم – بخش دوم۱۵ دقیقهفصل چهارم: نقش مدارس و نهادهای آموزشی – بخش اول۱۸ دقیقهفصل چهارم – بخش دوم۹ دقیقهفصل پنجم: پیشگیری از سوءمصرف مواد، محل کار۲۰ دقیقهفصل ششم: نقش رسانه‌ها۲۴ دقیقهفصل هفتم: شناسایی گروه‌های پرخطر و هدف عمده برای برنامه های آموزش عمومی۱۸ دقیقهفصل هشتم: بحث‌های مفهومی – بخش اول۲۰ دقیقهفصل هشتم – بخش دوم۲۲ دقیقهفصل نهم: پیشگیری نخستین – بخش اول۱۹ دقیقهفصل نهم – بخش دوم۱۶ دقیقهفصل دهم: پیشگیری دومین – بخش اول۱۶ دقیقهفصل دهم – بخش دوم۲۱ دقیقهفصل یازدهم: رابطه بین پیشگیری نخستین، دومین و سومین۷ دقیقهفصل دوازدهم: نتیجه‌گیریادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی اعتیاد (پیشگیری و درمان) | امیرهوشنگ مهریار | انتشارات موج کتاب