دسته‌بندی نشده · ژوئن 20, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی طنزهای آخر هفته | اومبرتو اکو | انتشارات جیحون



معرفی کتاب صوتی طنزهای آخر هفتهکتاب صوتی طنزهای آخر هفته مجموعه‌ای جذاب و شنیدنی است که به کوشش علی دهباشی گردآوری شده. در این اثر شنونده‌ی جستارها و داستان‌های طنزآمیز اومبرتو اکو، نویسنده‌ی بزرگ ایتالیایی، خواهید بود.

درباره کتاب صوتی طنزهای آخر هفته

اومبرتو اکو (Umberto Eco) یکی از برجسته‌ترین نویسندگان معاصر ایتالیایی بود که آثارش طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شد. از نشانه‌شناسی و نقد ادبی گرفته تا فلسفه و دین و الهیات. اکو در مقام داستان‌نویس نیز نامی بزرگ و مهم بود. مشهورترین اثر ادبی‌اش به گمان اغلب صاحب‌نظران رمان «آنک نام گل» است؛ داستانی جذاب که افتخارات فراوانی را برای نویسنده‌ی خود به ارمغان آورد و وی را به عنوان یکی از ستون‌های ادبیات معاصر ایتالیا به جهانیان شناساند.

در کتاب صوتی طنزهای آخر هفته شنونده‌ی برخی از جستارها و قصه‌های طنزآمیز اومبرتو اکو خواهید بود. این آثار به قلم گروهی از مترجمین قابل (از جمله مهدی سحابی، مینو مشیری، شهلا حائری و مهوش قویمی) به فارسی برگردانده شده‌، و به همت علی دهباشی در قالب مجموعه‌ای واحد گرد آمده‌اند.

عناوین برخی از آثار حاضر در کتاب طنزهای آخر هفته از این قرار است:

چگونه یک سرخپوست باشیم
چطور از وقتمان استفاده کنیم
چطور ساعت را فراموش کنیم
چگونه می‌توان در پاسخ از به کار بردن «حتماً» پرهیز کرد
و…

نکته‌ی قابل ذکر درباره‌ی مجموعه طنزهای اکو، وجه انتقادیِ پُررنگ آن‌هاست که بی‌اغراق، معطوف است به تمام سطوح جامعه؛ از دولت‌ها گرفته تا توده‌ی مردم. از سیاست‌های کلان گرفته تا عرف‌های خُردِ عمومی.

در پایان، بد نیست اشاره کنیم که خوانش کتاب طنزهای آخر هفته بر عهده‌ی هوتن شاطری پور، گوینده‌ی توانای کشورمان، بوده است.

کتاب صوتی طنزهای آخر هفته مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات طنز بیش از سایرین از کتاب حاضر لذت خواهند برد.

با اومبرتو اکو بیشتر آشنا شویم

اومبرتو اکو نویسنده‌ی پرآوازه، نظریه‌پرداز ادبی برجسته و هنرشناس حاذق اهل ایتالیا بود. او در سال 1932 متولد شد و به سال 2016 از دنیا رفت. صاحب‌نظران اکو را از مهم‌ترین پست‌مدرنیست‌های ادبیات داستانی می‌دانند.

از میان آثار مشهور وی می‌توان به عناوینی چون «آنک نام گل»، «گورستان پراگ»، «ایمان یا بی‌ایمانی» و «اعترافات رمان‌نویس جوان»، و از افتخارات او نیز، می‌توان به توفیقش در کسب جایزه‌های «مدیسی» و «استرگا» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی طنزهای آخر هفته می‌شنویم

سیگار برگ هیچ ارتباطی به طبقه‌ی کارگر ندارد. گران است و احتیاج به پول و وقت دارد. در تصاویر مردمی نشانه‌ی مدیر موفق و قدرت است. هر وقت می‌خواهند به مناسبتی، مثل تولد، جشن بگیرند، آن را هدیه می‌دهند. تقاضا کردن یک سیگار برگ غیرقابل تصور است. اگر شخصی به شما بگوید: «یک نخ سیگار داری؟» بدون هیچ سوالی به او می‌دهید. حتی گاهی وقت‌ها تمام بسته را در اختیارش می‌گذارید. ولی این حرکت از شما یک انسان سخاوتمند و پولدار نمی‌سازد.

اما برعکس، اگر کسی از کیفش چهار سیگار برگ گران‌قیمت در بیاورد و به شما بدهد، به نظرتان می‌آید که با شخص بزرگ و قدرتمندی روبه‌رو شده‌اید که مثل اشراف‌زاده‌های قدیم، زمرد انگشترش را درآورده تا به شما هدیه بدهد…





معرفی و دانلود کتاب صوتی طنزهای آخر هفته | اومبرتو اکو | انتشارات جیحون