دسته‌بندی نشده · می 21, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال | دومینیک آتون | رادیو گوشه

[ad_1]

معرفی کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبالکتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال از دومینیک آتون و دنی دایر، اثری متشکل از نُه فصلِ جستارگونه است که موضوع عمده‌ی آن‌ها، رفتارهای بعضاً عجیب و غریبِ هواداران افراطی فوتبال در سراسر دنیاست.

درباره کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال:

اریک کانتونا، اسطوره‌ی فوتبال فرانسه، گفته‌ای طنزآمیز با این مضمون دارد که چه بسا عشق ما نسبت به تیم فوتبال محبوبمان، نیرومندتر از عشقمان به هر چیز دیگری باشد. آری، هر چیز دیگر! حتی نیرومندتر از عشق به خدا، خانواده و شریک زندگی! کانتونا در پاسخ به «چطور مگرِ» احتمالی شما، چنین پاسخ می‌دهد: در زندگیْ افراد بسیاری را دیده‌ایم که تغییر دین داده‌اند؛ همچنین، بسیاری را می‌شناسیم که خود را تحت تابعیت کشوری جز کشورِ زادگاه خود درمی‌آورند؛ نمونه برای جدایی از شریک زندگی هم که تا بخواهید در ذهن داریم. اما بعید است کسی را سراغ داشته باشیم که دست از طرفداریِِ تیم محبوب خود کشیده و هوادار تیمی دیگر شده باشد! (اصلاً معروف است که آدم‌های فوتبالی، با عشق به تیم محبوبشان به دنیا می‌آیند!)

به دلیل گفته شده و البته به دلایل بسیار مهم‌تر و جدی‌ترِ دیگر، فوتبال و طرفداران دوآتشه‌ی آن همواره موضوعی جالب توجه برای بررسی‌های مردم‌شناختی بوده‌اند. در همین زمینه، مشتاقیم کتاب صوتی دیوانگان فوتبال (The real football factories) از دومینیک آتون (Dominic Utton) و دنی دایر (Danny Dyer) را خدمتتان معرفی کنیم: اثری توأمان آموزنده و جذاب که شما را با پدیده‌ای عجیب و غریب آشنا می‌کند، پدیده‌ای که می‌توانیم آن را با الهام از نام اثر حاضر، «جنون فوتبالی» بنامیم؛ جنونی که باشگاهی را به تمام زندگی یک انسان بدل می‌کند؛ جنونی که طرفداری از این و آن تیم را به مرتبه‌ی تعصبی مذهبی می‌کشاند؛ جنونی که اگر کنترل نشود، گاه حتی بیم آن می‌رود که به شدیدترین اشکال خشونت‌ورزی در مبتلایان منتهی شود… آری، عشق فوتبالی نزدِ بسیاری، رنگ و بویی از جنون دارد. بررسی مصداق‌های واقعی این جنونِ عاشقانه، موضوع کتاب دیوانه‌های فوتبال بوده است.

در این اثر شنونده‌ی خاطراتِ دومینیک آتون و دنی دایر از ملاقات با فوتبال‌دوستانی افراطی در سراسر دنیا ( از جمله در برزیل، روسیه، لهستان، ایتالیا و …) خواهید بود. شنیدن این خاطرات برای غیرفوتبالی‌ها نیز جذاب خواهد بود. چرا که اگرچه موضوع آن‌ها عشق آدم‌ها به فوتبال و تیم‌های فوتبالی‌ست، اما در بطنشان بسیاری از پرسش‌ها و مباحث جامعه‌شناختی، انسان‌شناسانه و البته سیاسی‌ نهفته است.

در پایان بد نیست اشاره کنیم که ترجمه‌ی این اثر فوق‌العاده به قلم وحید نمازی صورت گرفته و خوانش آن برای تهیه‌ی نسخه‌ی صوتی بر عهده‌ی سبحان اکرامی بوده است.

کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال مناسب چه کسانی است؟

طبعاً علاقه‌مندان به ورزش فوتبال بیش از همه کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال را جذاب و شنیدنی خواهند یافت. اما این اثر پیش از هر چیز پژوهشی در حوزه‌ی جامعه‌شناسی‌ست. پس قطعاً علاقه‌مندان به این حیطه نیز می‌توانند خود را مخاطب اثر پیش رو بدانند.

در بخشی از کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال می‌شنویم:

همه‌ی ما احساس می‌کردیم که برزیل نقطه‌ی عطفی در ماجرای تور دنیای ما به حساب می‌آید. این برای نخستین بار بود که از شروع سفرمان اروپا را ترک می‌کردیم و همان‌طور که زمستان سرد و خاکستری اروپا را با آسمان صاف و آفتاب طلایی تابستان در آمریکای جنوبی عوض می‌کردیم، می‌دانستیم که آن‌چه دنبالش هستیم هم در اینجا با شرایط قبلی در اروپا تفاوت خواهد داشت.

همه چیز در اینجا فرق می‌کرد: فوتبال، فرهنگ و حتی طرز فکر مردم. تمام این‌ها به اندازه‌ی زیادی پرشورتر، پررنگ‌تر، صادقانه‌تر و ملموس‌تر بود. یک گروه تولید برنامه‌های تلویزیونی پیش از سفرمان به ما گفته بود که وقتی یک بار تجربه‌ی سفر به برزیل را کسب کنید، خواهید دید که هیچ چیز را مثل آنجا نخواهید دید.
فهرست مطالب کتاب صوتی۱۲ دقیقهفصل اول: بازگشت به خانه۹ دقیقهفصل دوم: بالکان‌ها – قسمت یک۲۹ دقیقهفصل دوم: بالکان‌ها – قسمت دو۲۶ دقیقهفصل دوم: بالکان‌ها – قسمت سه۱۵ دقیقهفصل دوم: بالکان‌ها – قسمت چهار۱۵ دقیقهفصل دوم: بالکان‌ها – قسمت پنج۱۶ دقیقهفصل سوم: لهستان – قسمت یک۲۳ دقیقهفصل سوم: لهستان – قسمت دو۱۳ دقیقهفصل سوم: لهستان – قسمت سه۱۵ دقیقهفصل سوم: لهستان – قسمت چهار۱۷ دقیقهفصل سوم: لهستان – قسمت پنج۱۹ دقیقهفصل چهارم: هلند – قسمت یک۲۲ دقیقهفصل چهارم: هلند – قسمت دو۱۷ دقیقهفصل چهارم: هلند – قسمت دو۱۶ دقیقهفصل چهارم: هلند – قسمت سه۱۴ دقیقهفصل پنجم: برزیل – قسمت یک۱۴ دقیقهفصل پنجم: برزیل – قسمت دو۱۳ دقیقهفصل پنجم: برزیل – قسمت سه۱۸ دقیقهفصل پنجم: برزیل – قسمت چهار۱۲ دقیقهفصل پنجم: برزیل – قسمت پنج۲۲ دقیقهفصل پنجم: برزیل – قسمت شش۱۲ دقیقهفصل ششم: آرژانتین – قسمت یک۲۶ دقیقهفصل ششم: آرژانتین – قسمت دو۱۴ دقیقهفصل ششم: آرژانتین – قسمت سه۱۷ دقیقهفصل ششم: آرژانتین – قسمت چهار۲۲ دقیقهفصل هفتم: روسیه – قسمت یک۱۶ دقیقهفصل هفتم: روسیه – قسمت دو۱۸ دقیقهفصل هفتم: روسیه – قسمت سه۲۱ دقیقهفصل هفتم: روسیه – قسمت چهار۲۱ دقیقهفصل هشتم: ترکیه – قسمت یک۲۹ دقیقهفصل هشتم: ترکیه – قسمت دو۲۸ دقیقهفصل هشتم: ترکیه – قسمت سه۲۵ دقیقهفصل نهم: ایتالیا – قسمت یک۲۳ دقیقهفصل نهم: ایتالیا – قسمت دو۱۸ دقیقهفصل نهم: ایتالیا – قسمت سه۱۸ دقیقهفصل نهم: ایتالیا – قسمت چهار۱۱ دقیقهفصل نهم: ایتالیا – قسمت پنجادامه فهرستمشخصات کتاب صوتیقیمت نسخه صوتی





معرفی و دانلود کتاب صوتی دیوانه‌های فوتبال | دومینیک آتون | رادیو گوشه