دسته‌بندی نشده · می 19, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب صوتی کودک 44 | تام راب اسمیت | نشر ماه آوا



معرفی کتاب صوتی کودک 44کتاب صوتی کودک 44 اولین رمان از سه‌گانه‌ای با همین عنوان است. تام راب اسمیت در این اثر مهیج ما را به روسیه‌ی دوران استالین برده و داستانی پرکشش درباره‌ی مجموعه‌ای از قتل‌های سریالیِ فجیع را برایمان روایت می‌کند. خوب است بدانید که کتاب پرفروش کودک 44 پس از انتشار در سال 2008 نامزد جایزه‌ی بوکر شد.

درباره کتاب صوتی کودک 44:

رهبری اتحاد جماهیر شوروی در فاصله‌ی سال‌های 1922 تا 1953، بر عهده‌ی ژوزف استالین بود؛ دیکتاتور مخوفی که در سه دهه حکمرانی خونین خود به اقسام جنایت‌ها دست زد و انواع بلایا را بر سر مردمان تحت حکوت خود نازل نمود. دوران او دوران قحطی و فقر بود؛ زمانه‌ی سانسور و سرکوب؛ عصر استبداد و خفقان. با این حال تصویری که پروپاگاندای حکومتی از استالین ترسیم می‌کرد، تصویری به غایت مطلوب و دوست‌داشتنی بود. در میان مردم نیز انتقاد مستقیم از او تقریباً امری محال بود؛ هرچه دستان استالین ببیشتر به خون آلوده می‌شد، تصویر او در رسانه‌های رسمی منزه‌تر می‌گشت. خلاصه‌ی کلام اینکه استالین اولین رهبر از نوعِ رهبران اقتدارگرای تمامیت‌خواهی بود که شیوه‌ی حکمرانی‌شان به سیاهه‌ای از غیرقابل هضم‌ترین جنایت‌های حکومتی منجر شده و می‌شود.

باری، وضعیتی که وصف کردیم، از همان زمان رخدادها تا امروز، همواره موضوعی جذاب برای داستان‌نویسان بوده است. گواهْ آنکه شمار قابل توجهی از بهترین رمان‌های سده‌ی بیست مستقیم یا غیرمستقیم با الهام از وضعیت جمهوری‌های شوروی نگاشته شده‌اند. از جمله‌ی این آثار می‌توان به عناوینی چون 1984 و مرشد و مارگریتا اشاره کرد؛ دو شاهکار مشهور که امروزه از کلاسیک‌های ادبیات داستانی به شمار می‌روند. در این میان اما باید از کتابی با عنوان کودک 44 (Child 44) نیز یاد کرد. رمانی جذاب از تام راب اسمیت (Tom Rob Smith)، که نخستین بار در سال 2008 به انتشار رسید.

اثر یادشده به سبب پیرنگ و موضوعش داستانی معمایی – جنایی، و به سبب زمان وقوع رخدادهای روایت، داستانی تاریخی‌ست که در قرن بیستم و در روسیه‌ی کمونیستی می‌گذرد.

خلاصه‌ی داستان کودک 44، به طور مختصر از این قرار است: لئو دمیدوف یک از افسرِ درجه‌دارِ وفادار به نظامِ حاکم است که طی اتفاقاتی پیشبینی‌نشده، مسئولیت حل یک پرونده‌ی مرتبط با قتل‌هایی زنجیره‌ای را عهده‌دار می‌گردد، و آرام‌آرام با نزدیک شدن به کلید حل معمای پرونده، متوجه حقایقی محرمانه و آشوب‌برانگیز می‌شود…

جالب است بدانید که کتاب کودک 44 نخستین رمانی بود که از تام راب اسمیت به انتشار رسید. با این حال پختگی قلم و مهارت نویسنده در داستان‌پردازی چنان بود که نامش با همین یک اثر در سراسر دنیا بر سر زبان‌ها افتاد. البته موفقیت خیره‌کننده‌ی این کتاب، بعدها اسمیت را به فکر ادامه دادن ماجراهای کتاب کودک 44 در قالب رمان‌هایی دیگر انداخت.

اقتباس از کتاب صوتی کودک 44:

شاهکار پرفروش تام راب اسمیت خیلی زود دستمایه‌ی خلق یک اقتباس سینمایی پرفروش قرار گرفت؛ اثری هم‌نامِ رمان که ستارگانی چون تام هاردی و گری اولدمن در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی کودک 44:

– نامزد جایزه‌ی بوکر
– نامزد جایزه‌ی Anthony
– برنده‌ی جایزه‌ی یان فلمینگ
– نامزد جایزه‌ی دزموند الیوت
– برنده‌ی جایزه‌ی Galaxy British
– برنده‌ی جایزه‌ی بهترین رمانِ اولِ Barry
– برنده‌ی جایزه‌ی کتاب Los Angeles Times
– حضور در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز
و …

نکوداشت‌های کتاب صوتی کودک 44:

– کتاب کودک 44 یک داستان معمایی درجه یک است. (Entertainment Weekly)
– رمانی غافلگیرکننده با موضوع عشق و خانواده. (Barnes & Noble)
– از بهترین آثار معمایی سال. (Sun Sentinel)

کتاب صوتی کودک 44 مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار جنایی و دوست‌داران رمان‌های تاریخی دو گروه از مخاطبین اصلی این کتابند.

با تام راب اسمیت بیشتر آشنا شویم:

تام راب اسمیت زاده‌ی سال 1979 و اهل کشور انگلستان است. اسمیت در لندن به دنیا آمده؛ در دانشگاه کمبریج شعر و ادبیات انگلیسی خوانده و از همان ایام دانشجویی نوشتن را آغاز کرده است. او همچنین سابقه‌ی کار ژورنالیستی و همکاری با شبکه‌ی BBC را نیز در کارنامه‌ی حرفه‌ای‌اش دارد.

از میان آثار او می‌توان به کتاب‌های «مزرعه»، «گزارش محرمانه» و «مأمور 6» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی کودک 44 می‌شنویم:

آرکادی وقتی دید برادر بزرگش گلوله‌ی برفی دیگری می‌سازد، برگشت و فرار کرد. این می‌توانست گلوله‌ی انتقام باشد که با دقت جمع شده بود و با بیشترین قدرتی که برادرش داشت پرتاب می‌شد. نمی‌خواست در نقطه‌ی برخورد با آن قرار بگیرد. اگر فرار می‌کرد، می‌توانست در امان باشد. مهم نبود که گلوله خوب ساخته شده باشد. مهم نبود چقدر دقیق پرتاب شود. اگر در هوا تا جایی پیش می‌رفت که حالتش را از دست بدهد، از هم جدا می‌شد. و وقتی بعد از طی چنین مسافتی به هدف هم می‌خورد آسیبی نمی‌رساند و به سختی ارزش پرتاب داشت. اگر فرار می‌کرد می‌توانست با امتیاز بالایی بازی را به پایان برساند. نمی‌خواست پیروزی‌اش به شکست تبدیل شود و با ضربه‌ای سریع و موفق از برادرش بازنده شود. نه: فرار کن و موفقیت را بطلب.





معرفی و دانلود کتاب صوتی کودک 44 | تام راب اسمیت | نشر ماه آوا