دسته‌بندی نشده · ژوئن 7, 2022 0

معرفی و دانلود کتاب وروجک تازه‌ وارد | کاترینا نانستاد | انتشارات پرتقال



معرفی کتاب وروجک تازه‌ واردتصور کنید در جزیره‌ای زندگی می‌کنید که در آن صدای هیچ بچه‌ای نباید به گوش برسد. هیچ بچه‌ای حق خندیدن و گریه کردن نداشته باشد. کتاب وروجک تازه‌ وارد نوشته‌ی کاترینا نانستاد درباره‌ی زندگی در چنین جزیره‌ای است. این کتاب نامزد جایزه‌ی ادبی مگنولیا شده است.

درباره‎‌ی وروجک تازه وارد:

برنهلم جزیره‌ای در دانمارک است که مردم عجیبی در آن زندگی می‌کنند. ساکنان این جزیره آدم‌هایی عبوس و خسته کننده‌اند و هیچوقت طعم شادی را نچشیده‌اند.

اینگه ماریا دختربچه‌ی خوشحالی است با یک دنیا شیطنت که قرار است از کپنهاگ با کشتی به طرف جزیره‌ی برنهلم برود و مادربزرگش به استقبالش بیاید. او هیچوقت مادربزرگش را ندیده است. وقتی برای اولین بار او را می‌بیند، با زنی اخمو و بداخلاق روبه‌رو می‌شود که سرتاپا لباس‌ سیاه پوشیده است و به هیچ عنوان لبخند نمی‌زند. اینگه مدتی منتظر می‌ماند که مادربزرگ او را در آغوش بگیرد، اما بعد می‌فهمد که اشتباه می‌کرده، چرا که مادربزرگش یکی از ساکنین جزیره‌ی سکوت است. آدم‌هایی که محبت کردن را به یاد نمی‌آورند.

در مدت زمانی که اینگه مهمان مادربزرگش است، متوجه می‌شود که نمی‌تواند در این مکان دوام بیاورد. چراکه در جزیره‌ی برنهلم تنها حقی که بچه‌ها دارند، حق دیده شدن است. در خانه، در کوچه‌های روستا و هرجای دیگری نباید هیچ صدایی از آن‌ها بیرون بیاید که اعصاب بزرگترها را به هم بریزد. اما اینگه هیچوقت نمی‌تواند از شیطنت‌ها و سر و صدایش دست بکشد. تضادها و تناقض‌هایی که در این محیط خیلی به چشم می‌آیند، باعث ناراحتی اینگه می‌شود تا روزی که ناگهان ورق برمی‌گردد…

کاترینا نانستاد (Katrina Nannestad) در کتاب وروجک تازه وارد (When Mischief Came to town) با روایت داستانی بامزه و پراحساس، به بهترین شکل ممکن ضرورت شادی، دنیای پر از رنگ، سر و صدای کودکان و شیطنت‌های کوچکشان را به ما یادآوری می‌کند.

در نکوداشت کتاب وروجک تازه وارد:

– یک داستان بسیار تکان‌دهنده و قابل لمس. (School Library Journal)
– خوانندگان تنها می‌توانند به شادی و شیطنت بیشتر [اینگه ماریا] و قلب‌های با احساس امیدوار باشند. (Publishers Weekly Starred review)

جوایز و افتخارات کتاب وروجک تازه‌ وارد:

– نامزد جایزه‌ی ادبی مگنولیا در سال 2018
– برنده جایزه پاتریشیا رایتسون

کتاب وروجک تازه وارد برای چه کسانی مناسب است؟

کودکان 7 تا 12 ساله از خواندن این کتاب لذت فراوانی خواهند برد.

با کاترینا نانستاد بیشتر آشنا شویم:

کاترینا نانستاد نویسنده‌ و تصویرساز استرالیایی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است. از او بیش از بیست عنوان کتاب منتشر شده که «ما گرگ هستیم» و مجموعه‌ی «دختر، سگ و نویسنده» از بهترین کارهای او به حساب می‌آیند.

در بخشی از کتاب وروجک تازه وارد می‌خوانیم:

مادربزرگ لحاف را کنار می‌زند و غر‌غر می‌کند: «بیدار شو، بچه!»
هوای یخ صبحگاهی پوستم را مثل پوست غاز دون‌دون کرده. سریع از روی تخت پایین می‌آیم و تا چشم‌هایم را درست‌و‌حسابی باز کنم، مادربزرگ ملافه‌ها را صاف کرده و لبه‌شان را تو داده، لحاف پر قو را تکانده، بالش‌ها را صاف‌و‌صوف کرده، روتختی را رویشان کشیده و حالا مثل غول سیاهی دست‌ها را به کمر زده و عصبانی روبه‌رویم ایستاده است.

«همین‌طوری اونجا واینستا، بچه! کلی کار داریم.»

لباس‌هایم را درمی‌آورد، آب یخ رویم می‌ریزد، خشکم می‌کند و لباس‌های دیروزی را بهم می‌پوشاند. بعد دو ژاکت پشمی بزرگ را از سرم رد می‌کند و شال سیاهی را سه بار دور گردنم می‌پیچد؛ چیزی نمانده خفه شوم. مطمئنم چشم‌هایم دارد از حدقه می‌زند بیرون.
به موهای کوتاه و بلندم نگاه می‌کند، با تأسف سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: «بعداً می‌ریم سراغ موهات. فعلاً حیوونا منتظرن.»
بیرون به‌خاطر برف دیروز سرد و گل‌آلود است، ولی وقتی مادربزرگ درِ طویله را باز می‌کند، هوای گرم و بوی بامزه‌ی حیوانات می‌آید طرفم.
فهرست مطالب کتابفصل 1. بز قدرشناس و قاشق‌های سخنگو
فصل 2. خرگوش کتاب و اشک‌های شور
فصل 3. گوسفند و آلو‌های سیاه
فصل 4. سطل پرنده
فصل 5. آواز قابل‌قابل و تصویر بی‌نظیر
فصل 6. حمام وحشیانه
فصل 7. گل‌و‌شل ناخوشایند
فصل 8. دختر بزی و کلاوس خوشحال
فصل 9. خرگوش کوچولوی شجاع
فصل 10. قیچی بدجنس
فصل 11. ماهی بوگندو
فصل 12. درسی در مورد درست رفتار کردن
فصل 13. ویگو و دزد تخم‌مرغ
فصل 14. دخترک شکمو و معجزه‌ی کیک
فصل 15. تارت سیب بالدار
فصل 16. اتاق زیر شیروانی سرّی
فصل 17. خانواده‌ی بیچاره‌ی موش‌ها
فصل 18. پیژامه‌های فراری
فصل 19. شادی گذرا
فصل 20. پیک‌نیک جادویی
یادداشتی برای خوانندگان
ادامه فهرستمشخصات کتاب الکترونیکقیمت نسخه الکترونیک





معرفی و دانلود کتاب وروجک تازه‌ وارد | کاترینا نانستاد | انتشارات پرتقال